Alternativy světového divadla 20. a 21. století 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
204ASD1 zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava anglicky, česky zimní

Garant předmětu

Lukáš JIŘIČKA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Lukáš JIŘIČKA

Obsah

Současná tvorba v oblasti scénických umění formou profilů a ukázek tvorby tvůrců soudobého divadla, tance, výtvarného loutkového divadla, hudebního divadla a performance. Hlavní důraz je kladen na tvůrce z oblasti postdramatického a postspektakulárního divadla převážně z okcidentálního scénického okruhu - Evropa a USA. (John Cage, Tadeusz Kantor, Karlheinz Stockhausen, Mauricio Kagel, Heiner Goebbels, Rimini Protokoll, Christoph Schlingensief, Christoph Marthaler, Forced Entertainment, Gob Squad, Piotru Urbanski, Survival Research Laboratories). Seminář je zaměřen na komentované ukázky z děl.

Výsledky učení

Seznámit studenty s nejrůznějšími trendy současného světového divadla. Důraz je kladen především na rozmanitost současné divadelní tvorby a rozpouštění hranic mezi jednotlivými uměleckými formami. Se zvláštní pozornost je věnována postdramatickým či neinterpretativním formám divadla.

Předpoklady a další požadavky

  1. Schopnost písemné analýzy a reflexe.
  2. Alespoň pasivní znalost anglického jazyka.

Literatura

Doporučená literatura:

John Cage: Silence, Composition in Retrospect

Vincent Katz: Black Mountain College

Kazimierz Braun: Druhá divadelní reforma?

Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle

Eugenio Barba - Nicole Savarese: Slovník divadelní antropologie

Hans-Thies Lehmann: Postdramatické divadlo, Brecht Lesen, Das politische Schreiben

Rochard Schechner: Performance Theory

Arnold Aronson:Looking Into the Abyss: Essays on Scenography, Amercian Avant-Garde Theatre: History

Patrick Primavesi: Heiner Müller Handbuch

Erika Fischer Lichte: Estetika performativity, The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics

Stephen Bottoms and Matthew Goulish: Small Acts of Repair: Performance, Ecology and Goat Island

Peter Brook: Prázdný prostor, Pohyblivý bod

Elinor Fuchs: The Death of Character, Perspectives on Theater after Modernism, Indiana University Press, 1996

Jon Whitmore: Directing Postmodern Theatre

Gob Squad and the Impossible Attempt To Make Sense of It All

Tim Etchells: Doing Time, Endland

Heiner Goebbels: Proti Gesamtkunstwerku, Komposition als Inscenierung, Aesthetic of Absence

Thomas Irmer: Die Bühnerepublik

Eric Salzmann, Thomas Desi: The New Music Theatre

Jonathan Kalb: The Theater of Heiner Müller

Andre Lepecki: Exhausting Dance

Gerald Siegmund: Abwesenheit

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou získání zápočtu za zimní semestr je 80% účast na seminářích. Podmínkou složení zkoušky v letním semestru a tedy i podmínkou úspěšného ukončení předmětu je aktivní účast na seminářích, zpracování seminární práce formou pětistránkové eseje reflektující obsah výuky za celý rok.

Poznámka

Předmět může navštěvovat omezený počet studentů katedry produkce a teorie a kritiky.

Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Pro studenty / Rozvrhy

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost S201
Posluchárna - Hallerův sál

(Karlova 26, Praha 1)
JIŘIČKA L.
15:30–17:00
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:30–17:00 Lukáš JIŘIČKA Posluchárna - Hallerův sál
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů