Rozbor skladeb pro Hudební produkci 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108RSPP4 | zkouška | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Cílem předmětu je základní vhled do hudebního textu. Porozumění hudební tkáni jak z hlediska vertikálního, tak horizontálního, jak z hlediska detailu, tak z hlediska celku. Vztah hudebního obsahu s užitou hudební stylizací.
Výuka probíhá formou rozboru skladeb čtením v partituře (hudební forma, harmonie, kontrapunkt, struktura, instrumentace a další charakteristické prvky ve skladbě), následného poslechu skladeb z nahrávek s partiturou, diskuse nad předloženým rozborem. Předpokládá se znalost základních pojmů z harmonie, hudebních forem a kontrapunktu. Na počátku semestru pedagog připraví studentům několik ukázkových rozborů. Studenti v průběhu semestru pracují na analýze jedné skladby 19. – 20. století, zadané s přihlédnutím k jejich individuálním preferencím a dispozicím. Nejméně jednou za semestr prezentují konečnou podobu své kompletní analýzy na semináři.
Tematické okruhy:
- Rozbor klavírních a sólových skladeb
- Rozbor komorních skladeb
- Rozbor orchestrálních skladeb
- Rozbor vokálních skladeb
- Seznámení s novodobými analytickými postupy vhodnými pro poznávání děl 20. století.
Výsledky učení
Student se naučí nahlížet na skladby z analytického hlediska. Po prohloubení znalostí z hudebně teoretických disciplín (hudební formy, harmonie, kontrapunkt, instrumentace a další) dokáže aplikovat tyto poznatky při rozboru jednotlivých kompozic. Získá přehled o analytických postupech, které dokáže samostatně uplatnit u skladeb různých obsazení, žánrů i slohových období.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2011. ISBN 978-80-87258-28-6.
JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955.
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: NAMU, 2011. ISBN 978-80-7331-199-5
Doporučená literatura:
BURLAS, Ladislav. Formy a druhy hudobného umenia. Žilina: Žilinská univerzita, 2006. ISBN 80-8070-522-4.
HONS, Miloš. Hudba zvaná symfonie. Praha: Togga, 2005. ISBN 80-902912-6-0.
HŮLA, Zdeněk. Nauka o harmonii. Praha: SNKLU, 1956.
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. Praha: Editio Supraphon, 1985.
JANEČEK, Karel. Melodika. Praha: SNKLHU, 1956.
JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem. Praha: SHV, l963.
JANEČEK, Karel. Tektonika. Praha: Supraphon, 1968.
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: Nakladatelství ČSAV, 1965.
KOHOUTEK, Ctirad. Hudební styly z hlediska skladatele. Praha: Panton, 1976.
RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: Panton, 1969.
TICHÝ, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha: HAMU, 1994. ISBN 80-85467-07-0.
Notové materiály a nahrávky analyzovaných skladeb.
Hodnoticí metody a kritéria
Atestace je udělena na základě: aktivity na seminářích, docházky minimálně 50 %, vypracování a prezentace semestrální práce. Závěrem studenti vykonávají zkoušku, která spočívá v odevzdání a obhájení písemně zpracovaného rozboru za tento semestr.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební produkce (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty)