Didaktika/Vyučovatelská praxe nonverbálního divadla 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109DVND2 | zkouška | 1 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Eva DVOŘÁKOVÁ, Noemi ZÁRUBOVÁ-PFEFFERMANNOVÁ
Obsah
Cíl výuky:
Cílem výuky předmětu je zvládnutí metodických, pedagogických a didaktických zásad a postupů, které jsou nezbytné pro kvalitní výuku na základním, středním i terciálním stupni vzdělávání.
Na přednáškách a seminářích je zvolena interaktivní metoda výuky, při níž si pedagog opakovaně ověřuje znalosti v hlavní disciplíně (didaktika) i v dalších příbuzných disciplínách. Vyučovatelská praxe probíhá na ZUŠ Stodůlky, Konzervatoři v Praze, Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy nebo na jiné ZUŠ nebo střední škole uměleckého zaměření. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový minimální rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.
Tematické okruhy:
- Edukační funkce dramatických oborů. Zařazení didaktiky pantomimy do systému výchovy prostřednictvím uměleckých disciplín.
- Metodické postupy u začínajícího adepta nonverbálního divadla na ZUŠ v rámci soustavy literárně-dramatických disciplín.
- Metodické postupy pro vyšší věkovou kategorii - na středoškolském stupni vzdělávání, kdy je nonverbální divadlo vyučováno v rámci tematických workshopů a kurzů.
- Didaktika jako součást metodické zkušenosti. Nápodoba pedagogických vzorů, které studenta ovlivnily.
- Individualita, genetická vybavenost, rozvoj osobnosti, její profilace a ověřování praxí.
- Tréma a způsoby jejího překonání, zvládání stresových situací.
Výsledky učení
Student zvládá výukovou problematiku na základních i středních školách a má dostatečné vědomosti pro řešení metodických a didaktických požadavků.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
BOGART, Anne a Tina LANDAU. Úhly pohledu: praktický průvodce systémem úhlů pohledu a kompozice. Praha: Divadelní ústav ve spolupráci s Divadlem Archa, 2007. ISBN 978-80-7008-210-2.
FIALKA, Ladislav. Umění pantomimy. Praha: Ústřední dům armády, 1964.
FIALKA, Ladislav. Pantomima: Vybrané statě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1998.
JANEČEK, Václav. Úvod do taneční pedagogiky. Vyd. 1. Praha: NAMU, 2013. 91 s. ISBN 978-80-7331-267-1.
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. Praha: Pražská ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
scéna, 2000. ISBN 80-86102-07-6.
Doporučená literatura:
BROOK, Peter. Prázdný prostor. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988.
CIHLÁŘ, Ondřej, JORDAN, Hanuš. Orbis cirkus, Praha: NAMU, 2006. ISBN 978-80-7331-280-0.
CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus. Praha: Pražská scéna, 2006. ISBN 80-86102-55-6.
DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 6. vyd. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie: učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3037-0.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
MATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Výpravy za člověkem. Praha: Odeon, 1981. Klub čtenářů (Odeon). ISBN 01-070-81.
Praha: Hudební a taneční fakulta AMU, 2013.
SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2685-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří, Karolinum – 2012, ISBN: 978-80-246-2153-1.
VEBER, Václav. Příběh pantomimy. V Praze: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, katedra nonverbálního a komediálního divadla, c2006. ISBN 80-7331-054-6.
ZÁRUBOVÁ-PFEFFERMANNOVÁ, Noemi. Gesta a mimika, Akademie múzických umění v Praze, 2008
www.angefou.co.uk
www.ecole?jacqueslecoq.com
www.marceaufoundation.org
www.mimecentrum.de
www.mime.info
www.planetemime.com
www.scuolateatrodimitri.ch
www.budil.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška ověří znalostí za zimní i letní semestr. Základem je ústní pohovor, při kterém student prokáže zvládnutí stanovené látky. Student předloží písemné záznamy z vlastní praktické výuky, odevzdá definitivní podobu předepsaných součástí pro portfolio (příprava na hodinu, hodnocení hodiny, kurikulum předmětu, odborný posudek zvoleného představení, strukturované CV).
Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy.
Další požadavky na studenta: minimální docházka 75 %.
Státní závěrečná zkouška má ústní podobu a sumarizuje soubor tematických okruhů, které jsou souhrnem učiva celého akademického roku. Požadavkem je přitom orientace v problematice výuky, její analýzy, reflexe a efektivity výukového procesu. Je kladen důraz na propojení všech pedagogických disciplín (pedagogika, didaktika, psychologie).
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Nonverbální divadlo (Bc) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Nonverbální divadlo (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) - platný pro studenty zapsané v ak.r. 2021/22 a dříve (končí 2024) (Volitelné předměty)
- Obor Nonverbální divadlo (Mg) (Volitelné předměty)