Vybrané kapitoly z dějin tance/nonverbálního divadla
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
180DTN | zkouška | 15 | 24 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý akademický rok (45 minut), 357 až 432 hodin domácí příprava | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Dorota GREMLICOVÁ, Adam HALAŠ, Jan HYVNAR, Helena KAZÁROVÁ
Obsah
V rámci přednáškového cyklu z dějin tance se ve skupině studentů doktorského studia probírají vybraná témata z dějin tance, důraz je položen ne na kumulování poznatků, ale na porozumění procesu historického výzkumu a interpretace shromážděných poznatků na základě jejich kritiky a konfrontace s literaturou. Vyučuje se jako kombinace přednášek (obvykle 6 dvouhodinových přednášek za semestr) a samostudia zadané literatury. Na jednotlivých příkladech se demonstruje povaha tanečních pramenů, problematika jejich informačního potenciálu. Zároveň se věnuje pozornost teoretickým a metodologickým otázkám současné historiografie a jejich uplatnění při studiu tance. Témata jsou volena na základě badatelské zkušenosti přednášejícího i s ohledem na zaměření studentů, větší pozornost je věnována moderní době a soudobým dějinám.
Přednáška z vybraných kapitol dějin nonverbálního divadla bude konkretizována podle charakteru doktorského studia, jeho teoretické i umělecké části, a to v kontextu vývoje od antického mimu, komedií dell´arte, vzniku cirkusu, pantomimy 19. století až k meziválečným avantgardám a k současným postavantgardám. Přednášky budou sledovat také současný vývoj pantomimy, nového cirkusu i dalších forem nonverbálního divadla u nás i v cizině. Budou se intenzívně probírat otázky související s disertační prací.
Výsledky učení
Doktorand dosáhne prohloubení znalostí taneční historie, porozumění vedení historického výzkumu, jeho teorii i praxi. Doktorand má široký historický přehled v oboru, uvědomuje si roli divadla ve společenském kontextu, umí srovnávat nonverbální divadlo s jinými druhy umění a analyzovat současná umělecká díla. Stává se fundovaným odborníkem v teoretických i historických oblastech oboru nonverbálního divadla.
Předpoklady a další požadavky
V PŘÍPRAVĚ
Literatura
ARTAUD, Antonin. Divadlo a jeho dvojenec. Praha: Herrmann a synové, 1994.
BARBA, Eugenio a Nicola SAVARESE. Slovník divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2000. ISBN 80-7106-369-X.
BONNET, Jacques. Histoire générale de la danse sacrée et profane ; ses progrès et ses révolutions, depuis son origine jusqu'à présent. Paris: d'Houry fils, 1723.
BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Divadelní ústav 1999. ISBN 80-7106-364-9.
BROOK, Peter. Prázdný prostor. Praha: 1988.
BURKE, Peter. Co je kulturní historie. Praha: Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-302-8.
BURT, Ramsay. Alien Bodies. Representations od modernity, race and nation in early modern dance. London and New York: Routledge, 1998. ISBN 0-415-14595-3.
BURT, Ramsay; HUXLEY, Michael. Dance, Modernism, and Modernity. London, New York: Routledge, 2020. ISBN 978-1-138-31304-0.
CAHUSAC, Louis de. La Danse ancienne et moderne ou Traité historique de la danse. La Haye 1754.
CARLSON, Marvin. Performance. A critical introduction. New York: Routlege, 2004. ISBN 978-83-01-15325-0.
CIHLÁŘ, Ondřej a Hanuš JORDAN. Orbis pictus. K českému novému cirkusu. Praha: HAMU, 2014. ISBN 978-80-7331-280-0.
CZERWINSKI, Albert. Geschichte der Tanzkunst bei den cultivirten Völkern. Leipzig 1862.
DAWISON, Jon. Clown. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 978-0-230-53718-7.
DECROUX, Étienne. Slova o mimu. Brno: NAMU, 2018. ISBN 978-80-7460-144-6.
DÜLMEN, Richard von. Historická antropologie. Vývoj, problémy, úkoly. Praha: Dokořán, 2002. ISBN 80-86569-15-2.
ERIKSEN, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus. Antropologické perspektivy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.
FIALKA, Ladislav. Umění pantomimy. Praha: Divadelní ústav, 1964.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mnišek P. Brdy, 2011. ISBN 978-80-904487-2-8.
GAJDOŠ, Július. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci. Praha. Kant 2010. ISBN 978-80-7437-037-3.
GREMLICOVÁ, Dorota ed. Stopy tance. Taneční prameny a jejich intepretace. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. ISBN 978-80-7331-118-6.
HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. Praha: Filosofia. Nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 2000. ISBN 80-7007-134-6.
HALAŠ, Adam. Nový mim. Mimické divadlo současnosti. Disertační práce. HAMU Praha, 2008.
HYBNER, Boris. Clownovo pozdní blues. Jihalava: Listen, 2002. ISBN 80-86526-01-1.
HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma. Praha: Pražská scéna 1996. ISBN: 80-901671-7-9.
KOUBOVÁ A.: Myslet z druhého místa, NAMU, 2019. ISBN: 978-80-7331-511-5.
LE GOFF, Jacques. O hranicích dějinných období. Na příkladu středověku a renesance. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2784-7.
LE GOFF, Jacques. Paměť a dějiny. Praha: Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-862-6.
LE ROY LADURIE, Emmanuel. Masopust v Romansu. Od Hromnic po Popeleční středu 1579-1580. Praha: Argo, 2001. ISBN 80-7203-329-8.
LECOQ, Jacques. The Moving Body, London: Bloomsbury Publishing, 1997. ISBN 1474244769.
MISTRÍK, Miloš. Herecké techniky 20. storočia. Bratislava: VEDA, 2003. ISBN 8022407798.
SACH, Curt. Eine Weltgeschichte des Tanzes. Berlin 1933; anglicky World History of the dance. New York 1937.
SCHECHNER, Richard. Performancia : teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav Bratislava, 2009. ISBN 9788089369119.
STAVĚLOVÁ a kol. Tíha a beztíže folkloru. Folklorní hnutí druhé poloviny 20. století v českých zemích. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3286-7.
STEHLÍKOVÁ, Eva. Antické divadlo. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1105-8.
ŠTAIF, Jiří. Modernizace na pokračování. Společnost v českých zemích (1770-1918). Praha: Argo, 2020. ISBN 978-80-257-3216-8.
ŠVEHLA, Jaroslav. Tisícileté umění pantomimy. Praha: Melantrich, 1989. ISBN 7023-024-X.
TURBA, Ctibor. Cirkus Alfréd. Praha: Divadlo Alfred, 1906. ISBN 80-239-8267-2.
VANĚK, Miroslav; MÜCKE, Pavel. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie. Praha: FHS UK; ÚSD AV ČR, 2011. ISBN 978-80-7285-145-4.
VEBER, Václav. Příběh pantomimy. Praha: AMU, 1906. ISBN 80-7331-054-6.
WEAVER, John. An Essay Towards An History of Dancing. London 1712 (též The Spectator)
ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo. Praha 1895.
Hodnoticí metody a kritéria
Ověření znalostí probíhá ústní nebo písemnou zkouškou.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na akademický rok 2023/24:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Taneční umění a nonverbální divadlo (D) od 2023/2024 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)