Kritický seminář 4

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
204KRI4 zkouška 1 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jiří ADÁMEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Barbora ETLÍKOVÁ

Obsah

Osnova:

  1. Úvod do světa divadelní kritiky - od Diderota přes Čapka k Machoninovi.
  2. Elementární reflexe viděného a slyšeného jako výchozí materiál recenze.
  3. Analýza divadelní inscenace s akcentem na kritický rozbor jednotlivých složek.
  4. Divadelní festivaly jako místo umělecké konfrontace.
  5. Rozhovor jako součást kritické reflexe.
  6. Aktuální tendence v českém, respektive světovém divadle.
  7. Kritická reflexe vlastní tvorby.
  8. Umění vést polemiku aneb Kritická reflexe současné kritiky.

Sylabus:

Základní formou kritického semináře jsou diskuse o divadelních představeních, během nichž se prostřednictvím dialogu studenti učí pregnantně formulovat a tříbit vlastní názory. Další důležitou etapu pak představují i písemné analýzy a reflexe, které směřují ke schopnosti napsat odbornou recenzi divadelní inscenace. Účastníci semináře rozvíjejí své schopnosti reflexe divadla v mezinárodním kontextu s ohledem na různost žánrů, progresivních trendů i originalitu výrazných uměleckých osobností a zároveň i v kontextu s děním v ostatních oblastech umění. Schopnost kritické reflexe (a sebereflexe!) zde rozhodně není cílem, ale stává se prostředkem k rozvíjení tvůrčího myšlení. Zároveň působí jako katalyzátor uměleckého dialogu, který může fungovat nejenom mezi členy samotného inscenačního týmu, ale v ideálním případě vzniká inspirativní komunikace i mezi umělci a odbornou kritikou.

Výsledky učení

  1. Seznámení studentů se základy kritické práce.
  2. Zařazení aktuálních divadelních tendenci do kontextu s ostatními oblastmi umění.
  3. Rozvíjení kritické reflexe dění v zahraničním divadle a skrze ni pěstovat u studentů vědomí širších souvislostí.
  4. Vedení studentů k tomu, aby dokázali vedle kritického hodnocení práce jiných reflektovat s kritickým odstupem i svou vlastní tvorbu.
  5. Pochopení vztahu umělce a kritika jako partnerů v dialogu.

Předpoklady a další požadavky

  1. Schopnost vést dialog.
  2. Schopnost reflexe a sebereflexe.
  3. Schopnost analýzy.
  4. Základní přehled o současném divadelním dění.

Literatura

DONNELLAN Declan: Herec a jeho cíl. 1. vyd. Praha: Brkola, 2007. ISBN 978-80-903842-1-7

HULEC Vladimír - NĚMEČKOVÁ Lucie - TICHÝ Zdeněk A.: Vladimír Morávek - U nás nudou neumřete. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 2004. ISBN 80-86102-20-3

PAVIS Patrice: Divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0

SMOLÁKOVÁ Vlasta - TOBIÁŠ Egon: Fenomén Lébl aneb Nikdy nevíš, kdy zas budeš amatér. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 1996. ISBN 80-901671-6-0

SMOLÁKOVÁ Vlasta: Fenomén Lébl 2 aneb Dobře se spolu bavit - S pánembohem!. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav - Pražská scéna, 2005. ISBN 807008-178-3 (DÚ) ? 80-86102-56-4 (PS)

TICHÝ Zdeněk A.: Ivan Rajmont - Režisér a jeho divadlo. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 2005. ISBN 80-86102-54-8

Hodnoticí metody a kritéria

Poznámka

Předmět je otevřen i pro zájemce z ostatních oborů.

Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Pro studenty / Rozvrhy

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost R210
Učebna teorie

(Karlova 26, Praha 1)
ETLÍKOVÁ B.
09:00–10:30
(paralelka 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 09:00–10:30 Barbora ETLÍKOVÁ Učebna teorie
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů