Dějiny baletu 20. století 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DBXX1 zápočet 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Helena KAZÁROVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Helena KAZÁROVÁ

Obsah

Cíl výuky

Obsahem předmětu Dějiny baletu 20. století je seznámit studenty s nejdůležitějšími soubory, osobnostmi a choreografickými díly v uplynulém století. Poznání a pochopení jak jednotlivých choreografů a jejich děl, tak i vzájemných souvislostí v pokračujícím procesu prosazení nové podoby baletu v rámci divadelní kultury 20. století.

Cílem studia je získání širšího povědomí o vývoji baletu od konce 19. století, kdy dochází k umělecké stagnaci a pochopení přínosu osobností, které k překonání této krize přispěly, poznat jejich stručnou uměleckou biografii a nejvýznačnější díla pro rozvoj baletu jakožto svébytného divadelního druhu v chronologickém pořadí.

Témata předmětu:

  1. Krize baletu na konci 19. století, příčiny ztráty uměleckého kreditu baletní tvorby, balet-féerie jako problematický žánr. Impulsy z jiných uměleckých oborů, které pomohly v konečném důsledku učinit z baletu moderní divadelní žánr:
  2. François Delsarte a jeho analýza výrazových schopností lidského těla. Vliv „delsartismu“ na taneční umělce. Émile Jaques-Dalcroze a jeho práce na poli rytmické a dynamické citlivosti skrze taneční pohyb. Rudolf Laban, geniální osobnost na poli pohybové analýzy, vynálezce nového způsobu pohybového myšlení, jeho experimentální představení a pedagogická činnost.
  3. Labanův žák Kurt Jooss a jeho balety: Zelený stůl jako vzor obrody baletu a jeho nových námětových a výrazových možností.
  4. Isadora Duncanová a její vliv na taneční umělce té doby. Objev tance na „nebaletní“ hudbu. Idea koncertního tance, vztah k žánru baletu.
  5. Serge Diaghilev a Michail Fokin, - tvůrci prvních sezón Les ballets russes de Serge de Diaghilev. Fokinovy taneční básně v duchu neoromantismu: Les Sylphides, Le Spectre de la rose atd. Interpretační mistrovství Anny Pavlovy, Tamary Karsaviny ad. Repertoár a skladatelé Fokinova období.
  6. Václav Nižinskij jako ideální interpret pro 20. století - spojení atletických pohybových schopností s niterným hereckým projevem. Nižinského nová pohybová estetika ve Faunově odpoledni. Spolupráce se Stravinským: Svěcení jara jako budoucí symbol baletu 20. století. Jeux - první balet těžící téma ze světa sportu, přínos. Jeho soubor New York City Ballet.

Výsledky učení

Posluchač absolvuje po úspěšném ústním výkladu o zkoušeném období dějin, kdy je důraz kladen na jeho znalosti zejména těch děl, která se stále znovu inscenují a tvoří základ kmenového repertoáru a na přehled tvůrců, kteří tvořili v období slohových proměn; student je schopen pojmenovat charakteristické rysy těchto proměn.

Penzum všech získaných znalostí přímo souvisí s obsahem státní závěrečné zkoušky.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita: Přehled dějin tance a baletu 1, 2

Literatura

Povinná literatura:

BRODSKÁ, Božena a Vladimír VAŠUT. Svět tance a baletu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004. ISBN 80-7331-004-X.

BRODSKÁ, Božena. Les Ballets Russes. V Praze: Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-85883-84-8.

BRODSKÁ, Božena. Dějiny ruského baletu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.

FOKIN, Michail: Je modernismus moderní? In: Taneční listy 4/1966

FOKINE, Michel. Fokine: memoirs of a ballet master. [1st ed.]. Boston: Little, Brown, [1961].

JŮZL, Miloš, a kol.: Dějiny umělecké kultury, díl II. SPN Praha, 1996

Kolektiv: Repertoár Ruského baletu S. Ďagileva (strojopis, knihovna katedry tance sub TK/390)

NIJINSKY, Romola. Nižinský. Praha: Sfinx - Bohumil Janda, 1936. 298 s.

VRCHLICKÝ, Jaroslav: Excelsior. Politika Praha 1885

Doporučená literatura:

BALANCHINE, George: Histoire de mes ballets. Fayard Paris 1969

BEAUMONT, Cyril: Michel Fokin and his Ballets. Reedice Dance Books Londýn, 1996

BUCKLE, Richard. Diaghilev. New York: Atheneum, 1984. xxiv, 616 s. ISBN 0-689-70664-2.

DOLLFUS, Ariane, Béjart : le démiurge, Paris, Arthaud, 2017, ISBN 978-2081390928.

Kolektiv: Léonide Massine. Tänzer und Choreograph. Stadtmuseum Borken Bielefeld 2004

LIFAR, Serge: Histoire du Ballet Russe. Nagel Paris 1950

MICHEL, Robert, Béjart si Dieu le veut, Bruxelles, Editions Racine, 2011, ISBN 978-2873867393,

MASSINE, Leonide. My life in ballet. New York: St. Martin's P., 1968.

MASSINE, Leonide. Massine on choreography: theory and exercises in composition. London: Faber, 1976. ISBN 0571093027.

TAPER, Bernard. Balanchine : a biography, revised and updated. New York: Collier Books, 1974.

TICHONOVA, Nina: Ballets russes. Děvuška v siněm. Art Moskva 1992

E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314#section-10

Hodnoticí metody a kritéria

průběžné prověřování znalostí kontrolními otázkami a testy

Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů