Scénografie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCH2 | zkouška | 4 | 6 hodiny výuky týdně (45 minut), 37 až 57 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
- Základy práce s dramatickým textem.
- Základy práce s divadelním prostorem.
- Rozvíjení výtvarných dovedností.
Ateliérová výuka v rozsahu 8 hod. týdně probíhá souběžně s předmětem Kostýmní tvorba.
Na základě práce s dramatickým textem se studenti/tky dále seznamují s interpretačními a asociativními technikami. Student/ka se zabývá řešením vybrané dramatické předlohy, její četbou, analýzou, interpretací na základě nabytých zkušeností z předchozího semestru. Zvládnuté postupy následně aplikuje pro vlastní tvorbu. Studenti/ky se učí vyjadřovat pomocí výtvarných technik/návrhů. Studenti/ky postupně sbližují s rozdílnou definicí pojmu výtvarné dílo / výtvarný návrh. rozdílu mezi. V průběhu semestru postupně vzniká projekt, který již má základní parametry režijně scénografické koncepce, ta je ve formě návrhů a ústní explikace konzultována pedagogy.
Výsledky učení
Student/ka postupně vědomě rozvíjí vlastní analytické a kreativní postupy, koncepční myšlení, schopnost interpretovat, a vytváří scénografický návrh k zadanému tématu.
Student/ka rozumí základním specifikům práce s dramatickým textem.
Studenti/tky rozumí časové a prostorové dimenzi dramatického díla jako základního parametru scénografie.
Naučí se výsledky svého tvůrčího procesu vyjadřovat výtvarnými návrhy a začínají rozumět materiálovým řešením. Rozumí rozdílu mezi výtvarným dílem a scénografickým návrhem.
Předpoklady a další požadavky
- Výtvarně-řemeslné předpoklady.
- Schopnost asociativního myšlení.
- Cit pro dramatické možnosti prostoru.
Literatura
J. Pokorný: Složky divadelní
Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla
P. Portner: Experimentální divadlo
V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště
F. Groh: Řecké divadlo
Vitruvius: Antické divadlo
O. Zich: Estetika dramatického umění
J. Honzl: Sláva a bída divadel
V. Jindra: Scénografické principy
Časopisy - Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937-1950
V. Ptáčková: Česká scénografie 20. st.
D. Bablet: Scénícká revoluce 20. st.
K. Braun: Divadelní prostor
J. Svoboda: Magie divadelního prostoru
P. Brook: Prázdný prostor
P. Brook: Pohyblivý bod
Dílo E. F. Buriana, A. Radoka, M. Duchampa, V. Beyuse, T. Kantora
Bread and Puppet Theatre
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány:
- Na základě povinné účasti na ateliérové výuce v rozsahu nejméně 80%.
- Za průběžné plnění akademických zadání a práci na semestrálních úkolech.
- Za úspěšnou prezentaci výsledků práce na semestrálních úkolech formou klauzurní výstavy, jejíž zadáním je výtvarné, prostorové/ scénografické řešení zadaného tématu (krátká divadelní předloha, krátký literární text).
Za ústní obhajobu a písemnou reflexi (1 normostrana autorského textu studenta/tky) výsledků práce na semestrálních úkolech.
Řešení akademického úkolu formálně obsahuje model v měřítku (1:25), sběr inspiračního materiálu/moodboard, barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén v měřítku DIN A 3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů, jednoduchou technickou dokumentaci (půdorysy, bokorysy v měřítku 1:25), možné je použít fotodokumentaci a 3D vizualizaci k jednotlivým situacím/scénám a inspirační volnou tvorbu (8 ks – DIN A 1), případně další důležité doprovodné podklady, potřebné k ústní obhajobě.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty hlavní)