Herní jednání
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202HJD | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Studenti v bezpečném prostředí hrají improvizační cvičení a zkouší vstupovat do volné improvizace, ze které reflektují, co bylo pro hru funkční a co ne.
Výsledky učení
Cílem předmětu je ohledávat herní jednání ve vymezeném jevištní prostoru ve skupině minimálně dvou a více účastníků. Společně hledat hru a zakoušet tzv. herní (průběžné) jednání. Následně objevit a rozvíjet, kdo jsem, kde jsem a co tu dělám, co je moje motivace - neboli existovat v dramatické situaci. To můžeme souborně nazvat jako spolupráce na jevišti. Při prezentaci na veřejnosti (např. na klauzurních zkouškách), stává se herní jednání jednáním jevištním. Divák se stává aktivním pozorovatelem a posluchačem, kterého berou vystupující v potaz. Jde o improvizaci, ze které jsou účastníci schopni vystoupit, zase se do ní vracet, být otevření tomu znovu hledat a reagovat na nastalé změny. Předmět se také opírá o principy dialogického jednání s vnitřním partnerem (poslouchat se zvenku, nepospíchat, tělové napětí, nepředmětné herectví etc.) a zkoumá je ve skupinové práci.
Předpoklady a další požadavky
Dva semestry zkušeností s dialogickým jednáním.
Literatura
KEITH, Johnstone. IMPRO: improvizace a divadlo. Přeložil Julius Neumann. 1. vyd. Praha: NAMU, 2014.
SCHMID, Jan. Improvizace, náhoda a jiné vyhlídky: improvizace jako způsob orientace a myšlení. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 2018.
VYSKOČIL, Ivan. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. 1. vyd. Praha: Brkola, 2012.
SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theater. 1. vyd. přetisku. Eastford: Martino Fine Books, 2017.
CLOSE, Del. Truth in Comedy: The Manual for Improvisation. 1. vyd. Colorado Springs: Meriwether Publishing, 1994.
HARVARD, Anna a KATARINA, Wahlberg. The visual guide to Improv. 1. vyd. Szczecin: Booksfactory, 2017.
KARDA, Filip: Dialogické jednání, improvizace a já [diplomová práce]. Praha: AMU, 2020.
Hodnoticí metody a kritéria
V polovině školního roku i na konci zápočet formou otevřeného zkoušení při/před klazurními zkouškami. V rámci zápočtu se kromě účasti a aktivity studenta během celého semináře přihlíží k vlastním zjištěním ohledně tématu divadelní improvizace a dialogického jednání, které se na konci semestru odevzdají v písemné formě v rozsahu 1A4
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje