Psychologické aspekty současného dětství a dospívání
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PSYA | zápočet | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět navazuje na poznatky získané z oblasti psychologie v bakalářském studiu a dále je prohlubuje. Umožňuje tak studentům porozumět komplexní problematice psychosociálního vývoje, kterou mohou využívat ve své praxi i při vědeckém zkoumání dramatické výchovy.
Tematické okruhy:
- Teorie duševního vývoje člověka (empiristické, nativistické a deterministické).
- Před a po porodu, prenatální a novorozenecké období.
- Kojenecké období (vývoj motoriky, emoční a kognitivní vývoj, socializace).
- Batolecí období (vývoj motoriky, emoční a kognitivní vývoj, socializace).
- Předškolní věk (vývoj motoriky, emoční a kognitivní vývoj, socializace, školní zralost).
- Mladší školní věk (vývoj základních schopností a dovedností, emoční a kognitivní vývoj, socializace).
- Puberta a adolescence (emoční a sociální specifika).
- Období dospívání a dospělost (tělesné sociální a kognitivní změny v dospělosti).
- Problematika psychického vývoje navázaná v kontextu pohlaví.
- Vývojová psychopatologie a ohrožení psychického vývoje v kontextu dramatické výchovy.
- Dětské trauma
Výsledky učení
Student:
- orientuje se v jednotlivých vývojových obdobích;
- rozumí emočnímu psychosociálnímu vývoji osobnosti;
- identifikuje nesrovnalosti ve vývoji jedince a na jejich základě upravit pedagogický přístup.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vydání. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8
Doporučená literatura:
- PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v Portále 1. Praha: Portál, 1999. 164 s. ISBN 80-7178-309-9
- LEVINE, Peter A. a KLINE, Maggie. Trauma očima dítěte: probouzení obyčejného zázraku léčení: od raného dětství po dospívání. 1. vyd. Praha: Maitrea, 2012. 609 s. ISBN 978-80-87249-27-7
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti v semináři, samostatný výstup o vybrané vývojové etapě vývoje člověka, minimální účast 75 %.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 14:00–15:30 | Martin SEDLÁČEK | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)