Filosofická propedeutika 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202FPD2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz je členěn podle textů zadaných na jednotlivé hodiny. Postupně se budeme zabývat těmito autory a tématy:
- Dan Zahavi & Shaun Gallagher: tělesný základ prostoru, tělo a prostředí;
- Drew Leder: vnitřní zkušenost těla během pohybu, tělesné dovednosti;
- Mark Johnson: tělesnost jazyka, metafora;
- Thomas Fuchs: tělesná paměť;
- Peter Levine: tělesně založené léčení traumatu;
- Julien Deonna & Fabrice Teroni: tělesná povaha emocí;
- Iris M. Young: ženský a mužský přístup k tělesnému pohybu;
- Carl Jung: technika aktivní imaginace;
- Ernest Hartmann: povaha a funkce snů.
Výsledky učení
Cílem kurzu je seznámit posluchače s tělesným přístupem k vybraným aspektům zkušenosti, tak jak se rozvinul především na půdě fenomenologické filozofie. Kurz je doplněn několika exkurzemi k psychoanalytickému pojetí imaginace. Ambicí kurzu je poskytnout studentům prostředky k promýšlení vlastní umělecké a estetické zkušenosti.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Literatura
BERNE, E. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál, 33–38, 53–70.
FINK, E. (1992). Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta, 5–34.
FREUD, S. (1999a). Básník a vytváření fantazií. In: Spisy z let 1906–1909. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 167–177.
FREUD, S. (1999b). Mimo princip slasti. In: Mimo princip slasti a jiné práce z let 1920–1924. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 14–17.
GADAMER, H.-G. (2010). Pravda a metoda I. Nárys filosofické hermeneutiky. Praha: Triáda, 103–110.
HUIZINGA, J. (1971). Homo Ludens. O původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta, 7–32.
PIAGET, J. (1999). Play, Dreams, and Imitation in Childhood. London: Routledge, 161–168.
ROUBAL, J. (1999). Ludická koncepce nedivadla Ivana Vyskočila. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis: Philosophica – Aesthetica, 18, 33–52.
SEGAL, H. (2003). Imagination, play and art. In: Steiner, R. (ed.) Unconscious Phantasy. London, New York: Karnac, 211–221.
WINNICOTT, D. W. (2018). Hraní a realita. Praha: Portál, 61–78.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky udělení zkoušky jsou pravidelná a aktivní účast na hodinách, vypracování referátu na jednu hodinu a přednáška na závěrečném kolokviu, příp. písemná práce.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 09:20–10:50 | Jan PUC | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (Povinné předměty)
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (Povinné předměty)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (M.A.) (Volitelné předměty)
- Teorie a kritika (B.A.) (Volitelné předměty)
- Teorie a kritika (M.A.) (Volitelné předměty)