Kapitoly z dějin filmu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KDF0 | zkouška | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava | česky | zimní i letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl předmětu:
Kapitoly z dějin filmu přinesou studentům základní orientaci ve vybraných signifikantních obdobích dějin světové kinematografie. Na konkrétních příkladech z dějin filmu si studenti osvojí základní dovednosti v oblasti analýzy filmu a vnímání filmové řeči a filmových výrazových prostředků. Pozornost bude věnována výrazným autorským osobnostem a hnutím dějin filmu včetně vybraných žánrů. Součástí výuky bude projekce vybraných ukázek i celých filmových děl a řízená diskuze o prezentovaných dílech. V oblasti analýzy bude po důsledném „čtení“ konkrétní části filmového díla vždy následovat rozbor využitých výrazových prostředků a interpretace. Zmíněny budou také kontextové oblasti myšlení o filmu – produkční, politické a ekonomické kontexty vzniku díla, vývoj filmové techniky a technologie.
Tematické okruhy:
- Poetický realismus, film noir, francouzské neobaroko – role mizanscény a studiového stylu, vliv evropských kinematografií na Hollywood.
- Italský neorealismus a jeho ozvuky – revoluce stylu a vyprávění.
- Nové vlny v Evropě (Francie, Velká Británie, Německo) – nástup autorské optiky.
- Nový Hollywood, estetika blockbusterů a kinematografie atrakcí.
- Rumunská nová vlna a rétorika minimalismu.
- Řecká divná vlna a post-dramatické vyprávění.
- Bratři Dardennové, Ken Loach a současný sociální film v Evropě.
- Filmy každodenní šedi – od Kieslowského po Corpus Christi.
Výsledky učení
- Student se po absolvování předmětu orientuje v základních obdobích vývoje filmu a v základních výrazových prostředcích filmové řeči, je schopen tato období rámcově popsat a srovnat.
- Student má přehled o aktuální nabídce odborné filmové literatury a v dalších zdrojích.
- V rámci přípravy prezentace si student osvojí práci se sekundárními zdroji v anglickém jazyce a s jejich komparací, vyhodnocením a analýzou
- Student chápe vztahy mezi divadelním a filmovým uměním zejména v oblasti dramaturgie, mizanscény a narace.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
BORDWELL, David – THOMPSONOVÁ, Kristin. Umění filmu – úvod do studia formy a stylu. Praha: AMU, 2011.
MONACO, James. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004.
BORDWELL, David – THOMPSONOVÁ, Kristin. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: AMU-NLN, 2011. - jen vybrané kapitoly
THOMPSON, Kristin. Realismus ve filmu: Zloději kol. Iluminace, 1998, č. 2, s. 69–86.
HRUŠKA, Blahoslav. Nový německý film jako (de)konstrukce dějin. Iluminace 16, 2004, č. 3, s. 161-176. ISSN 0862- 397X.
GORZO, Andrei. In the Name of „The Ambiguity of the Real“: Romanian Cinematic Realism after the 2000s. Film Criticism 41.2 (October 2017): 1-12.
FISHER, Mark. Family Syndrome. Film Quarterly, 64. 4 (Summer 2011), pp. 22–27.
IORDANOVA, Dina. Cinema of the Other Europe. Wallflower Press, 2003.
HALTOF, Marek. Polish Cinema: A History. Berghann Books, 2018. – vybrané kapitoly
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka (max. 3 absence za semestr).
Aktivní účast v hodině (25 %).
Prezentace zadaného teoretického textu a jeho aplikace na analýzu zadaného filmu během seminární části výuky (50 %).
Závěrečný test (25 %).
Poznámka
Podrobný sylabus a zadání:
Link na texty: https://drive.google.com/drive/folders/1j9KuBPGOkQ25sPdVglKx8TrnfZflkHmZ?usp=sharing
- týden | 19. února | Poetický realismus, film noir, francouzské neobaroko
- týden | 26. února | Italský neorealismus
Povinný film: Zloději kol (Vittorio de Sica, 1948)
Text k prezentaci: Thompson, Kristin. Realismus ve filmu: Zloději kol. Iluminace, 1998, č. 2, s. 69–86.
Prezentující: Dominik Rathan
- týden | 4. března | ozvuky neorealismu v československé nové vlně
Povinný film: Strop + Pytel blech (Věra Chytilová, 1961+1962)
Texty k prezentaci: Francesco Pitassio: Neorealism Goes East. Iluminace 26.3 (2014): 7–19.
- týden | 11. března | nová vlna ve Francii
Povinný film: U konce s dechem (Jean-Luc Godard, 1960)
Text k prezentaci: Marie, Michel. ‘It Really Makes You Sick!' Jean-Luc Godard's A bout de souffle (1959). In French Film: Texts and Contexts. Routledge, 2000. 158–161.
Prezentující: Lukáš Cenker
- týden | 18. března | nové vlny v Německu a Velké Británii
Povinný film: Osamělost přespolního běžce (Tony Richardson, 1962)
Texty k prezentaci: Quirk, Eugene F. Social Class as Audience: Sillitoe’s Story and Screenplay. Literature/Film Quarterly 9.3 (1981): 161–171.
+ Rollins, Janet Bucks. Novel into Film: The Loneliness of the Long-Distance Runner. Literature/Film Quarterly 9.3 (1981): 172–188.
Prezentující: Johanka Formánková
- týden | 25. března | Nový Hollywood a estetika blockbusterů
Povinný film: Absolvent (Mike Nichols, 1964)
Prezentace: česká stopa Absolventa
Prezentující: Vojtěch Voska
- týden | 1. dubna | Velikonoční pondělí – výuka není
- týden | 8. dubna | Rumunská nová vlna a minimalismus
Povinný film: 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, 2017)
Text k prezentaci: Gorzo, Andrei. In the Name of „The Ambiguity of the Real“: Romanian Cinematic Realism after the 2000s. Film Criticism 41.2 (October 2017):1-12.
Prezentující: Kateřina Lasotová
- týden | 15. dubna | řecká divná vlna
Povinný film: Špičák (Yorgos Lanthimos, 2009)
Text k prezentaci: Fisher, Mark. Family Syndrome. Film Quarterly 64. 4 (Summer 2011), pp. 22–27.
Prezentující: Tobiáš Waller
- týden | 22. dubna | Bratři Dardennové a současný evropský sociální film
Povinný film: Rosetta (bratři Dardennové, 1999)
Text k prezentaci: Morgan, Janice. The Social Realism of Body Language in „Rosetta“ The French Review 81.6 (2008): 1187–1196.
Prezentující: Lída Zajíčková
- týden | 29. dubna | filmy každodenní šedi a kino morálního neklidu
Povinný film: Náhoda (Krzysztof Kieslowski, 1981)
Text k prezentaci: Iordanova, Dina. Cinema of the Other Europe. Wallflower Press, 2003. Knihovna FAMU.
- týden | 6. května | současný polský film
Povinný film: Kler (Wojciech Smarzowski, 2018)
Text k prezentaci: Goscilo, Helena a Holmgren, Beth. Polish Cinema Today: A Bold New Era in Film. Rowman & Littlefield, 2021. Kapitola 1. Knihovna FAMU.
Prezentující: Eliška Hankovcová
- týden | 13. května | shrnutí a evaluace
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:45–15:00 | Veronika KLUSÁKOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
Výuka začíná až od 19.2.2024. | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty)
- Teorie a kritika (B.A.) (Povinné předměty)