Dějiny světového a českého divadla 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205XDSS6 | zkouška | 2 | 10 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět zprostředkovává jak hlavní etapy vývoje českého i světového divadla, tak proměny divadelního jazyka od počátků po současnost:
Harmonogram semináře v LS 2021/2022
11.2.
•Zlatá 60.léta v českém divadle (vznik malých forem, režijní osobnosti Krejča, Radok)
•Česká studiová divadla a nepravidelná dramaturgie
•Brechtovský brněnský program
11.3.
•Vývojové tendence v dramatu (in-yer-face drama, Blut-und-Sperma Theater)
•Německojazyčné divadlo druhé poloviny 20.století (divadla, osobnosti, inscenace, tendence a inspirace)
•České drama a divadlo po roce 1990
22.4.
•Postdramatické divadlo
•Dokumentární divadlo
•Reflexe v domácím a mezinárodním kontextu
13.5.
•Augusto Boal a Divadlo utiskovaných
•Dario Fo a jeho reforma commedie dell´arte
3.6.
•Taneční a pohybové divadlo (Pina Bausch, DV8, Continuo, Farma v jeskyni a další)
Výsledky učení
- Seznámit posluchače s hlavními etapami divadelního umění.
- Seznámit posluchače s proměnami divadelního jazyka a s proměnami funkcí divadla.
- Prohlubovat u posluachačů vnímavost k textům, k jejich motivické stavbě, tématům, kompozici, jazyku.
- Naučit je analyzovat texty a vnímat je ve vztahu k různým divadelním realizacím v jednotlivých historických etapách.
Předpoklady a další požadavky
- Obecná znalost české a světové literatury a dramatické literatury zvlášť.
- Schopnost reflexe, analýzy a interpretace.
- Kreativní předpoklady.
Literatura
Literatura
JACKOVÁ, Magdaléna. Divadlo jako škola ctnosti a zbožnosti : jezuitské školské drama v Praze v první polovině 18. století. Vyd. 1. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2011. 286 s. Trivium ; sv. 3. ISBN 978-80-7308-360-1.
Hry v dostupných překladech
FO, Dario. Mysteria buffa (Komické mystérium)
RAVENHILL, M. Shopping and fucking
KANE, S. Psychóza ve 4.48
SCHIMMELPFENNIG, R. Arabská noc
MAYENBURG von, M. Ošklivec
JELINEK, E. Nemoc aneb moderní ženy
BERNHARD, T. Divadelník
POKORNÝ, J. Taťka střílí góly
LAGRONOVÁ, L. Terezka
MÜLLER, H. HAMLETMASCHINE
Literatura (výběr)
CÍSAŘ, Jan. Divadla, která našla svou dobu. Praha: Orbis, 1966.
JUST, Vladimír. Divadlo v totalitním systému: příběh českého divadla (1945-1989) nejen v datech a souvislostech.Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1720-8.
CARLSON, Marvin A. Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav, 2006. ISBN 80-88987-23-7- vybrané kapitoly
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Překladatel Markéta Polochová. Vyd. 1. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s. Teorie. ISBN 978-80-904487-2-8 (brož.).
HOŘÍNEK, Zdeněk. Cesty moderního dramatu. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1995. ISBN 80-900066-8-X.
LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Překladatel Anna Grusková; Překladatel Elena Diamantová. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 365 s. Svetové divadlo. ISBN 978-80-88987-81-9.
SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. IV, Od Artauda po Brooka. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. ISBN 978-80-88987-90-1.
Hodnoticí metody a kritéria
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 30 % z hodnocení aktivity na seminářích, 40 % z písemné části zkoušky a 30 % z ústní části zkoušky.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (B.A.) (Povinné předměty)