Individuální tvorba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109IT3 | zápočet | 4 | 3 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 73 až 93 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Adam HALAŠ, Roman HORÁK, Lukáš HOUDEK, Věra ONDRAŠÍKOVÁ, Eliška VAVŘÍKOVÁ, Radim VIZVÁRY, Filip ZAHRADNICKÝ, Martin ZBROŽEK
Obsah
Cíl výuky:
Předmět Individuální tvorba je příčně vzdělávacím prostorem, ve kterém mají studenti prostor pro individuální profilaci a zaměřují se na propojování a zdokonalování získaných dovedností v oboru dle vlastního záměru.
Třetí semestr cílí na praktickou zkušenost studenta v roli dramaturga a režiséra, kterou propojí s předchozími zkušenostmi z prvního a druhého semestru jakožto tvůrce fyzického tréninku. Student má primárně za úkol procházet tvůrčím procesem jako režisér a dramaturg, který je schopen vytvářet funkční pohybový trénink se zaměřením na specifickou techniku pohybu. Staví koncepci projektu na elementech fyzické průpravy dle vlastní volby, čímž vytvoří specifické, stylové a tematické zaměření uměleckého procesu a výsledného díla.
Cílem Individuální tvorby je vést studenta k tvůrčí samostatnosti a k vlastnímu autorskému myšlení. V rámci výuky student pracuje pod dohledem pedagoga. Individuální trénink zaměřený na specifickou techniku pohybu, který student rozvíjel v prvním a druhém semestru magisterského studia nyní aplikuje s veškerými dalšími praktickými a teoretickými dovednostmi a znalostmi s cílem realizovat vlastní umělecký projekt.
Předmět představuje praktickou laboratoř pro systematickou práci studenta na profilování vlastního rukopisu, osobitého stylu a konkrétně vymezený čas pro přípravu praktického výstupu diplomového úkolu. Prakticky rozvíjí samostatnou sólovou i skupinovou práci, kterou si může ověřovat ve skupině ostatních studentů v hlavním odborném předmětu či v ostatních předmětech.
Tematické okruhy:
Studenti v třetím semestru pracují na syntéze předchozího procesu tvorby vlastního fyzického tréninku respektive praktické přípravy s roli režiséra a dramaturga.
Zaměření stylových prvků, které si sami zvolí (např. pantomima, tělesný mimus, klaunství a komediální divadlo, improvizace, fyzické divadlo, cirkusová artistika), spojí nyní s dramaturgickými a režijními postupy.
Tematické okruhy dle volby studenta jsou konzultovány s pedagogem. Výuka je zaměřena na samostatnou práci studentů. Podněty nabírá student v praktické výuce, ve výuce teorie, režie a dramaturgie, přináší vlastní témata a inspiraci pro svou práci a aktivně pracuje na propojování praktického a teoretického procesu projektu.
- student prezentuje propracovaný koncept vlastního autorského projektu, představuje konkrétní výstupy procesu pedagogovi
- aplikuje předchozí zkušenosti a technickou průpravu v tvůrčím procesu a kombinuje je s dramaturgickými a režijními postupy
- zaměřuje se na dramaturgii a režii, aplikuje tyto principy společně s praktickými postupy, které vypracoval v průběhu 1. ročníku v rámci svého tréninku
Výsledky učení
Student je po absolvování předmětu schopen sestavit individuální trénink nejen pro svou sólovou tvorbu, ale také koncipovat fyzickou přípravu s konkrétní pohybovou technikou pro kolektiv a kombinovat tuto schopnost s rolí dramaturga a režiséra. Dokáže vést autorský tvůrčí proces, vybrat témata a patřičné pohybové či výrazové prostředky pro naplnění uměleckého záměru.
Individuální tvorba je završením všech disciplín, technik a postupů v individuálním procesu studenta a vede jej ke komplexnímu a samostatnému pojetí autorské tvorby v oboru nonverbálního divadla s přesahem do dalších uměleckých disciplín.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BOGART, Anne a Tina LANDAU. Úhly pohledu: praktický průvodce systémem úhlů pohledu a kompozice. Praha: Divadelní ústav ve spolupráci s Divadlem Archa, 2007. ISBN 978-80-7008-210-2.
CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-146-9.
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle : k divadelním reformám 20. století. Vyd. v nakl. KANT 1. Praha: KANT - Karel Kerlický Akademie múzických umění v Praze, 2011. 271 s. :. ISBN 978-80-7437-060-1.
Doporučená literatura:
CALLERY, Dymphna. Through the body: a practical guide to physical theatre. London: N. Hern, 2001. ISBN 1-85459-630-6.
CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2006. 263 s. :. ISBN 80-86102-55-6 .
GAJDOŠ, Július. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci. Praha: KANT, 2010. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7437-037-3.
HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce: útržky úvah o divadelní zkoušce. Praha: Nakladatelství AMU, 2012. ISBN 978-80-7331-222-0.
HODGE, Alison. Actor Training. New York: Routeledge, 2010. ISBN 978-0-415-47167-1.
CHRISTOFFERSON, Erik Exe. The Actor’s Way. New York: 1993, ISBN 0-415-08795-3. GERBER, Anke. Anatomie der Pantomime. Berlin: A.Gerber, 2016. ISBN 978-3-00-052217-8.
JOHNSTONE, Keith. Impro and Theatre. Bloomsbury publishing PLC 2018. ISBN 9781350069039.
KEEFE, John. Physical theatres : a critical introduction. London: Routledge, 2007. xv, 230 s. ISBN 978-0-415-36249-8.
LABAN, Rudolf. Choreutics. Alton: Dance books, c2011. xii, 214 s. :. ISBN 978-1-85273-148-9.
LECOQ, Jacques. The Moving Body : teaching creative theatre. First published. New York London: Bloomsbury Methuen Drama, 1997. ISBN 978-1-4081-1146-8.
Physical theatres : a critical reader. London: Routledge, c2007. xxii, 283 s. :. ISBN 978-0-415-36252-8.
Hodnoticí metody a kritéria
V třetím semestru se při hodnocení přihlíží k následujícím aspektům práce:
- schopnost aplikovat zkušenosti z tvorby vlastního pohybového tréninku na práci dramaturga a režiséra
- schopnost vytvořit funkční syntézu pohybové přípravy (výrazové prostředky, styl) a dramaturgicko-režijního procesu (obsah, témata, vyznění)
- schopnost aktivně vést a realizovat umělecký proces v kolektivu
- schopnost vytvořit specifický kontext a aktuální, komunikativní a srozumitelné umělecké dílo v oboru nonverbálního divadla
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Nonverbální divadlo (Mg) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)