Divadlo v edukativních souvislostech - Divadelní postupy v neexpresivních oblastech vzdělávání
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DESDP | zápočet | 3 | 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 44 až 59 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi zapojování divadelních postupů a dramatické výchovy ve výuce. Studenti se seznámí s vybranými vzorovými modely takového přístupu a následně sami vytvoří autorský tematický celek, který bude vycházet z obsahu RVP ZV či RVP G. Výukový celek zrealizují se skupinou žáků a provedou reflexi a evaluaci s vyučujícím předmětu. Při tvorbě autorského výukového celku bude kladen důraz na funkčnost zvolených divadelních postupů vzhledem k tématu výukového celku a na volbu historických a jiných pramenů (narativních či ikonických), které se k tématu vztahují. Autorský výukový celek se stane součástí studentova profesního portfolia.
Tematické okruhy:
- Seznámení s konceptem tematické kooperativní výuky a jeho možnostmi.
- Vytvoření vlastního plánu výuky v podobě strukturovaného scénáře (téma, metody, prameny).
- Realizace výukového celku se skupinou žáků.
- Reflexe a evaluace výukového celku.
Výsledky učení
Student:
- aktivně se účastní práce na přípravě výukového celku;
- seznámí se s vybranými postupy při tvorbě výukového celku a literaturou, která se k problematice vztahuje;
- navrhne a zrealizuje vlastní výukový celek, ve kterém využije divadelní postupy, metody a techniky dramatické výchovy při práci s literárními, historickými a jinými prameny.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- MACHKOVÁ, Eva ed. Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 149 s. ISBN 978-80-262-0093-2.
- MACHKOVÁ, Eva ed. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 187 s. ISBN 978-80-262-0374-2.
- MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga a RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 126 s. ISBN 978-80-7367-472-4.
- RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu: vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 179 stran. ISBN 978-80-210-7593-1.
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 352 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1865-1.
Doporučená literatura:
- CLARK, Jim et al. Lekce pro život: drama a integrované kurikulum. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 127 s. ISBN 978-80-210-4580-4.
- MORGAN, Norah a SAXTON, Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s IPOS-ARTAMA, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4.
- MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2010. 195 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
- RODOVÁ, Veronika a SLAVÍK, Jan. Živé obrazy jako metoda výuky dějepisu: analytické zobecnění poznatků z praxe. Studia paedagogica, Brno: Masarykova univerzita, 2018. roč. 23, č. 3, s. 9-47. ISSN 1803-7437.
- RODOVÁ, Veronika. Životní osudy Boženy Němcové. Tvořivá dramatika. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2018, XXIX, 3/2018, s. 19-27. ISSN 1211-8001.
- RODOVÁ, Veronika. Velká francouzská revoluce, čas nadšení, čas vraždění. [online] Prof. Eva Machková, 2018. [cit. 1. 1. 2019] Dostupné z: https://www.evamachkova.cz/node/173
- TOMKOVÁ, Anna, MARUŠÁK, Radek a PROVAZNÍK, Jaroslav. Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti: manuál příkladů z praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 196 s. ISBN 978-80-7290-582-9.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na semináři (účast min. 80 %), vytvoření scénáře výukového celku, jeho realizace a reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
19.04.2024 | 10:45–15:15 | 19.4. a 14.6., bloky 10.45-12.15 a 13.45 - 15.15. Tyto dva bloky budou doplněné o jednu online konzultaci, oponování navrženého projektu včetně případné návštěvy jeho realizace | přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinně volitelné předměty)