Nástroje managementu umění 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
206NMU1 zkouška 4 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

  1. Poslání a vize umělecké organizace,
  2. proces strategického plánování,
  3. analýza vnějšího prostředí,
  4. interní analýza organizace,
  5. formulace strategického plánu,
  6. realizace strategie,
  7. evaluace procesu strategického plánování,
  8. portfolio, program a projekt a jejich řízení v umělecké organizaci,
  9. nástroje a metody ve fázi zahájení projektu,
  10. nástroje a metody ve fázi plánování,
  11. nástroje a metody ve fázi realizace,
  12. nástroje a metody ve fázi vyhodnocení a ukončení projektu,
  13. příklady implementace projektového řízení do funkční struktury divadelní instituce.

Výsledky učení

  1. Rozšířit znalosti studentů v oblasti strategického a projektového managementu o metody a nástroje vhodné pro nezávislé producenty a organizace v umění,
  2. praktickými příklady a cvičením naučit studenty vybrané nástroje managementu aktivně používat.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

A guide to the project management body of knowledge [Kniha]. - Newtown Square, Pennsylvania : Project Management Institute, 2008.

Bryson John M. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement [Kniha]. - [místo neznámé] : Wiley, 2004.

Byrnes William J. Management and The Arts [Kniha]. - London : Focal Press, 2008.

Celentano Suzanne Carmack a Marshall Kevin Theatre Management. a successful guide to producing plays on commercial and non-profit stages [Kniha]. - Studio City : Players press, 1998.

Černý Ondřej a kolektiv autorů Transformace pražských divadel [Online] // Institut umění - Divadelní ústav. - 2013. - 15. 06 2013. - http://transformacedivadel.divadlo.cz.

Doležal Jan [a další] Projektový management podle IPMA [Kniha]. - Praha : Grada Publishing, 2009.

Dvořák Jan Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak [Kniha]. - Praha : Pražská scéna, 2004.

Hagoort Giep Umělecký management v podnikatelském stylu [Kniha]. - Praha : Akademie múzických umění v Praze & KANT, 2009.

Kaiser Michael M. Strategické plánování v umění: Praktický průvodce [Kniha]. - Praha : Institut umění - Divadelní ústav, 2009.

Plamínek Jiří a Fišer Roman Řízení podle kompetencí [Kniha]. - Praha : Grada publishing, 2005.

Rosenau Milton D. Řízení projektů [Kniha]. - Brno : Computer Press, 2007.

Stein Tobie S. a Bathurst Jessica Performing Arts Management [Kniha]. - New York : Allworth Press, 2008.

Svozilová Alena Projektový management [Kniha]. - Praha : Grada Publishing, 2011.

Vítek Svetozar Řízení a organizace divadla [Kniha]. - Praha : Akademie múzických umění v Praze, 1986.

Volz Jim How to run a Theatre [Kniha]. - New York : Back Stage Books, 2004.

Webb Duncan M. Running Theatres [Kniha]. - New York : Allworth Press, 2004.

Hodnoticí metody a kritéria

Minimální povinná účast na přednáškách a seminářích je 50%. V případě nižší socházky nebude student připuštěn ke zkoušce a předmět ukončí neúspěšně.

Studenti, kteří překročí minimální stanovenou hranici docházky, ale nedosáhnou účasti alespoň 70%, odevzdají seminární práci podle zadání níž a ZÁROVEŇ musí absolvovat ústní zkoušku.

Studenti, kteří

se zúčastní více něž 70% přímé výuky podle své volby BUĎ odevzdají seminární práci podle následujícího zadání NEBO absolvují ústní zkoušku viz okruhy níž.

Seminární práce - zadání:

Vypracujte strategický rámec pro konkrétní divadlo či jinou organizaci v oblasti živého umění.

Povinné součásti:

kategorií metody PEST(EL),

tabulky Balanced scorecard.

Předpokládaný rozsah: cca 5 normostran

Ústní zkouška:

Student si vylosuje a zodpoví dvě z následujících otázek či témat.

  1. Jaká je funkce strategického plánu v divadle? Kdy je vhodné strategii tvořit?
  2. Popište možné přístupy k tvorbě strategie.
  3. Pojmenujte některá specifika strategického plánování v divadelních organizacích.
  4. Jaké typy přínosů generuje divadelní činnost a divadla jako instituce; uveďte příklady.
  5. Popište koncept kulturních hodnot Johna Holdena.
  6. Popište rámec strategického plánování podle M. Kaisera.
  7. Strategický plán jako projekt - co, proč, kdo, jak?
  8. Poslání a vize - jak na to?
  9. Popište možnosti využití SWOT analýzy jako nástroj strategického plánování.
  10. Analýza srovnatelných společností a benchmarking - popište princip a využití ve strategickém plánování v kultuře.
  11. Bostonská matice - popište princip a využití ve strategickém plánování v kultuře.
  12. Analýza PEST(LE) - popište princip a využití ve strategickém plánování v kultuře.
  13. Porterova analýza pěti sil - popište princip a využití ve strategickém plánování v kultuře.
  14. Popište principy formulace strategických cílů.
  15. Popište Ansoffovu matici a její využití jako nástroje strategického plánování.
  16. Formulujte 5 hypotetických strategických cílů pro následující pětileté období pro libovolné divadlo.
  17. Popište princip a způsob využití nástroje Balanced Scorecard
  18. Popište principy, nástroje a oblasti realizace a evaluace strategického plánu.
  19. Popište principy Cyklu M. Kaisera a jeho uplatnění ve strategii divadla.
  20. Popište principy Business Model Canvas.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů