Interpretační seminář 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202ISB3 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Michal ČUNDERLE, Martin PŠENIČKA, Libor VODIČKA
Obsah
Studenti přicházejí na seminář připraveni četbou určeného textu, který je pak na základě jejich prvních postřehů společně čten a interpretován znovu, alespoň ve svých klíčových scénách.
Výsledky učení
Naučit studenty pozornému čtení, učinit čtení životní potřebou, tj. prokázat jeho smysluplnost. A vzhledem k zaměření studia vychovat ke čtení dramatické literatury. Dramatický text není součtem všech replik a scénických poznámek. Číst jej znamená dešifrovat jeho strukturu. Interpretační seminář učí tomuto specifickému způsobu čtení. Zároveň přitom ukazuje, jak se struktura dramatického (dnes čím dál častěji spíše postdramatického) textu v dějinách divadla proměňovala.
Předpoklady a další požadavky
Přednášky z dějin divadla.
Literatura
BEJBLÍK, Alois: Shakespearův svět. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1979.
BRECHT, Bertolt: Myšlenky. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1967.
ECO, Umberto: Meze interpretace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004.
DÜRRENMATT, Friedrich: Problémy divadla. 1. vyd. Bratislava: SVKL, 1965.
HYVNAR, Jan: Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Praha: Pražská scéna, 1996.
HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. 2. vyd. Praha: KANT, 2011.
KERR, Walter: Jak nepsat hru. 1. vyd. Praha: Orbis, 1962.
KOTT, Jan: Shakespearovské črty. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1964.
LEHMAN, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.
RUT, Přemysl: Příběh a Shakespeare. 1. vyd. Praha: AMU, 2005.
STYAN, John Louis: Černá komedie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1967.
STYAN, John Louis: Prvky dramatu. 1. vyd. Praha: Orbis, 1964.
Vlastní dramatické texty.
Ostatní materiály vzejdou vždy přímo z konkrétních seminářů.
Hodnoticí metody a kritéria
V polovině školního roku zápočet, na závěr zkouška. V hodnocení se kromě účasti a projevu studenta během celého semináře přihlíží ke schopnosti formulovat zvolené téma při závěrečném kolokviu.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)