Dialogické jednání s vnitřním partnerem 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202DVP5 | zápočet | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Michal ČUNDERLE, Tereza DURDILOVÁ, Filip KARDA, Boleslav KEPRT, Hana MALANÍKOVÁ, Martina MUSILOVÁ, Jan PUC, Eva SLAVÍKOVÁ, Pavel ZAJÍČEK, Václav ZIMMERMANN
Obsah
Psychosomatická disciplína, jejímž tvůrcem je prof. Ivan Vyskočil. Základem je zkušenost a zakoušení stran jednání (mluvení, hraní) sám se sebou (s vnitřním partnerem) zpravidla o samotě - samomluvy, samohry. Jde o to, učit se a naučit se podobně autentické, spontánní, hrající a souhrající jednání (chování a prožívání) produkovat veřejně, v situaci „veřejné samoty“ (Stanislavskij), za přítomnosti a pozornosti „diváků“. V situaci, kdy „jako kdyby“ druzí, diváci, při tom nebyli, s vyloučením zejména zrakového a taktilního kontaktu.
Výsledky učení
Dialogické jednání s vnitřním partnerem je psychosomatická disciplína, jejímž tvůrcem je prof. Ivan Vyskočil.
U většiny může být:
- cestou sebeobjevování, sebepoznávání, sebepřijetí a seberealizace,
- vytvářením psychosomatické kondice pro tvořivou komunikaci, „vodivější“ empatii,
- prožitím, poznáním a studiem principů dramatické hry,
- prožitím, poznáním a studiem nepředmětného herectví,
- cestou pochopení, „vtělení“ a uskutečnění určité výzvy, otázky, určitého úkolu, textu,
- metodikou zkoušení, hledání, vnímání, všímání si a nalézání.
Předpoklady a další požadavky
Kreativní předpoklady, schopnost analýzy a reflexe.
Literatura
Buber, Martin: Já a ty. 1. vydání. Olomouc: Votobia, 1995.
Fink, Eugen: Oáza štěstí. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 1992.
Vyskočil, Ivan a kol: Dialogické jednání s vnitřním partnerem. 1. vydání. Brno: JAMU, 2004; 2. vydání. Praha: Brkola, 2012. (Zde i další doporučená literatura.)
Sborníky KATaP a Ústavu pro výzkum a studium autorského herectví:
Dialogické jednání jako otevřená otázka. Praha: AMU, 1997.
Psychosomatický základ veřejného vystupování. Praha: AMU, 2000.
Hic sunt leones (o autorském herectví). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2003.
Herecká propedeutika proč, pro koho a jak? Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2006.
Hlas, mluva, řeč / Řeč, mluva, hlas. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU,
Psychosomatika & Pohyb. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU 2008.
Osobnostní herectví – učitelství. Praha: AMU, DAMU, Ústav pro výzkum a studium autorského herectví, 2010.
Autor – autorství. Praha: NAMU, 2010.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány především na základě vlastního zkoušení v hodinách dialogického jednání. Podmínkou úspěšného absolvování předmětu jsou také dvě písemné reflexe za semestr. Předpokládá se rovněž seznámení s doporučenou literaturou.
Poznámka
Předmět je možno studovat v českém i anglickém jazyce.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:00–13:30 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | |||
Po | 12:00–13:30 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | |||
Út | 18:00–19:30 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | |||
Út | 18:00–19:30 | Řetízek | paralelka 1 | |||
St | 13:30–15:00 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty hlavní)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty hlavní)