Didaktika a metodika MST 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DMMT1 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Obsah výuky předmětu Didaktika a metodika MST 1 je koncipován jako vhled do moderního a současného tance a tvoří teoretický základ pro praktickou hodinu Trénink MST.
Na základě vybraných videoukázek se nastíní historický vývoj moderního a současného tance, definují se jeho současné trendy, vymezí se pojmy moderní a současné taneční techniky a pohybové systémy, nastolí se využívané pohybové principy a formy. Součástí studia je i sledování české a zahraniční taneční scény.
Předmět úzce souvisí s obsahem výuky předmětů Pedagogický proseminář a Trénink MST.
Cílem předmětu je získat povědomí o rozmanitých podobách moderního a současného tance a zároveň získat povědomí o jednotících principech moderních a současných tanečních technik. Předmět tím nabízí přípravu a následně i podporu pro výuku tradičních moderních tanečních technik a technik současného tance.
Tematické okruhy:
Vymezení pojmů moderní a současný tanec
Seznámení s významnými představiteli MT a ST skrze audiovizuální ukázky a následná diskuse
Seznámení se základními internetovými zdroji k tématu, českou taneční scénou a tanečními institucemi
Vymezení pojmů taneční technika, moderní taneční techniky, současné techniky a pohybové systémy
Seznámení s pohybovými principy moderního a současného tance
Seznámení s taneční improvizací a pohybovou hrou jako možnými formami pohybového zkoumání a výuky
Výsledky učení
Student prakticky i teoreticky chápe principy moderních tanečních technik a dokáže je využívat v pedagogické praxi na základní úrovni. Dokáže rozeznat zásadní chybné postupy a navrhnout optimální řešení s ohledem na cílovou skupinu.
Předpoklady a další požadavky
korekvizity - pedagogický proseminář 1
Literatura
Doporučená videa
- průběžně během semestru zasílané videoukázky MT a ST
Doporučená literatura
BALES, Melanie a NETTL-FIOL, Rebecca, ed.: The Body Eclectic, Evolving Practices in Dance Training, University of Illinois, 2008. ISBN 978-0252074899.
BREMSER Martha and SANDERS, Lorna, ed.: Fifty Contemporary Choreographers, 2nd Edition, Routledge, 2011. ISBN 9780415380829.
ČERVENKOVÁ, Renáta a Pavel KOLÁŘ. Labyrint pohybu. 1. Praha: Vyšehrad, 2018. ISBN 978-80-7429-975-9.
OPAVSKÁ, Andrea. Vymezení pojmu „současný tanec“ a jeho chápání v kontextu 20. a poč. 21. století. Český současný tanec v devadesátých letech 20. století. Disertační práce. Praha. AMU: Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2015, s. 21-37.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě aktivní docházky, zhlédnutí průběžně doporučovaných videí k probíranému tématu a následné diskuse, písemná úvaha na zadané téma a reflexe na představení či jinou kulturní událost v rozsahu 1-2 NS,
ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu.
Další požadavky: docházka 80%, aktivita ve výuce, tvorba vlastního portfolia.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:00–10:30 | Helena ARENBERGEROVÁ | bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (Povinné předměty hlavní)