Kresba a malba 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203KMLA1 zápočet 3 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava anglicky zimní

Garant předmětu

Jan ŠTĚPÁNEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Miroslav JIŘELE

Obsah

Předmět rozvíjí umělecké možnosti vizualizaci scénografického díla a individuální předpoklady studenta.

Především je kladen důraz na výuku kresby a malby prostoru, zátiší a figury – program výuky vždy souvisí s aktuálními požadavky vyučujícího hlavního předmětu Scénografie.

Výsledky učení

Cílem výuky je schopnost „více vidět skutečnost“ a být schopen analyzovat rozmanitost jejích forem, tvarů, linií, hmot, barev a světelných vlastností, vzájemných vztahů věcí a následně technických a výrazových možností výtvarného vyjádření. Za nejdůležitější považuji otázky prostorového vnímání a chápání skutečnosti, skladebnosti vztahů věcí a hmot, problém zákonitosti kompozice a znalost psychologických aspektů barev.

Předpoklady a další požadavky

Schopnost výtvarně řešit zadané úkoly v intencích cíle studia.

Literatura

Studijním materiálem jsou encyklopedie výtvarného umění a monografie autorů českého a světového malířství

CASSAN, Adolfo (ed.). Anatomie člověka. Překlad Kateřina Orlová. Havlíčkův Brod: Fragment, 2005. ISBN 978-80-253-0080-3.

ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Praha: Idea servis, 2012. ISBN 978-80-85970-74-6.

DVOŘÁK, František. Oskar Kokoschka: (1886-1980). Praha: Regulus, 2011. ISBN 978-80-86279-38-1.

SPIELMANN, Heinz. Oskar Kokoschka: Leben und Werk. Köln: DuMont, 2003. ISBN 3-8321-7320-X.

SOURIAU, Étienne. Encyklopedie estetiky. Překlad Zdeněk Hrbata. Odb. spolupráce Helena Lorenzová. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-18-X.

VÁVRA, Jiří. Od impresionismu k postmoderně: dějiny vizuálního umění. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001. ISBN 80-7182-120-9.

Monografie věnované těmto tvůrcům: Braque, Bacon, Chagall, Goya, Kremlička, Picasso, Rubens, Schiele, další monografie a jiné vizuální materiály v návaznosti na individuální studijní plán.

Hodnoticí metody a kritéria

Vzhledem k tomu, že studenti přicházejí na DAMU z nejrozličnějších škol a sociálních prostředí, mnohdy nedostatečně vybavení výtvarnými zkušenostmi a dovednostmi, při hodnocení přihlížím především k jejich aktivitě, otevřenosti a míře zvědavosti.

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů