Didaktika dramatické výchovy 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DVBK4 | zkouška | 2 | 10 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem kurzu je vybavit posluchače šíří poznatků o vyučování dramatické výchovy a vytvořit příležitost pro jejich praktickou aplikaci do podoby projektů pro konkrétní skupinu, které studenti zrealizují a následně didakticky vyhodnotí.
Kurz vybavuje posluchače celou šíří poznatků o vyučování dramatické výchovy ve všech jejích formách, vede je k uvědomělému a cílevědomému zacházení s praktickými zkušenostmi, k formulování a pojmenovávání všech složek a částí odbornosti učitele dramatické výchovy. Kurz je koncipován jako čtyřsemestrální, od teoretických poznatků rozložených ve dvou semestrech přecházejí studenti k praktické aplikaci do podoby skupinových dramatickovýchovných projektů a jejich realizaci. Závěrečný semestr je věnován reflexi a evaluaci realizovaných projektů formou didaktické analýzy videozáznamů a analýzám dalších didaktických materiálů.
Tematické okruhy 4. semestru výuky:
- Analýza videozáznamů z realizace projektů a dalších videozáznamů a jiných didaktických materiálů,
- stanovení funkčnosti, kompozice a cílového naplnění celku, jeho edukačních kvalit,
- vymezení pedagogické situace jako základní jednotky analýzy,
- stanovení komponent utvářejících didaktickou situaci a jejich analýza,
- hledání variantních způsobů, proměn komponent situací,
- praktická experimentace s proměnnými,
- vztažení didaktického materiálu k základním teoretickým východiskům oboru.
Výsledky učení
Student:
- reflektuje vlastní pedagogickou zkušenost s oporou o znalosti oboru,
- analyzuje didaktický materiál s oporou o znalosti oboru, jeho teorie i praxe,
- nahlíží na didaktickou situaci v její komplexnosti a provázanosti jejích komponent.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- KONÍČEK, Libor a kol. Hodnocení výsledků vzdělávání: teoretická část. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. 57 s. ISBN 978-80-7368-392-4.
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-021-X.
- ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
- ŠVEC, Vlastimil, Filová, Hana a Šimoník, Oldřich. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002. 90 s. ISBN 80-210-2698-7.
- ZLÁMAL, Jiří. Praktická didaktika: (monografie). České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2009. 224 s. Studia; 4/2009. ISBN 978-80-86708-88-1.
- Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.
- školní dokumenty (RVP, vzdělávací program Obecná/Občanská škola, alternativní programy aj.)
Doporučená literatura:
- DOLEŽALOVÁ, Jana a ČAPEK, Robert. Pedagogické situace pro cvičení z pedagogiky. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 53 s. ISBN 80-7041-912-1.
- FRANIOK, Petr, ed. a KNOTOVÁ, Dana, ed. Učitel a žák v současné škole: sborník z 15. konference České pedagogické společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s Českou pedagogickou společností, 2008. 415 s. ISBN 978-80-210-4752-5.
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 270 s. ISBN 978-80-246-1916-3.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě ústní zkoušky nad vybranými tématy didaktiky dramatické výchovy. K ní student předloží seznam prostudované literatury, na jehož základě bude vedena rozprava.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (Povinné předměty hlavní)