Hudební teorie - systematika 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTSY3 | zápočet | 7 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 157 až 192 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Předmět rozšiřuje předcházející vědomosti o problematiku polyfonie z pohledu praxe i z pohledu dobové teoretické reflexe v různých historických obdobích. Další část semestru bude věnována sumarizaci problematiky tradičních hudebních forem s důrazem na jejich historický vývoj. V závěru semestru se pak získané poznatky z hudebně teoretických disciplín spojí s teorií hudební analýzy a se studiem hlavních analytických metod a proudů.
Tematické okruhy:
●Polyfonie, vymezení pojmu, základní problematika tradičních nauk o polyfonii
●Polyfonie vokální, instrumentální a moderní
●Kontrapunktické formy
●Tonální plán v barokní polyfonní větě, jeho tektonická funkce
●Kontrapunktické techniky v hudbě 20. století
●Tradiční hudební formy, systematika a dějiny
●Základní práce o hudebních formách
●Úvod do hudební analýzy
●Cíle a metody hudební analýzy
●Strukturální analýza hudby
●Úvod do schenkerovské analýzy
●Významné práce z oboru praktické hudební analýzy
Výsledky učení
Student umí pojmenovat a uplatnit prakticky i analyticky základní jevy z oboru polyfonní hudby. Orientuje se v historickém vývoji polyfonie a rozlišuje základní znaky a skladebné postupy jednotlivých historických etap polyfonní hudby. Zná pojmy z teorie hudebních forem a dokáže je nazírat v jejich historickém vývoji. Dokáže vysvětlit cíle a metody různých typů hudební analýzy uplatnit tyto znalosti prakticky.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HONS, Miloš. Hudební analýza. Vyd. 1. Praha: Togga, 2010. 309 s. Musica viva. ISBN 978-80-87258-28-6.a Akademií múzických umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1985. 323 s.
JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955.
JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.
SALZER, Felix. Structural hearing: tonal coherence in music. Volume 1., 2. New York: Dover publications, 1962. ISBN 0486222756., ISBN 0486222764
Doporučená literatura:
SCHENKER, Heinrich. Neue musikalische Theorien und Phantasien: III. Der freie Satz, Anhang: Figurentafeln. Wien: Universal Edition, 1956.
SPURNÝ, Lubomír. Heinrich Schenker - dávný neznámý. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 186 s. ISBN 80-244-0055-3.
TOVEY, Donald Francis a FOSS, Hubert J., ed. Essays in musical analysis. Suppl.Vol., Chamber music. London: Oxford University Press, 1972. viii, 217
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu.
Minimální požadovaná docházka 90 %.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)