Kostýmní tvorba 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203KVT5 | zkouška | 3 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
- Práce s dramatickým textem nebo hudebně dramatickým dílem
- Psychologický rozbor postav
- Studium doby vzniku díla
- Spolupráce na klauzurních úkolech režisérů a absolventských představeních
- Studium podoby historického kostýmu
- Materiálová a střihová dokumentace
- Schopnost komplexního řešení kostýmní výpravy
- Rozvíjení výtvarných a technologických dovedností
Ateliérová výuka v rozsahu 8 hod týdně probíhá souběžně s předmětem Scénografie. Hlavním cílem je vytvoření kostýmní výpravy pro zadaný semestrální úkol a připravení podkladů k její realizaci včetně materiálové a střihové dokumentace. Vlastní koncepční řešení obsahuje i dokumentaci líčení, masek a vlásenek pro celý projekt. Důraz je kladen na provázanost kostýmního a scénografického řešení. Rozvíjí se schopnosti výběru materiálů, tak aby posloužily záměru zachycenému v kostýmních návrzích. Student minimálně jeden návrh realizuje.
Výsledky učení
Schopnost navrhnout a dokumentovat komplexní kostýmní výpravu, která tvoří se scénografií jednotný celek. Dokumentace už má parametry, které jsou vyžadovány v profesionálních divadelních provozech. Podoba kostýmní výpravy vychází z podrobného studia zadaného dramatického textu nebo hudebně dramatického díla. Rozvíjí se schopnost interpretace a schopnost formulovat svůj autentický umělecký záměr. Student/ka pracuje na své bakalářské diplomové práci.
Předpoklady a další požadavky
Schopnost výtvarné komunikace, dramatického výtvarného projevu a koncepčního myšlení. Znalost základních podob historických oděvů a základních materiálů pro realizaci kostýmní tvorby.Schopnost práce s dramatickým textem, jeho formulace, pojmenování jeho významu a smyslu. Orientace v příbuzných disciplínách - výtvarné umění, literatura, hmotná kultura, klasická hudba. Kreativita a koncepční myšlení.
Literatura
L. Kybalová - Dějiny odívání (všechny díly)
E. Thielle - Geschichte des Kostümes
J. Arnold - Patterns off Fashion 1-4
Moussinac - Dějiny divadla
Blahník - Dějiny divadla
O. Zich - Estetika dramatického umění
K. Kratochvíl - Ze světa komedie del'Arte
V. Ptáčková - Česká scenografie XX. stol.
J. Trojan - Dějiny opery
L. Kybalová, O. Herbenová, M. Lamarová - Obrazová encyklopedie módy
Ze sbírek Ústavu odívání v Kjótu - MÓDA (dějiny odívání 18., 19.a 20. stol.)
R. Vacková - Výtvarný projev v dramatickém umění
A. Pražák - Scénografie I., II. (skripta)
J. Machálková - Móda 20. století
V. Jindra - Specifičnost scénografie
V. Jindra - Studijní materiály I., II.
E. Uchalová - Česká móda 1870-1914, 1918-1939
K.Hlaváčková - Česká móda 1940- 1970, zrcadlo doby
M. Čorba - Kostýmová tvorba
N. Yapp - Decades of 20th Century (všechny díly)
A. Hart, S.North - Historical fashion in detail, The 17th and 18th Centuries
L. Johnston - 19th century: fashion in detail
C. Wilcox -Twentieth-century fashion in detail
F. Boucher- A history of costume in the West
M. Tilke -Costume patterns and designs: a survey of costume patterns and designs of all periods and nations from antiquity to modern times
M. Braun -17th – century men's dress patterns
M. Ginsburg – Four hundred years of fashion
F.Chenoune - A History of Men's Fashion
S.S. Takeda, K.D. Spilker – Fashioning fashion: Europiean dress in detail 1700-1915
M. Simon - Mode et Peinture, Le Second Empire et l'impresionisme
Ch. Seeling- století módy 1900-1999
The Pepin Press -Visual Encyclopedia of Costume
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány:
- Na základě povinné účasti na ateliérové výuce v rozsahu nejméně 80 %
- Za průběžnou kontinuální a kreativní práci na zadaných semestrálních úkolech
- Podle schopnosti utvořit si názor na charakter postav na základě práce s předlohou
- Za prezentaci výtvarných návrhů formou klauzurní výstavy
- Za ústní obhajobu, přednesenou na základě psaného textu (1 normostrana), ve které student/ ka pojmenuje svůj autentický přístupu k tématu a k postavám, které ho přinášejí
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty hlavní)