Digitální střih pro HR 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171DS1 | zápočet | 3 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 66 až 81 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Úplná realizace koncepce střihu, vytvořené během nahrávání a realizované na vlastních projektech nebo střihových cvičeních, dále schopnost vyhodnotit výsledek nahrávání a použít adekvátní prostředky k sestavení finální podoby snímku. Důraz je kladen na přehledné členění zvukového materiálu ve vztahu k hudební formě a provedení střihu v programu ProTools.
Postprodukce hudebních nahrávek, konkrétně střih zvukového záznamu, se zařadil v rámci nahrávacího týmu mezi kompetence hudební režie. Předmět Digitální střih pro HR zajišťuje získání jedné z klíčových dovedností v oblasti zpracování hudební nahrávky. Provázanost hudební koncepce s analytickým slyšením a různými postupy při nahrávání jsou vstupním požadavkem pro úspěšné zvládnutí postprodukce digitálního zvukového záznamu.
V průběhu semestru je přednesena látka v úzké návaznosti na praktické ukázky, které korespondují se zadávanou prací. Předpokládá se nácvik na dvou až třech cvičeních.
Tematické okruhy:
Přehled používaného SW pro zpracování zvuku s důrazem na program ProTools
Základní funkce SW pro editaci hudby
Souvislost postupů hudební režie při nahrávání a střihu hudebního snímku
Analytický poslech a poznámky v notovém zápisu, střihová soupiska
Typologie střihu
Umístění a volba typu střihu
Praktická cvičení na záznamu hudby menších hudebních forem převážně těchto nástrojových kombinací:
Klavír sólo
Dechové nástroje dřevěné – různé kombinace komorního obsazení
Pěvecký sbor
Výsledky učení
Student chápe vliv zvolených postupů při nahrávání na postprodukci snímku. Uvědomuje si zásadní požadavek na střih – výběr nejlepšího nahraného materiálu, splňujícího vysoké nároky na profesionální nahrávku. Přebírá odpovědnost za dodržení notového zápisu ve výsledném tvaru nahrávky (pokud se nejedná o improvizaci).
Dokáže používat základní editační funkce ProTools. Vnímá možnosti a uplatnění jednotlivých postupů, které dokáže správně zvolit a aplikovat při další práci. Nahrávání i postprodukce se stává v rámci nahrávacího týmu při spolupráci s mistrem zvuku efektivnější.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
KING, Richard. Post Production, Editing. In: Recording Orchestra and Other Classical Music Ensembles. New York: Routledge, 2017. 256 stran, ISBN: 978-1-138-85454-3.
SMEJKALOVÁ, Sylva. Střih a jeho problematika z uměleckého hlediska. In: Nároky na funkci hudební režie v digitálním vícestopém nahrávacím procesu. Praha, 2018. 164 stran. Disertační práce. AMU. Hudební a taneční fakulta. Vedoucí práce prof. MgA. Vladimír Tichý, CSc.
ZAMAZAL, Václav. Střih v profesionálním studiu. In: Hudební nástroje před mikrofonem. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1975. 183 s. noty, obr., ISBN 02-174-75.
Doporučená literatura:
STEJSKALOVÁ, Sylva. Hudební režie jako interpretační umění. In: Opus musicum. Hudební revue, ročník 52/2020, č.1, s. 32-41. ISSN 0862-8505.
Hodnoticí metody a kritéria
Student získá zápočet na základě předložení samostatně zpracovaného střihového cvičení nebo projektu včetně textové explikace zvolených postupů. Je požadována nadpoloviční docházka.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 09:00–09:45 | Sylva STEJSKALOVÁ | Učebna KZT Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty)