Hra na trubku 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106TR2 | zkouška | 9 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 204 až 249 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Vladimír REJLEK, Jaroslav ROUČEK
Obsah
Předmět vybaví studenty technikou, tónovou kulturou, intonací a interpretačními schopnostmi tak, aby velmi dobře obstáli v konkurenci jak na poli sólistickém, komorním, tak i orchestrálním. Vede budoucího umělce k samostatnosti, k realizacím vlastních představ a k obhájení svých myšlenek. Vzhledem k tomu, že každý student je individuálně vybaven schopnostmi rychleji nebo pomaleji reagovat na nové skutečnosti, či má po fyzické stránce jiné předpoklady k zvládnutí jednotlivých stránek hry na nástroj, je pro každého zvolena v tomto předmětu individuální cesta, která umožní naučit se co nejdříve správné návyky a odstranit vše, co ke hře na trubku nepatří. Náplní tohoto předmětu je nalézt správnou cestu k odstranění těchto nedostatečností, precizování principu správné techniky, pokračování v nácviku správného dýchání atd. Rytmickou, intonační a metrickou přesnost procvičujeme na etudách - J. B. Arban, R. Caffarelli. Je nutné, aby student správně pochopil již v předmětu Hra na trubku 1 veškeré principy technického hraní. Měl by se naučit v podstatě ovládnout jednotlivé prsty tak, aby byl schopen kterýkoli z nich kdykoli pozdržet a tak každý tón, který se mu jeví jako důležitý či zajímavý tímto zvýraznit, samozřejmě s koordinací nátisku. V přednesových skladbách se precizuje nejenom technická stránka hry na trubku, ale také znalosti o stavbě klasického koncertu a hudebních zákonitostech. Výběr přednesových skladeb se orientuje na díla skladatelů J. Haydn, P. Hindemith, A. Arutjunjan ap. Nutností je snaha o zvládnutí všech atributů hry na nástroj v co možná nejvyrovnanější podobě.
Výsledky učení
Pomocí snadnějších etud a přednesů byly pojmenovány a definovány nedostatečnosti ve hře. V tomto předmětu se hledá optimální cesta k nápravě.
- Hledání cesty odstranění těchto nedostatečností,
- Precizování principu správné techniky, vědomé ovládnutí každého prstu
- Pokračování v nácviku správného dýchání., dechová cvičení
- Etudy se zaměřením na rytmickou ,intonační a metrickou přesnost- J. B. Arban, R. Caffarelli.
- Výčet přednesových skladeb se rozšiřuje o náročnější skladby - J. Haydn, P. Hindemith, A. Arutjunjan .
Předpoklady a další požadavky
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
Literatura
J. B. Arban Etudy, R. Caffarelli 16 etud
J. Haydn Concerto in Es, P. Hindemith Sonata, A.. Arutjunjan Koncert
Hodnoticí metody a kritéria
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
Webová stránka předmětu
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Trubka (Bc) (Povinné předměty hlavní)