Scénografie 5

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203SCH5 zkouška 4 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Scénografická práce v netradičním prostoru/ prostředí -site specific

Galerijní/kurátorská činnost

Ateliérová výuka v rozsahu 8 hod. Týdně probíhá současně s předmětem Kostýmní tvorba.

Na základě práce s dramatickým textem nebo hudebně dramatickým dílem se studenti/ky dále seznamují s interpretačními a technikami prostorové tvorby a scénografie.

Tematicky se student v průběhu 5. semestru setkává s texty současné literární a divadelní tvorby. Součástí výuky je např. zpracování postdramatických a nedivadelních předloh za pedagogického vedení profesionálních režisérů/dramaturgů, kteří jsou začleněni do ročníkového vedení.

Výuka v průběhu 5. semestru zahrnuje dramaturgii a interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby a vychází z osobního bakalářského projektu každého studenta.

Téma bakalářského projektu student/ka cíleně rozvíjí za vedení pedagogů. Bakalářský projekt reflektuje osobní zaměření studenta, úroveň jeho nabytých interpretačních zkušeností a schopnosti scénograficky tvořit. Zásadními kritérii je zvyšující se úroveň analýzy, interpretace, schopnost i konceptuálního vnímání a vysoká kvalita uměleckého, výtvarného, prostorového vyjádření.

Dále student vykazuje nabyté technologické dovednosti a vytváří projekt v tom smyslu, aby mohl být technicky realizován. Projekt může být buď klasického divadelního/scénického charakteru, nebo může být směřován do volného netradičního prostoru. Student si během přípravy projektu individuálně a s pomocí pedagoga definuje, kam bude realizace směřovat. 1. spolupráce na tvorbě studentských inscenací v Divadle DISK je v tomto semestru povinná.

Scénografické návrhy a technická dokumentace jsou zpracovávány na úrovni profesionálního divadelního provozu. Na základě návrhů, makety a další dokumentace je koncepce konzultována s pedagogy.

Výsledky učení

Student/ka se naučí vytvářet scénografické dílo se všemi profesionálními parametry v tradičním i netradičním divadelním prostoru. Je připraven/a po technické stránce pro reálnou scénografickou práci na umělecké, teoretické i praktické rovině. Dále rozvíjí své umělecké, analytické, interpretační a intelektuální schopnosti. Vytváří ucelený, komplexní scénografický projekt a získává další zkušenosti při práci na realizovaných inscenacích či cvičeních. Stává se plnohodnotným partnerem tvůrčího týmu a autorem samostatného prostorového projektu.

Student nabývá schopnosti teoreticky reflektovat svou tvůrčí činnost v kontextu současného kulturního dění.

Tato reflexe je součástí teoretické bakalářské práce.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

J. Pokorný: Složky divadelní

Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla

P. Portner: Experimentální divadlo

V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště

F. Groh: Řecké divadlo

Vitruvius: Antické divadlo

O. Zich: Estetika dramatického umění

J. Honzl: Sláva a bída divadel

V. Jindra: Scénografické principy

Časopisy - Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937-1950

V. Ptáčková: Česká scénografie 20. st.

D. Bablet: Scénícká revoluce 20. st.

K. Braun: Divadelní prostor

J. Svoboda: Magie divadelního prostoru

P. Brook: Prázdný prostor

P. Brook: Pohyblivý bod

Materiály vztahující se ke konkrétnímu úkolu

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou udělovány:

Prezentace a obhajoba výtvarného, prostorového/ scénografického řešení zadaného tématu (hudebně dramatická předloha, literární text).

Řešení akademického úkolu formálně obsahuje model v měřítku (1:25), sběr inspiračního materiálu/moodboard, barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén v měřítku DIN A 3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů, jednoduchou technickou dokumentaci (půdorysy, bokorysy v měřítku 1:25), možné je použít fotodokumentaci i 3D vizualizaci k jednotlivým situacím/scénám a inspirační volnou tvorbu dle zadaných úkolů, případně další důležité doprovodné podklady, potřebné k ústní obhajobě.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů