Světelný design 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
203DSV3 | zkouška | 6 | 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Výuka světelného designu ve třetím semestru je realizována v rámci Master classes s externími odborníky. V rámci dvou až tří intenzivních dílen se studující seznámí se specifickými tématy z oblasti světelného designu. Vzhledem k tomu, že plán master classes bude vytvářen v letním semestru, lze témata přizpůsobit profilaci ročníku. Možná témata:
Světelný design opery
Světelný design tanečního divadla
Světelný design výstav
Světelný design outdoorových projektů a site-specific
Světlo v architektuře (pouze pokud figuruje jako třetí master class v semestru)
Dočasná a stálá světelná instalace
Elektronika a kreativní programování ve světelném designu
Témata společná s dalšími disciplínami
Synchronizace světla, projekce a zvuku v rámci dočasné a stálé instalace
Interaktivní systémy
Imersivní instalace
Ve společných modulech kooperují se studenty zimního semestru 1. ročníku jako vedoucí úkolů – tříbí se analýza, schopnost zadávat úkol, partnerská a týmová práce.
MODUL 1 – Vnoření – Společný modul
- Společné praktické cvičení – prostorová imerzivní instalace, na které pracují všichni studenti společně a vytvářejí světelnou, zvukovou i projekční složku. Tato společná práce slouží k seznámení i k úvodu do oboru, kde se všechny uvedené složky neustále setkávají. První praktická práce také uvede všechna témata, kterým se budeme v průběhu semestru do hloubky věnovat v samostatných modulech. Stejně jako u všech dalších cvičení zde bude důležitou roli hrát závěrečná analýza a zpětná vazba
MODUL 3 – Interakce – Společný modul
- Úvod do práce s prostorem a materiály z hlediska zvukového, světelného a projekčního designu. Problematika velikosti, členitosti, odrazu (akustického, empirického atd.), propustnosti, architektonického ukotvení z hlediska estetiky, akustika; ozvučení prostoru – mono, stereo, multichanel audio, imerzivní zvuk na divadle – principy; zvuková scénografie
- Společné praktické cvičení
- Analýza, zpětná vazba a závěr
MODUL 5 – Příběh – Společný modul
- Praktické cvičení velkého formátu, zpracování konkrétního tématu (rešerše, společná tvorba koncepce, realizace)
- Analýza, zpětná vazba a závěr
MODUL 7 – Závěrečný společný modul
- Prezentace všech průběžných společných úkolů
- Shrnutí semestru, zadání témat na první modul LS
Výsledky učení
Prohloubení znalostí v oblasti scénického světelného designu. Znalosti a dovednosti nutné k vytvoření návrhu, realizaci a dokumentaci světelného designu většího rozsahu v různých žánrech a prostředích (dle složení master classes). Schopnost samostatné tvůrčí práce v rámci týmu, schopnost přesahu (úzká spolupráce s autory světelného a projekčního designu nebo propojení těchto složek ve vlastním návrhu). Schopnost přizpůsobit návrh a použité nástroje charakteru projektu. (scénický světelný design, výstavní design, stálá instalace, dočasná instalace atd.).
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném světelnou a projekční technikou, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studenti využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.
Literatura: Studenti budou mít k dispozici e-skripta Světelný koncept (studijní podpora vytvořená Pavlou Beranovou) a dále publikace věnující se světelnému designu:
Doporučená literatura k samostudiu:
JANSEN, Weibel. Light as a Medium in the Art of the 20th and 21st Centuries. Hatje Kantz, 2006.
KARCHER, Aksel. Light Perspectives, between culture and technology. ERCO GmbH, 2009.
KELLER, M: Light fantastic : the art and design of stage lighting. Munich ; New York : Prestel, c2006.
KULA, Daniel. Materiology: The Creative Industry's Guide to Materials and Technologies. Birkhäuser, 2013.
MCCANDLESS, David. Information Is Beautiful (New Edition). Collins; UK ed. Edition, 2012.
MORAN, Nick. Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav, 2010.
PILBROW, Richard. Stage Lighting Design, The Art, The Craft, The Life. London: Nick Hern Books, 2008.
STANTON, Martin. The black Sun: The Alchemy of Darkness. Texas A&M University Press, 2008.
TAYLOR, Clifton. Color&Light. SILMAN JAMES PR, 2019.
WOODBRIDGE, Patricie - TINÉ, Hal. Designer Drafting and Visualizing for the Entertainment World. Waltham: Focal Press, 2013.
YOT, Richard. Light for Visual Artists: Understanding and Using Light in Art. Laurence King Publishing, 2014.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka (80%), průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje