Scénografie 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCH5 | zkouška | 4 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
- Příprava teoretické a praktické části bakalářské práce
- Práce s dramatickým textem nebo hudebně dramatickým dílem.
- Práce s konkrétním divadelním prostorem.
Scénografická práce v netradičním prostoru/ prostředí -site specific
- Utváření ucelené režijně scénografické koncepce projektu.
- Aplikace světelného designu ve scénografii.
- Spolupráce na klauzurních úkolech režisérů a absolventských představeních.
- Rozvíjení výtvarných a technických dovedností na vysoké úrovni
Galerijní/kurátorská činnost
Ateliérová výuka v rozsahu 8 hod. Týdně probíhá současně s předmětem Kostýmní tvorba.
Na základě práce s dramatickým textem nebo hudebně dramatickým dílem se studenti/ky dále seznamují s interpretačními a technikami prostorové tvorby a scénografie.
Tematicky se student v průběhu 5. semestru setkává s texty současné literární a divadelní tvorby. Součástí výuky je např. zpracování postdramatických a nedivadelních předloh za pedagogického vedení profesionálních režisérů/dramaturgů, kteří jsou začleněni do ročníkového vedení.
Výuka v průběhu 5. semestru zahrnuje dramaturgii a interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby a vychází z osobního bakalářského projektu každého studenta.
Téma bakalářského projektu student/ka cíleně rozvíjí za vedení pedagogů. Bakalářský projekt reflektuje osobní zaměření studenta, úroveň jeho nabytých interpretačních zkušeností a schopnosti scénograficky tvořit. Zásadními kritérii je zvyšující se úroveň analýzy, interpretace, schopnost i konceptuálního vnímání a vysoká kvalita uměleckého, výtvarného, prostorového vyjádření.
Dále student vykazuje nabyté technologické dovednosti a vytváří projekt v tom smyslu, aby mohl být technicky realizován. Projekt může být buď klasického divadelního/scénického charakteru, nebo může být směřován do volného netradičního prostoru. Student si během přípravy projektu individuálně a s pomocí pedagoga definuje, kam bude realizace směřovat. 1. spolupráce na tvorbě studentských inscenací v Divadle DISK je v tomto semestru povinná.
Scénografické návrhy a technická dokumentace jsou zpracovávány na úrovni profesionálního divadelního provozu. Na základě návrhů, makety a další dokumentace je koncepce konzultována s pedagogy.
Výsledky učení
Student/ka se naučí vytvářet scénografické dílo se všemi profesionálními parametry v tradičním i netradičním divadelním prostoru. Je připraven/a po technické stránce pro reálnou scénografickou práci na umělecké, teoretické i praktické rovině. Dále rozvíjí své umělecké, analytické, interpretační a intelektuální schopnosti. Vytváří ucelený, komplexní scénografický projekt a získává další zkušenosti při práci na realizovaných inscenacích či cvičeních. Stává se plnohodnotným partnerem tvůrčího týmu a autorem samostatného prostorového projektu.
Student nabývá schopnosti teoreticky reflektovat svou tvůrčí činnost v kontextu současného kulturního dění.
Tato reflexe je součástí teoretické bakalářské práce.
Předpoklady a další požadavky
- Úspěšné splnění dosavadního programu výuky.
- Schopnost syntézy získaných vlastností.
- Koncepční myšlení.
Literatura
J. Pokorný: Složky divadelní
Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla
P. Portner: Experimentální divadlo
V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště
F. Groh: Řecké divadlo
Vitruvius: Antické divadlo
O. Zich: Estetika dramatického umění
J. Honzl: Sláva a bída divadel
V. Jindra: Scénografické principy
Časopisy - Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937-1950
V. Ptáčková: Česká scénografie 20. st.
D. Bablet: Scénícká revoluce 20. st.
K. Braun: Divadelní prostor
J. Svoboda: Magie divadelního prostoru
P. Brook: Prázdný prostor
P. Brook: Pohyblivý bod
Materiály vztahující se ke konkrétnímu úkolu
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány:
- Na základě povinné účasti na ateliérové výuce v rozsahu nejméně 80%.
- Za průběžné plnění akademických zadání a práci na semestrálních úkolech.
- Za úspěšnou prezentaci výsledků práce na semestrálních úkolech formou klauzurní výstavy.
Prezentace a obhajoba výtvarného, prostorového/ scénografického řešení zadaného tématu (hudebně dramatická předloha, literární text).
Řešení akademického úkolu formálně obsahuje model v měřítku (1:25), sběr inspiračního materiálu/moodboard, barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén v měřítku DIN A 3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů, jednoduchou technickou dokumentaci (půdorysy, bokorysy v měřítku 1:25), možné je použít fotodokumentaci i 3D vizualizaci k jednotlivým situacím/scénám a inspirační volnou tvorbu dle zadaných úkolů, případně další důležité doprovodné podklady, potřebné k ústní obhajobě.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty hlavní)