Metodika divadelní práce s dětmi a mládeží 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205MEBK4 | zkouška | 4 | 20 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 85 až 105 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
V předmětu se zhodnocují dovednosti a znalosti z předchozích semestrů. Studenti jsou seznámeni s různými inscenačními plány dětských a studentských představení z praxe (inscenační plány, reflexe inscenačního procesu, analýza ukázek inscenací – DVD – Děti-výchova-divadlo, Dětská scéna, Mladá scéna). Samostatně připravují dlouhodobý inscenační plán pro konkrétní dětskou či studentskou divadelní skupinu, konzultují ho a v rámci výuky zrealizují vlastní lekci vycházející z dlouhodobé koncepce.
Předmět čerpá a rozvíjí dovednosti a znalosti z předmětu Úvod do scénografie, Scénická hudba, Herecká výchova a metodika herecké práce, Hlasová výchova, Pohybová výchov , Psychologie a dramatická výchova. V případě potřeby může spolupracovat s kurzem Dramatizátorský seminář. Míra propojení těchto předmětů je dána charakterem látky, složením skupiny a jejími potřebami.
Tematické okruhy:
- Proces vzniku inscenace. Fáze inscenačního procesu.
- Dlouhodobé plánování s ohledem na potřeby skupiny i jednotlivců. Tvorba inscenačního plánu (ukázky z praxe).
- Specifika režie v dětském divadle.
- Veřejné vystupování v práci s dětmi a mládeží. Problematika reprizování.
- Inscenační proces (analýza skupiny; volba vhodné předlohy/tématu/dramatického textu vzhledem k věku, zkušenostem, složení a potřebám skupiny; bodový scénář, dramatické situace; volba žánru, stylu a inscenačních prostředků; dlouhodobý plán práce se skupinou na inscenaci v jednotlivých oblastech – osobnostní, sociální, dramatická/hlasová a pohybová průprava, herecká průprava, práce na tématu, postavě, roli, charakterizaci, rozvoj konkrétních dovedností ke zvládnutí hereckého úkolu, návrh scénografie atd.) – průběžné konzultace.
- Realizace jedné lekce (jako jeden z kroků vycházející z dlouhodobé koncepce/inscenačního plánu), společná reflexe a evaluace.
Výsledky učení
Student:
- samostatně plánuje dlouhodobý inscenační proces s ohledem na specifika dětského a studentského divadla,
- používá cíleně promyšlené metodické řady vedoucí k rozvoji dovedností potřebných k zvládnutí inscenačního procesu a individuálního hereckého úkolu,
- v rámci zkoušky prokazuje schopnost plánovat sled lekcí, realizovat je a reflektovat ve vlastním výstupu i výstupech ostatních studentů pozitiva i možné problémy konkrétních lekcí,
- pojmenuje specifika režie dětského a studentského divadla a jednotlivé fáze inscenačního procesu,
- zná klady i možná úskalí veřejného vystupování dětí a mládeže.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- CÍSAŘ, Jan. Základy činoherní režie. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1984. 136 s.
- CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. I, Dramaturgicko-režijní koncepce. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 114 s.
- KOVALČUK, Josef. Téma: autorské divadlo. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009. 171 s. ISBN 978-80-86928-61-6
Doporučená literatura:
- HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle : vize, metody a techniky herectví 20. století. 1. vyd. [Praha]: Pražská scéna, 2000. 291 s., [32] s. obr. příl. ISBN 80-86102-07-6
- BANU, Georges. Nepodrobený herec. 1. vydání. Praha: NAMU, 2016. 172 stran. ISBN 978-80-7331-403-3.
- VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Vyd. 2. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. 265 s. ISBN 978-80-7331-148-3
- KLÍMA, Miloslav. Divadlo a interakce VII. Vyd. 1. V Praze: Pražská scéna ve spolupráci s Katedrou alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU, 2013. 251 s. ISBN 978-80-86102-80-1
- BROOK, Peter. Prázdný prostor. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988. 230 s.
- Dětská scéna – přílohy Tvořivé dramatiky (scénáře + metodické poznámky ke scénářům a inscenačnímu procesu)
- Recenze z přehlídek dostupné na http:/www.drama.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích, vypracování dlouhodobého inscenačního plánu pro konkrétní skupinu (charakteristika skupiny a podmínek, výběr a rozbor předlohy, bodový scénář, volba inscenačních prostředků, dlouhodobý plán práce se skupinou na inscenaci v jednotlivých oblastech – osobnostní, sociální, dramatická/hlasová a pohybová průprava, herecká průprava, práce na tématu, postavě, roli, charakterizaci, rozvoj konkrétních dovedností ke zvládnutí hereckého úkolu, scénografie atd.), vypracování vlastní lekce (jako jeden z kroků vycházející z dlouhodobé koncepce/inscenačního plánu), její realizace a společné reflexe.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (Povinné předměty hlavní)