Vybrané kapitoly z dějin tance/nonverbálního divadla

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
180DTN zkouška 15 24 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý akademický rok (45 minut), 357 až 432 hodin domácí příprava česky akademický rok

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Dorota GREMLICOVÁ, Adam HALAŠ, Jan HYVNAR, Helena KAZÁROVÁ

Obsah

V rámci přednáškového cyklu z dějin tance se ve skupině studentů doktorského studia probírají vybraná témata z dějin tance, důraz je položen ne na kumulování poznatků, ale na porozumění procesu historického výzkumu a interpretace shromážděných poznatků na základě jejich kritiky a konfrontace s literaturou. Vyučuje se jako kombinace přednášek (obvykle 6 dvouhodinových přednášek za semestr) a samostudia zadané literatury. Na jednotlivých příkladech se demonstruje povaha tanečních pramenů, problematika jejich informačního potenciálu. Zároveň se věnuje pozornost teoretickým a metodologickým otázkám současné historiografie a jejich uplatnění při studiu tance. Témata jsou volena na základě badatelské zkušenosti přednášejícího i s ohledem na zaměření studentů, větší pozornost je věnována moderní době a soudobým dějinám.

Přednáška z vybraných kapitol dějin nonverbálního divadla bude konkretizována podle charakteru doktorského studia, jeho teoretické i umělecké části, a to v kontextu vývoje od antického mimu, komedií dell´arte, vzniku cirkusu, pantomimy 19. století až k meziválečným avantgardám a k současným postavantgardám. Přednášky budou sledovat také současný vývoj pantomimy, nového cirkusu i dalších forem nonverbálního divadla u nás i v cizině. Budou se intenzívně probírat otázky související s disertační prací.

Výsledky učení

Doktorand dosáhne prohloubení znalostí taneční historie, porozumění vedení historického výzkumu, jeho teorii i praxi. Doktorand má široký historický přehled v oboru, uvědomuje si roli divadla ve společenském kontextu, umí srovnávat nonverbální divadlo s jinými druhy umění a analyzovat současná umělecká díla. Stává se fundovaným odborníkem v teoretických i historických oblastech oboru nonverbálního divadla.

Předpoklady a další požadavky

V PŘÍPRAVĚ

Literatura

ARTAUD, Antonin. Divadlo a jeho dvojenec. Praha: Herrmann a synové, 1994.

BARBA, Eugenio a Nicola SAVARESE. Slovník divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2000. ISBN 80-7106-369-X.

BONNET, Jacques. Histoire générale de la danse sacrée et profane ; ses progrès et ses révolutions, depuis son origine jusqu'à présent. Paris: d'Houry fils, 1723.

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Divadelní ústav 1999. ISBN 80-7106-364-9.

BROOK, Peter. Prázdný prostor. Praha: 1988.

BURKE, Peter. Co je kulturní historie. Praha: Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-302-8.

BURT, Ramsay. Alien Bodies. Representations od modernity, race and nation in early modern dance. London and New York: Routledge, 1998. ISBN 0-415-14595-3.

BURT, Ramsay; HUXLEY, Michael. Dance, Modernism, and Modernity. London, New York: Routledge, 2020. ISBN 978-1-138-31304-0.

CAHUSAC, Louis de. La Danse ancienne et moderne ou Traité historique de la danse. La Haye 1754.

CARLSON, Marvin. Performance. A critical introduction. New York: Routlege, 2004. ISBN 978-83-01-15325-0.

CIHLÁŘ, Ondřej a Hanuš JORDAN. Orbis pictus. K českému novému cirkusu. Praha: HAMU, 2014. ISBN 978-80-7331-280-0.

CZERWINSKI, Albert. Geschichte der Tanzkunst bei den cultivirten Völkern. Leipzig 1862.

DAWISON, Jon. Clown. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 978-0-230-53718-7.

DECROUX, Étienne. Slova o mimu. Brno: NAMU, 2018. ISBN 978-80-7460-144-6.

DÜLMEN, Richard von. Historická antropologie. Vývoj, problémy, úkoly. Praha: Dokořán, 2002. ISBN 80-86569-15-2.

ERIKSEN, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus. Antropologické perspektivy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.

FIALKA, Ladislav. Umění pantomimy. Praha: Divadelní ústav, 1964.

FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mnišek P. Brdy, 2011. ISBN 978-80-904487-2-8.

GAJDOŠ, Július. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci. Praha. Kant 2010. ISBN 978-80-7437-037-3.

GREMLICOVÁ, Dorota ed. Stopy tance. Taneční prameny a jejich intepretace. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. ISBN 978-80-7331-118-6.

HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti. Zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. Praha: Filosofia. Nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 2000. ISBN 80-7007-134-6.

HALAŠ, Adam. Nový mim. Mimické divadlo současnosti. Disertační práce. HAMU Praha, 2008.

HYBNER, Boris. Clownovo pozdní blues. Jihalava: Listen, 2002. ISBN 80-86526-01-1.

HYVNAR, Jan. Francouzská divadelní reforma. Praha: Pražská scéna 1996. ISBN: 80-901671-7-9.

KOUBOVÁ A.: Myslet z druhého místa, NAMU, 2019. ISBN: 978-80-7331-511-5.

LE GOFF, Jacques. O hranicích dějinných období. Na příkladu středověku a renesance. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2784-7.

LE GOFF, Jacques. Paměť a dějiny. Praha: Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-862-6.

LE ROY LADURIE, Emmanuel. Masopust v Romansu. Od Hromnic po Popeleční středu 1579-1580. Praha: Argo, 2001. ISBN 80-7203-329-8.

LECOQ, Jacques. The Moving Body, London: Bloomsbury Publishing, 1997. ISBN 1474244769.

MISTRÍK, Miloš. Herecké techniky 20. storočia. Bratislava: VEDA, 2003. ISBN 8022407798.

SACH, Curt. Eine Weltgeschichte des Tanzes. Berlin 1933; anglicky World History of the dance. New York 1937.

SCHECHNER, Richard. Performancia : teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav Bratislava, 2009. ISBN 9788089369119.

STAVĚLOVÁ a kol. Tíha a beztíže folkloru. Folklorní hnutí druhé poloviny 20. století v českých zemích. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3286-7.

STEHLÍKOVÁ, Eva. Antické divadlo. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1105-8.

ŠTAIF, Jiří. Modernizace na pokračování. Společnost v českých zemích (1770-1918). Praha: Argo, 2020. ISBN 978-80-257-3216-8.

ŠVEHLA, Jaroslav. Tisícileté umění pantomimy. Praha: Melantrich, 1989. ISBN 7023-024-X.

TURBA, Ctibor. Cirkus Alfréd. Praha: Divadlo Alfred, 1906. ISBN 80-239-8267-2.

VANĚK, Miroslav; MÜCKE, Pavel. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie. Praha: FHS UK; ÚSD AV ČR, 2011. ISBN 978-80-7285-145-4.

VEBER, Václav. Příběh pantomimy. Praha: AMU, 1906. ISBN 80-7331-054-6.

WEAVER, John. An Essay Towards An History of Dancing. London 1712 (též The Spectator)

ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo. Praha 1895.

Hodnoticí metody a kritéria

Ověření znalostí probíhá ústní nebo písemnou zkouškou.

Poznámka

nejsou

Rozvrh na akademický rok 2023/24:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů