Scénografie 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCH1 | zkouška | 4 | 6 hodiny výuky týdně (45 minut), 46 až 66 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Základy práce s krátkou textovou předlohou, či jednoduchým dramatickým textem.
Základy práce s jevištním prostorem.
Rozvíjení výtvarných a interpretačních dovedností.
Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá souběžně s předmětem Kostýmní tvorba.
To znamená, že tematické zadání a následná výuka je realizována společně pod vedením pedagogů oborů Scénografie a Kostýmní tvorba.
Výuka scénografie v prvním semestru rozvíjí výtvarné, intelektuální a interpretační schopnosti studentů/ek a vytváří předpoklady pro jejich budoucí společnou ročníkovou výuku. Jde především o práci s literární předlohou (v prvním semestru se nemusí nutně jednat o dramatický text). Na základě analýzy předlohy se studenti/ky seznamují s interpretačními a asociativními technikami. Interpretační výstupy zahrnují ilustraci, sběr vizuálních a literárních zdrojů v širším kontextu, prostorové návrhy a prostorové instalace.
Následně studenti tyto procesy reflektují a výsledky své práce konzultují s vyučujícími.
Paralelně probíhá základní seznámení s divadelním prostorem.
Výsledky učení
Student/ka rozumí po ukončení 1. semestru kontextu scénografické tvorby jako specifickému oboru na pomezí výtvarného i dramatického umění. Dále rozvíjí svůj individuální talent a dovednosti. Má zkušenost z hlediska aplikace základních forem četby. Zároveň získává základní předpoklady pro scénografickou tvorbu: schopnost analyzovat text, interpretovat ho a pracovat s vlastními asociacemi i inspiračními zdroji. Je schopen/na jednoduché, výtvarné prostorové a jevištní tvorby na základě jednoduché tematické předlohy. Základně se orientuje v divadelním prostoru.
Předpoklady a další požadavky
- Ukončené středoškolské vzdělání.
- Talentové předpoklady.
- Dobrá orientace v dějinách kultury.
Literatura
Povinná literatura:
Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla
O. Zich: Estetika dramatického umění
V. Jindra: Scénografické principy
Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scenografie 1937–1950
V. Ptáčková: Česká scénografie 20. století
D. Bablet: Scénícká revoluce 20. století
J. Svoboda: Magie divadelního prostoru
P. Brook: Prázdný prostor
P. Brook: Pohyblivý bod
Doporučená literatura:
J. Pokorný: Složky divadelní
P. Portner: Experimentální divadlo
V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště
F. Groh: Řecké divadlo
Vitruvius: Antické divadlo
J. Honzl: Sláva a bída divadel
K. Braun: Divadelní prostor
Hodnoticí metody a kritéria
• na základě povinné účasti na ateliérové výuce v rozsahu nejméně 80 %,
• za průběžné plnění akademických zadání a práci na semestrálních úkolech,
• za úspěšnou prezentaci výsledků práce na semestrálních úkolech formou klauzurní výstavy (Hodnotí se především nápaditost, originalita a kvalita výtvarného uměleckého projevu související s interpretací předlohy. Důležitý je aspekt vlastní invence, schopnost sebereflexe z hlediska aplikovaných učebních metod a tvůrčí posun v průběhu uplynulého semestru.),
• za ústní obhajobu a písemnou reflexi (1 normostrana autorského textu studenta/ky) výsledků práce na semestrálních úkolech.
Forma prezentace úkolů prvního semestru závisí na povaze zadaného úkolu. Může se jednat o dvourozměrná výtvarná díla, prostorové objekty i virtuální projekty. Důležité je, aby jejich množství a kvalita prezentovaly srozumitelným způsobem výsledek práce studenta/ky.
Klauzurní prezentace musí obsahovat dle předchozí dohody s pedagogy následující formu:
Prostorový model v předem dojednaném měřítku (min. 1/50), sběr inspiračního materiálu/moodboard (12 referenčních návrhů). Barevné návrhy řešení všech jednotlivých prostředí, situací, případně scén ve formátu DIN A3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů na základě specifik předlohy. Je možné použít i fotodokumentaci a 3D vizualizaci k jednotlivým situacím a inspirační volnou tvorbu, případně další důležité doprovodné podklady, k ústní obhajobě.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty hlavní)