Hudební seminář 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204HUS1 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurs se zaměří na profil klíčových osobností, hudebních stylů a forem hudby a hudebního divadla 20. a 21. století (John Cage, Claude Vivier, Georges Aperghis, Olga Neuwirth, Heiner Goebbels, Helmut Oehring, Dieter Schnebel, Christoph Marthaler, Mauricio Kagel aj.), ale také na reflexi propojení hudebního divadla s dalšími oblastmi audiovizuální kultury – zvukovou instalací, radioartem, divadlem předmětů, literaturou a výtvarným uměním. Těžištěm semináře je ohledávání základních fenoménu, jež se s hudbou, zvukovým uměním i sonoristikou v obecném pojetí pojí - jedná se například o témata: hluk, ticho, maximalismus, minimalismus, kompoziční strategie, otevřený systém, aleatorika, repetice, intuice, vývoj technologií nejen záznamových, ale i reprodukčních.
Výsledky učení
- Seznámení studentů se základními etapami a proměnami hudebních stylů.
- Osvojení si historického vnímání dějin hudby v souvislosti se společenskými proměnami a politickými událostmi určitých epoch.
- Sluchové rozpoznávání jednotlivých slohových proměn na základě poslechu hudebních ukázek.
- Získání schopnosti správně vybírat scénickou hudbu z historického hlediska vzniku divadelní hry, popřípadě doby konání dramatického děje.
- Budování zkušeností v poslechu hudby z pohledu režiséra a dramaturga.
Předpoklady a další požadavky
- Obecná znalost české a světové hudební tvorby.
- Obecná znalost základních teatrologických a muzikologických studií.
- Schopnost hudební analýzy dle poslechu i četby.
Literatura
Adámek Jiří: Theatre musical
Adorno Theodor W.: Úvod do sociologie hudby. Filosofie nové hudby
Attali Jacques: Noise: The Political Economy of Music
Benjamin Walter: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti
Bourriaud Nicolas: Postprodukce, Relational aesthetics, The Exform
Bertolt Brecht: Myšlenky
Bláha Jaroslav, Fulka Josef (ed.): Myšlenky moderních skladatelů
Blaszczyk Boleslaw i inni: Ptacy i ludzie, Ballada dokumentalna o Eugeniuszu Rudniku
Cage John: Silence, Composition in Retrospect, Vybrané dopisy
Cox Christoph, Warner Daniel (ed.): Audio Culture (Audiokultúra – slovenské vydání)
Crowley David (ed.): Ultra Sounds
Crowley David, Muzyczuk Daniel (ed.): Notes from the Underground, Sounding the Body electric
Cseres Jozef: Hudobná simulakrá
Cseres Jozef, Murín Michal (ed.): Od analogového k digitálnemu...
Czarny pokój i inne pokoje (o PRES)
Denning Michael: Noise Uprising (The Audiopolitics of a world musical Revolution)
Desi Thomas, Salzmann Eric: The New Music Theatre
Dorůžka Petr (ed.): Hudba na pomezí
Dvořák Tomáš (ed.): Kapitoly z dějin teorie médií, Temporalita (nových) médií, Epistemologie (nových) médií
Dvořák Tomáš, Hořínka Slavomír, Rataj Michal, Trojan Jan: Zvukopostor, prostorozvuk
Ferenc Petr: Krautrock
Flašar Martin: Poème électronique, 1958: Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis
Fulka Josef: Kapitoly z filosofie nové hudby
Giola Ted: Hudba, podvratné dějiny
Goebbels Heiner: Ästhetik der Abwesenheit / Aesthetics of Absence, Komposition als Inszenierung
Hala Petr: Kompoziční principy Miloslava Ištvana
Hegarty Paul: Noise Music: A History
Jiřička Lukáš: Dobyvatelé akustických scén (Od radioartu k hudebnímu divadlu)
Kahn Douglas, Whitehead Gregory: Wireless Imagination
Kahn Douglas: Noise, Water, Meat; Earth Sound Earth Signal, Mainframe Experimentalism, Source
Kendrick Lynne, Roesner David (ed.) – Theatre Noise
Kittler Friedrich: Gramofon Film Typewriter, Optical Media
Klusák Pavel – Co je nového v hudbě
Kofroň Petr – Tón ne!, Grafické partitury a koncepty, Signum
Křížek Milan: Život a dílo skladatele Jana Rychlíka
Krzysztof Kwiatkowski: Luigi Nono, Mistrz dźwieku i ciszy
Lébl Vladimír: Elektronická hudba
Libera Michal: Doskonale zwyczajna rzeczywystość. Socjologja, geografja albo metafizyka muzyki
Nyman Michael: Experimentálna hudba: Cage a iní (Experimental Music: Cage and Beyond)
Novotný Pavel: Česká fónická poesie
Obrist Hans-Ulrich: A Brief History of New Music
Pasiecznik Monika: Rytual superformuly, Karlheinz Stockhausen: Licht
Pasiecznik Monika, Biernacki Tomasz: Opera 2.1, Eseje o operach wspolczesnych
Polskie Radio Studio Eksperymentalne (antologie)
Pudlák Miroslav: Zbyněk Vostřák
Rataj Michal – Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu
Rebstock Matthias, Roesner David: Composed Theatre
Reynolds Simon: Rit it up and start again: Postpunk 1978-1984, Retromania
Rezek Petr – Carusova operní hlídka, Chapadla opery
Ross Alex: The Rest is Noise / Zbývá jen hluk
Souvislosti 1/2009, Rádiová umění
Stubbs David: Future Days: Krautrock and the Building of Modern Germany
Šterbáková Daniela: Ticho
Štůralová Lenka: Fenomén Brian Ferneyhough
Toop David: Ocean of Sound, Haunted Weather, Rap Attack No.3, Into the Maelstrom: Music, Improvisation and the Dream of Freedom: Before 1970
Topolski Jan: Widma i czasy, Muzyka Gérarda Griseya
Wilson Peter Niklas: Here and now
Zvěřina Petr: Hudba prorůstající časem. Pozdní skladby Mortona Feldmana
Žižek Slavoj, Dolar Mladen: Opera’s Second Death
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity a pravidelné docházky na seminář s přítomností minimálně na 70 procentech hodin,
- vypracování referátu
Poznámka
Předmět se vyučuje 2 semestry v 1. nebo 2. ročníku studia Režie a dramaturgie ALD, volitelný pro omezený počet studentů dalších oborů na DAMU.
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Pro studenty / Rozvrhy
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 10:45–12:15 | Lukáš JIŘIČKA | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)