Teorie skladby 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186TS3 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Přednáška a seminář jsou zaměřeny na základní otázky akordiky a harmonie z hlediska praktických i teoretických požadavků na znalosti studentů studijních oborů skladba, dirigování, hudební teorie a hudební režie. Cílem studia je poznat a aplikovat hudebně teoretické aspekty oblasti akordiky a harmonie do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Zvláštní pozornost je věnována vztahům tzv. paradigmatu a syntagmatu v oblasti harmonického myšlení.
Tematické okruhy:
1.Pojmy „akord“, „průběžná harmonie“, akordika v hudbě 19., 20. a 21. stol.
2.Konsonantní a disonantní složky, vyhodnocení zvukovosti moderního souzvuku
3.Názvosloví moderních souzvuků
4.Základní tóny klasických a moderních souzvuků
5.Problematika harmonické funkcionality v hudbě 19., 20. a 21. stol., akustické a psychologické předpoklady harmonického myšlení, tóny reálné a imaginární
6.Harmonický pohyb, problematika závěrového harmonického sledu
7.Princip čisté tóniky, princip citlivého tónu
8.Princip funkční
9.Harmonické pole
10.Praktické analýzy hudby 19., 20. a 21. století po stránce akordiky a harmonie
Výsledky učení
Student zná hudebně teoretické aspekty oblasti akordiky a harmonie tradiční i moderní a aplikuje je do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Postihuje souhru tónů reálných a imaginárních, uvedené poznání využívá pak pro formulaci svých uměleckých i vědeckých názorů.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. 1. Praha: Československé akademie věd, 1965.
MESSIAEN, Olivier. Technique de mon langage musical: texte avec exemples musicaux. Paris: Alphonse Leduc, 1966. ISBN 2-85689-033-4. (popř. další jazykové mutace)
RISINGER, Karel. Nauka o harmonii XX. století. Praha: Editio Supraphon, 1978.
Doporučená literatura:
LILL, Karel. Taxonomie kvalit akordů ze Základů moderní harmonie Karla Janečka (1965) a její interpretace podle americké teorie tónových tříd. Živá hudba. Praha: AMU, 2018, , 24-44. ISSN 0514-7735.
RISINGER, Karel. Současná hranice tonality. Praha: Panton, 1974.
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2.oprav. a rozš. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2011. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-199-5.
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje aktivní a kompetentní účast v diskusi o probrané látce na závěr semestru.
Minimální požadovaná docházka 90 %.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:00–10:30 | Iva OPLIŠTILOVÁ | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba (Bc) (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Obor Dirigování (Bc) (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Dirigování (Bc) od 2022/2023 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)