Tanečně-pohybová dílna
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207TPD0 | zkouška | 2 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 2 hodiny DÍLEN týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Tanečně-pohybová dílna poskytuje základní orientaci v oblasti technik a postupů uměleckého tance vhodnou pro potřeby divadelního kritika a teoretika. Student se praktickou formou komentovaného tanečního tréninku seznámí se základními tanečními technikami a postupy používanými v 20. a 21. století, včetně jejich zasazení do širšího historického kontextu pomocí studenty samostatně vypracovaných referátů a komentovaného sledování vybraných choreografií ze záznamu. Cílem dílny je prožití (a posléze schopnost tuto zkušenost vztáhnout a artikulovat) specifického vnímání tance, taneční techniky a tanečního projevu pohledem jednotlivých tanečních technik a tanečních tvůrců. Praktická část dílny je vedena na tanečním sále – teoretická pak v učebně.
Tematické okruhy teoretické:
- Klasická taneční technika (styly a tvůrci).
- Vznik moderního tance v USA (Fuller, Duncan, Denishawn).
- Vznik moderního tance v Evropě (Laban a Bartenieff, Wigman, Kreutzberg, Chladek).
- Moderní a postmoderní tanec v USA (Graham, Humphrey, Limón, Cunningham, Horton, Ailey).
- Moderní tanec a Tanzteater v Evropě (Bausch).
- Současný tanec (Kylián, Ek, Cherkaoui, Naharin, Khan).
- Současné vlivy na taneční techniku – butó (Hidžikata, Ono), street dance, bojové umění.
Tematické okruhy praktické (tréninky):
- Klasická taneční technika.
- Technika Marthy Graham.
- Technika José Limóna.
- Labanovo vnímání tance.
- Jazz dance.
- Kontaktní improvizace a partnering.
- Současný tanec.
- Butó.
Výsledky učení
- Student rozpozná a charakterizuje nejpoužívanější taneční techniky – a to v základní i mistrovské formě.
- Student zasadí libovolný zhlédnutý taneční a pohybový projev do širších jak historických, tak i stylových a metodických souvislostí.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
ARMITAGE, Merle. Martha Graham. New York: Dance Horizons, 1966.
BREMSER, Martha. Fifty Contemporary Choreographers. London, New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-38082-9.
GUENTHER, Helmut. Jazz dance. Berlín: Henschelverlag, 1982.
KOVÁŘOVÁ, Miroslava. Technika José Limóna uvedomovanie ako nástroj zlepšenia kvality tanečného pohybu. Bratislava: VŠMU, 2013. ISBN 978-80-89439-42-3.
PERCES, Marjorie B. Taneční technika Lestera Hortona. Brno: JAMU, 2017. ISBN 978-80-7460-112-5.
PETIŠKOVÁ, Ladislava (ed.). Duncan: sborník k dvacátému výročí založení Konzervatoře Duncan Centre. Praha: Společnost pro taneční a múzickou výchovu, 2012. ISBN 978-80-905136-1-7.
PETIŠKOVÁ, Ladislava, VANGELI, Nina. Čítanka světové choreografie 20.století. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. ISBN 978-80-339-6412-7.
VAUGHAN, David. Merce Cunningham – fifty years. New York: New York Aperture Foundation, 1997. ISBN 978-08-938-1863-0.
Hodnoticí metody a kritéria
- Minimálně 80% docházka (30 % klasifikace).
- Zpracovaný a přednesený referát (30 % klasifikace).
- Aktivní účast (40 % klasifikace).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty)