Technika klasického tance 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107TEK2 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
V tomto předmětu systematicky propracováváme jedinečný model lekce výuky klasického tance ? východiskem je metoda Vaganovové, rozšířená o významné vlivy jiných systémů, např. Cecchetti a Balanchine, který se dělí na exercice a la barre (cvičení u tyče), tvořící velkou logickou sadu cvičení, následovanou exercice au millieu (cvičením ve středu sálu ? na volnosti). Převážně začíná exercice a la barre pliés (poslední dobou jsou zaváděna cvičení pro „rozehřátí“ - warm up), následováno battement tendu simple, battement tendu jeté (dégagé), rond de jambe par terre, rond de jambe en 1'air, battement fondu, battement frappés, adagio (procvičování pomalého rozpínání, jako je développé a battement relevélent a póz arebesque, attitude, écarté) a grand battement. Cvičení relevés a port de bras jsou rozprostřeny do celého úseku a la barre. Au millieu obvykle začíná s adagio, potom následuje cvičení tendu a dégagé a waltzový krok s množstvím vazebných prvků a pirouettes. Hodina končí sériemi cvičení petit allegro s malými rychlými skoky a grand allegro - velkými skoky. Na závěr révérence, taneční poklona učiteli a pianistovi. Hodina pro ženy by měla klást důraz na práci pointe, pánská hodina by se měla zaměřit na velké točivé skoky a grand pirouettes.
Charakteristika, stupeň a cíl výuky je zaměřen na základy klasického tance, výuku podstaty základních prvků, postavení a držení těla, ovšem v náročnějších požadavcích a kombinacích, které navazují výuku v předchozím semestru.
Výsledky učení
Navazuje na studium předchozího ročníku. Fixace všech znalostí a rozvoj prvků, koordinace, vytrvalost, zvyšování tempa, náročnější podpora nácviku a stereotypního osvojování návyků skluzných (glisser) a tahových (étender) pohybových skupin včetně základů točení (tourner). Přísná pozornost k zachovávání vertikálních a horizontálních linií.
Předpoklady a další požadavky
Navazuje na studium předchozího ročníku. Rozšiřování spolehlivého aplombu (rovnováhy), odstínů pohybové dynamiky (také vzhledem k přibývající výuce otáček a obratů), síly a vytrvalosti prstů a chodidel, funkce trupu a hlavy zabezpečující další rozvoj stabilní opory celého těla a umělecké grácie.
Literatura
Vaganovová A.: Základy klasického tance, 1981
Tarasov N. I.: Klasický tanec, 1983
Kostrovická V. ? Pisarev A.: Klasický tanec, 1968
Kostrovická V.: 100 hodin klasického tance, 1981
W. Warrenová W.: Klasická baletní technika,1989
Messerer A.: Lekce klasického tance
Janeček V.: Metodika klasického tance v uměl. škole (Cecchettiho metoda), 1993
Beaumont - Idzikovský: A Manual of the Theory and Practice of Classical Theatrical
Dancing - Cecchetti method, 1940
Lifar S.: Traité de Danse Academique, 1952
Schorer S.: Balanchine Technique, 2000
Kensley L., Sinclair J.: A Dictionary of Ballet Terms, 1977
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na cvičeních, seminářích
vypracování semestrální práce
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích, 20% z písemné části zkoušky a 20% z ústní části zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování a prezentace seminární práce.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Pedagogika tance (Bc) - klasický tanec (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - moderní tanec (Povinně volitelné předměty)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - lidový tanec (Povinně volitelné předměty)