Skupinový divadelní projekt 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205SDPR2 | zkouška | 4 | 36 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 73 až 93 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem předmětu je prohloubená, strukturovaná osobní zkušenost se společnou tvorbou na autorském scénickém projektu včetně všech náležitostí produkčních a propagačních. Projekt je koncipován jako vznik autorské inscenace (metody devising theatre), která vychází z potřeb a záměrů skupiny a reaguje na podněty aktuálního společenského dění, případně cílové skupiny diváků. Primárně vychází koncepce tohoto předmětu z neinterpretačního divadla. Členové skupiny se aktivně podílí na tvorbě ve všech fázích přípravy a to ve všech segmentech výsledného tvaru i jeho veřejného uvedení (výtvarná a zvuková složka, herecká a performační práce, produkce, PR a marketing). Důraz je kladen na využívání metod kolektivní tvorby (improvizace, výzkum témat i prostředků průběžným praktickým ověřováním a zkoumáním). Studenti při práci na výsledném scénickém tvaru zúročí nabyté vědomosti a dovednosti scénické tvorby (znalosti o autorském divadle, znalosti a dovednosti z kolektivní tvorby inscenace, dynamika skupiny v procesu tvorby, vlastního jevištního bytí).
Tematické okruhy:
- Autorská a kolektivní tvorba, druhy a žánry autorského divadla.
- Volba prostředků a jejich formování, rozvoj dovedností pro naplnění inscenačního záměru.
- Fixace a tvořivost, souhra, spolupráce, respektování celku.
- Funkční postupy při přípravě a realizaci veřejné produkce.
- Dokumentace tvorby a vytvořeného díla.
Výsledky učení
Student:
- aktivně se účastní práce na vzniku a uvedení původní autorské inscenace;
- osvojí si dovednosti spojené s moderováním kolektivního tvůrčího procesu;
- rozšíří si škálu divadelních vyjadřovacích prostředků;
- využívá ve společné práci vědomě své dovednosti a schopnosti;
- pojmenuje specifika autorského způsobu tvůrčí práce (devising theatre);
- průběžně reflektuje jednotlivé etapy tvůrčí práce, uvědomuje si význam sdíleného reflektování.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. 2. rozšířené vydání (v AMU první). Praha: NAMU, 2016. 194 s. ISBN 978-80-7331-382-1
- LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 365 s. ISBN 978-80-88987-81-9
- ODDEY, Alison. Devising Theatre: A practical and theoretical Handbook. New York London: Routledge, 1994. 254 s. ISBN 0-415-04899-0
Doporučená literatura:
- BRECHT, Bertolt. Myšlenky. Praha: ČS, 1958. 168 s. Otázky a názory, sv. 7.
- BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. ISBN 80-7008-096-5
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6
- PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. ISBN 80-7008-157-0
- VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: DAMU, 2001. 276 s. ISBN 80-85883-93-7
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní práce na přípravě a veřejné prezentaci výsledného scénického tvaru (min. rozsah 30 minut a tři uskutečněné veřejné reprízy), minimálně 90% docházky, písemná reflexe projektu.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinné předměty hlavní)