Kapitoly z vývoje výtvarného myšlení 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203KVZ1 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Přednášky jsou věnovány především vztahům mezi výtvarnou, respektive uměleckou kulturou a širším pojímáním a využíváním různorodých obrazových médií jakožto nástrojů komunikace, reprezentace, reflexe současného světa atd. Vycházíme tedy nejenom z oblastí studovaných tradičně dějinami umění, estetikou apod., ale přikláníme se též k otázkám, jež dnes reflektují takové obory jako vizuální studia, „Bildwissenschaft“ (věda o obraze), mediální a kulturální studia, vizuální sémiotika apod. Obrazová, vizuální média je třeba reflektovat též z hlediska jejich materiální báze („materiálová studia“), z hlediska podílu těla diváka a jeho smyslového vnímání („antropologie obrazu“) apod. Chceme se tedy zabývat obrazovými médii v kontextu jejich soudobého, takřka hypertrofovaného využívání i v rámci digitální kultury, propagandy, reklamy, masové a populární kultury. Budeme se tázat, jakou roli v těchto kontextech hraje právě umělecký typ obrazu se svým zvláštním statusem, dějinami a způsoby reflexe a hodnocení.
Témata přednášek jsou zčásti pro všechny ročníky stejná (např. aktuality), zčásti jsou rozrůzněna podle jejich současné potřeby, podle toho, na čem v současnosti pracují a jaké kontexty jsou pro jejich tvorbu aktuálně podstatné a využitelné.
Výsledky učení
Studenti jsou vedeni ke schopnosti hlouběji a samostatněji přemýšlet o smyslu umělecké tvorby. Chápou potřebu trvale se vzdělávat a kultivovat. Zároveň jsou inspirováni k vlastní tvorbě. Jde o nástroj „vizuální gramotnosti“, která je v současnosti nutným předpokladem pro „kritický“ přístup kvantitativně i kvalitativně pozměněným podobám dnešní masové a populární vizuální kultury (i v oblasti digitálních médií atd.).
Předpoklady a další požadavky
Středoškolské vzdělání o historii výtvarného umění.
Literatura
Mirzoeff, Nicholas: Jak vidět svět, Praha 2019.
Mirzoeff, Nicholas: Úvod do vizuální kultury, Praha 2012.
Mitchell, J. W. T.: Teorie obrazu, Praha 2017.
Elkins, James: Proč lidé pláčou před obrazy, Praha 2007.
Kesner, Ladislav (ed.): Vizuální teorie, Praha 2005.
Pospiszyl, Tomáš (ed.): Před obrazem, Praha 1999.
Belting, Hans: Antropologie obrazu, Praha 2022.
Katalogy výstav.
Spisy Václava Nebeského, Jindřicha Chalupeckého aj.
Součástí výuky je zjišťování, co posluchači vědí např. o umělecké minulosti a památkách svého rodiště a bydliště a zda o tom odvedou nejen přemýšlet, nýbrž i mluvit. Vedou se také k tomu, aby byli dobře informováni o kulturních aktualitách – o výročích, výstavách atp.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivita při diskusích na přednáškách, návštěvách výstav apod. Závěrečný esej (cca 2 normostrany) buď inspirovaný některým z témat, která se probírala na přednáškách a při diskusích, nebo na vlastní téma, které souzní s probíranými okruhy.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty)