Kontexty současného divadla 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204KSD2 | zápočet | 2 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 14 až 24 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět Kontexty současného divadla 2 se zaměřuje na společné promýšlení širších souvislostí současné divadelní tvorby.
Sestává ze dvou tematických bloků. První blok je věnován současným pohledům na dílčí přístupy k herectví. Druhý blok seznamuje studenty s možnými perspektivami, z nichž lze nahlížet přesahy mezi divadlem a společností a nastavovat a testovat různé typy smlouvy s divákem.
Přednášky a semináře jsou vedeny jak pedagogy katedry, tak i externími odborníky a jsou společné pro všechny obory KALD. Cílem je seznamovat studenty s podstatnými tvůrčími tendencemi, pojmy a kontexty a vytvořit určité kolektivní vědomostní zázemí, na jehož základě můžeme společně přemýšlet a diskutovat v širších souvislostech.
Předmět nemá suplovat obecné dějiny divadla, jejichž výuka je zajišťována celofakultně Katedrou teorie a kritiky. Smyslem je naopak hlubší pohled na konkrétní momenty divadelní historie i současnosti v návaznosti na specifické zaměření KALD.
Snaha zachytit skutečně aktuální pohyb v divadelní tvorbě znamená spíše pokusit se zachytit jednotlivé prvky a jevy, než usilovat o pevně dané definice a ucelený přehled.
Výsledky učení
Absolvent:
· získává znalosti o zlomových momentech a významných tendencích v historii a současnosti divadla, které jsou podstatné pro zaměření katedry na divadlo alternativní a loutkové,
· získává kompetence pro čtení historie i současnosti divadla ve vztahu k vlastní divadelní praxi,
· nahlíží fenomén divadla z nejrůznějších úhlů, v širokém kontextu historickém, kulturním i společenském.
Předpoklady a další požadavky
Četba základní literatury, kterou uvedou jednotliví pedagogové.
Literatura
Ke každému tématu zadávají výchozí literaturu jednotliví pedagogové. Za základní literaturu pro celý předmět lze považovat dílčí studie z těchto zdrojů:
Artaud, Antonin. Divadlo a jeho dvojenec, Herrmann a synové, Praha 1994
Barba, Eugenio – Savarese, Nicola. Slovník divadelní antropologie, Divadelní ústav
Boal, Augusto. Games for Actors and Non-Actors, 2002
Brecht, Bertolt. Myšlenky, ed. Jan Grossman, Československý spisovatel, Praha 1958
Brook, Peter. Prázdný prostor, Panorama, Praha 1988
Experimentální divadlo dnes, anketa, časopis Svět a divadlo č. 4/2017 (dostupné online)
Scherhaufer, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie I-III, Divadelný ústav, Bratislava, 1998-1999
Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví I., Athos, Praha 1946
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je min. 66% docházka a seminární práce či jiný ústní nebo písemný výstup, určený v případě potřeby pedagogy, minimálně z jednoho z obou výukových bloků.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)