Dějiny hudby 20. století 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DHD2 zkouška 3 česky letní

Garant předmětu

Jiřina MAREŠOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiřina MAREŠOVÁ

Obsah

Výklad dějin hudby 20. století vychází z výkladu hudby druhé poloviny 19.století, z období novoromantismu a impresionismu do přelomu století. Zaměřuje se na výklad ucelených tematických okruhů a nových přístupů jednotlivých tvůrčích osobností. Je rozčleněn mezi hudbu první poloviny 20. století a poválečný vývoj, kterému se věnuje podrobněji.

Výklad je podle potřeby doplňován zvukovými nebo audiovizuálními ukázkami.

Náplň studia dějin hudby 20. století – tematické okruhy:

zimní semestr:

–Principy vrcholně a pozdně romantické hudby -

geneze novátorských kompozičních přístupů:

F. Liszt, R. Wagner, A. Bruckner, J. Brahms

–Osobnosti – G. Mahler, R. Strauss, A. Skrjabin

–Český pozdní romantismus

–Hudební impresionismus (Cl. Debussy)

–Neoklasicismus - francouzská hudba na přelomu století

–Hudební expresionismus, neofolklorismus

–Počátky uměleckých avantgard

–Osobnosti - B. Martinů, L. Janáček,

–B. Bartók, P. Hindemith

–Hudba mezi dvěma válkami

–Druhá vídeňská škola

–Paříž a I. Stravinskij

–Schönberg versus Stravinskij

letní semestr:

–Hudba po roce 1945 – dvojí hudba: Východu a Západu

–Mystika a racionalita – O. Messiaen

–Darmstadt (Boulez, Nono, Stockhausen)

–Kulovitý čas B. A. Zimmermanna

–Světla a stíny – L. Berio

–Osobnost L. Xenakise a H. F. Lachemanna

–Hudba Východu a česká hudba

–Alfred Schnittke a polystylovost

–Hudba ve sužbách víry (G. Ustvolskaja, S. Gubajdulina)

–Odosobnění a pokora – Arvo Pärt

–Osobnost G. Ligetiho a G. Kurtága

–Hudba a svoboda: polský vzdor – W. Lutoslawski, K. Penderecki, H. M. Górecki

–Hudba Čech, Moravy a Slovenska (P. Eben, J. Hanuš, K. Slavický ad.)

–Dlouhý čas čekání M. Kopelent a další české osobnosti, kompoziční tendence

.

Výsledky učení

předmět se vyučuje jako povinný předmět ve 2. ročníku bakalářského stupně studia. Je koncipován jako dvousemestrální výuka. Jeho podmínkou je absolvování předmětu Dějiny hudby v 1. ročníku studia. Zápočet i zkouška z tohoto předmětu se koná formou písemného testu z odpřednášené látky v obou semestrech.

Předpoklady a další požadavky

Absolvování DTH1, DTH 2, DTH 3. Přehled základního historického vývoje slohových epoch, jejich znaků.

Literatura

Abraham, Gerald: Stručné dejiny hudby. Bratislava 2003 ( - překlad z angl.)

Bek, Josef: Světová hudba 20. století. Praha 1968.

Busoni, Ferruccio: Návrh nové estetiky hudebního umění in: Konserva. Na hudbu 2001/12,

s. 241 – 297 (reprint 1. českého překladu z časopisu Rytmus 1939/40, č. 2 – 10).

Černý, Miloslav K.: Nástin vývovoje symfonie od počátku do poloviny 20.století, Olomouc 2002.

Čeští skladatelé současnosti. Praha 1985.

Dibelius, Ulrich: Moderne Musik: I. 1945 – 1965. Mainz 1988

II.1965 – 1985. Mainz 1991.

Holzknecht, Václav: Claude Debussy. Praha 1958.

Holzknecht, Václav: Hudební skupina Mánesa. Praha 1969.

Hradecký, Emil: Paul Hindemith. Svár teorie s praxí.

Hrčková a kol.: Dějiny hudby, díl VI., 20. století. Praha 2006.

Lébl, Vladimír: Csty moderní opery. Praha 1961.

Navrátil, Miloslav: Dějiny hudby. Ostrava 1996.

Smolka, Jaroslav a kolektiv: Dějiny hudby. Praga, Togga 2001.

Smolka, Jaroslav: Dějiny hudby jako vědní obor a jejich periodizace, Scripta HAMU, Praha 1990.

Spurný, Lubomír: Heinrich Schenker, dávný neznámý. Olomouc 2000.

Šeda, Jaroslav: Česká hudba 1945 – 1980 in Hudební věda 1981, č. 3 s. 195 – 236.

Štědroň, Miloš: Leoš Janáček a hudba 20. století. Brno 1998.

Štěpánek, Vladimír: Francouzská moderní hudba. Praha 1967.

Vysloužil, Jiří: Hudobníci 20. storočia. Bratislava 1964.

Hodnoticí metody a kritéria

–zvládnutí přednášené látky na základě poznámek z přednášek a samostatného studia literatury.

–okruhy k otázkám zápočtového i zkouškového testu budou k dispozici na konci obou semestrů.

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů