Scénografie 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203SCH1 zkouška 4 6 hodiny výuky týdně (45 minut), 46 až 66 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Základy práce s krátkou textovou předlohou, či jednoduchým dramatickým textem.

Základy práce s jevištním prostorem.

Rozvíjení výtvarných a interpretačních dovedností.

Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá souběžně s předmětem Kostýmní tvorba.

To znamená, že tematické zadání a následná výuka je realizována společně pod vedením pedagogů oborů Scénografie a Kostýmní tvorba.

Výuka scénografie v prvním semestru rozvíjí výtvarné, intelektuální a interpretační schopnosti studentů/ek a vytváří předpoklady pro jejich budoucí společnou ročníkovou výuku. Jde především o práci s literární předlohou (v prvním semestru se nemusí nutně jednat o dramatický text). Na základě analýzy předlohy se studenti/ky seznamují s interpretačními a asociativními technikami. Interpretační výstupy zahrnují ilustraci, sběr vizuálních a literárních zdrojů v širším kontextu, prostorové návrhy a prostorové instalace.

Následně studenti tyto procesy reflektují a výsledky své práce konzultují s vyučujícími.

Paralelně probíhá základní seznámení s divadelním prostorem.

Výsledky učení

Student/ka rozumí po ukončení 1. semestru kontextu scénografické tvorby jako specifickému oboru na pomezí výtvarného i dramatického umění. Dále rozvíjí svůj individuální talent a dovednosti. Má zkušenost z hlediska aplikace základních forem četby. Zároveň získává základní předpoklady pro scénografickou tvorbu: schopnost analyzovat text, interpretovat ho a pracovat s vlastními asociacemi i inspiračními zdroji. Je schopen/na jednoduché, výtvarné prostorové a jevištní tvorby na základě jednoduché tematické předlohy. Základně se orientuje v divadelním prostoru.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Povinná literatura:

Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla

O. Zich: Estetika dramatického umění

V. Jindra: Scénografické principy

Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scenografie 1937–1950

V. Ptáčková: Česká scénografie 20. století

D. Bablet: Scénícká revoluce 20. století

J. Svoboda: Magie divadelního prostoru

P. Brook: Prázdný prostor

P. Brook: Pohyblivý bod

Doporučená literatura:

J. Pokorný: Složky divadelní

P. Portner: Experimentální divadlo

V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště

F. Groh: Řecké divadlo

Vitruvius: Antické divadlo

J. Honzl: Sláva a bída divadel

K. Braun: Divadelní prostor

Hodnoticí metody a kritéria

• na základě povinné účasti na ateliérové výuce v rozsahu nejméně 80 %,

• za průběžné plnění akademických zadání a práci na semestrálních úkolech,

• za úspěšnou prezentaci výsledků práce na semestrálních úkolech formou klauzurní výstavy (Hodnotí se především nápaditost, originalita a kvalita výtvarného uměleckého projevu související s interpretací předlohy. Důležitý je aspekt vlastní invence, schopnost sebereflexe z hlediska aplikovaných učebních metod a tvůrčí posun v průběhu uplynulého semestru.),

• za ústní obhajobu a písemnou reflexi (1 normostrana autorského textu studenta/ky) výsledků práce na semestrálních úkolech.

Forma prezentace úkolů prvního semestru závisí na povaze zadaného úkolu. Může se jednat o dvourozměrná výtvarná díla, prostorové objekty i virtuální projekty. Důležité je, aby jejich množství a kvalita prezentovaly srozumitelným způsobem výsledek práce studenta/ky.

Klauzurní prezentace musí obsahovat dle předchozí dohody s pedagogy následující formu:

Prostorový model v předem dojednaném měřítku (min. 1/50), sběr inspiračního materiálu/moodboard (12 referenčních návrhů). Barevné návrhy řešení všech jednotlivých prostředí, situací, případně scén ve formátu DIN A3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů na základě specifik předlohy. Je možné použít i fotodokumentaci a 3D vizualizaci k jednotlivým situacím a inspirační volnou tvorbu, případně další důležité doprovodné podklady, k ústní obhajobě.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů