Vývojová neuropsychobiologie 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205ZVNP1 | zápočet | 1 | 10 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 18 až 23 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
I. Úvod:
- klasická neuroanatomie (periferní nervy a centrální nervová soustava),
- funkční neuroanatomie: mozkový kmen, podkoří (bazální ganglia, thalamus, limbické okruhy - amygdalární, hipokampální, cingulární), kůra (zadní a přední polovina mozku),
- neurobiologie,
- neurofyziologie,
- neurobiochemie.
II. Různé neuropsychobiologické koncepce.
III. Fylogenetické a ontogenetické aspekty.
IV. Mozek a jeho funkce: motorika; empatie, emoce, sexuální chování; kognitivní procesy (paměť, myšlení, kreativita).
V. Drama a mozek: prožívání, rituály, rezilience.
VI. Hraniční nálezy a dysfunkce.
VII. Abnormální a patologické stavy.
Klíčovými tématy jsou ta, která se týkají vztahů mezi ději odehrávajícími se v mozku a vnějšími projevy dítěte s důrazem na riziková období ve vývoji a nebezpečí nevhodných zásahů zvenčí. Důležité jsou rovněž otázky plasticity, možností učení, významu a potřeby komunikace s okolím, hravého chování - tvořivosti a jejích neurofyziologických podkladů. Blok témat týkajících se poruch vývoje činnosti mozku a jejich vztahu ke zrání a integritě osobnosti dítěte má za úkol seznámit studenty s hlavními příznaky postižení mozku. Poslední části výuky tohoto předmětu jsou zaměřeny na objasnění komplexní péče o postižené děti a možnosti propojení různých forem terapie včetně aplikované dramatické výchovy.
Výsledky učení
Smyslem předmětu je seznámit studenty se základními informacemi o mozku a objasnit, jakým způsobem se podílí na všech složkách lidské činnosti a jaký má význam pro vývoj dítěte.
- Orientovat se v základech neurologie, zejména limbického systému.
- Uvědomit si souvislosti mezi psychickými a neurologickými procesy.
- Seznámit se s různými druhy handicapů, s nimiž se učitel dramatické výchovy může potkat.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětu Psychologie a DV, vlastní zkušenosti z práce s dětmi, aktivní zapojení do semináře.
Literatura
ČERNÁ, Marie aj. Lehké mozkové dysfunkce. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1992. 160 s. ISBN 80-7066-597-1.
DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl: Emoce, rozum a lidský mozek. Přel. Lucie Motlová a Alžběta Hesová. Praha: MF, 2000. 264 s. Přel. z: Descartes' Error. Emotion, Reason and Human Brain [1994]. Ed. Kolumbus, sv. 152. ISBN 80-204-0844-4.
---. Hledání Spinozy: radost, strast a citový mozek. Praha: dyybuk, Jan Šavrda, 2004. 352 s. Přel. z: Looking for Spinoza: Joy, Sorrow, and the Feeling Brain. ISBN 80-903001-9-7.
JENNINGS, Sue. Remedial drama : a handbook for teachers and therapists. London: Pitman, 1973. 116 s.
KOMÁREK, Vladimír. Mozkové zákulisí. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 1-2000, roč. XI, č. 3.
KOUKOLÍK, František. Lidský mozek: Funkční systémy. Norma a poruchy. Praha: Portál, 2000. 360 s. ISBN 80-7178-379-X.
LESNÝ, Ivan; ŠPITZ, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1989. 232 s. ISBN 80-04-22922-0.
PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na seminářích,
- prezentace na základě prostudované literatury a pramenů nebo vypracování seminární práce.
Poznámka
Lze absolvovat v bak. studiu ve 3., nebo 4. ročníku, v mag. studiu v 2. nebo 3. ročníku.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - dvouleté prezenční (M.A.) (Povinné předměty)