Významné inscenace českého a světového divadla
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207VID0 | zápočet | 2 | 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Seminář je zaměřený na obeznámení se stěžejními inscenacemi českého a světového divadla, založeném na promítání dostupných videozáznamů těchto děl. Jedním z cílů je nejen podpořit přemýšlení o divadle, ale také představit studentům zásadní režijní interpretace klasických dramatických textů, které jsou dostupné. Audiovizuální záznam představuje na jedné straně cenný pramen, ale současně je důležité nahlížet ho kriticky vzhledem k možným technickým a jiným parametrům takovýchto pramenů. Studenti nemají výraznější zkušenosti s recepcí audiovizuálních záznamů divadelních inscenací, ale i touhle formou mohou postupně odbourat nedůvěru k jiné než aktivní divácké recepci, tj. přímé účasti na představení.
Důležitou součástí semináře je zaměření také na inscenace poslední dekády minulého století a počátku 21. století, tudíž plní i funkci doplnění základní znalosti ikonických děl soudobého evropského divadla.
Struktura semináře:
- Úvod – pedagog stručně vysvětlí význam inscenace, představí tvůrce a režijní koncepci v širším kontextu dějin divadla a tvorby režiséra.
- Promítání.
- Závěrečná diskuse.
Témata seminářů:
České divadlo:
- Romeo a Julie (režie: Otomar Krejča, Národní divadlo Praha,1963).
- Král Ubu (režie: Jan Grossman, Divadlo Na zábradlí Praha,1964).
- Naši Naši furianti (režie: Petr Lébl, Divadlo Na zábradlí Praha,1994).
- Hamlet (režie: Miroslav Macháček, Národní divadlo Praha, 1982).
- Commedia dell´arte (režie: Peter Scherhaufer, Divadlo na provázku Brno, 1974).
- Píseň života (režie: Josef Krofta, Východočeské divadlo DRAK Hradec Králové, 1985).
Světové divadlo:
- Hamlet (režie: Peter Brook, Théâtre des Bouffes du Nord Paříž, 2002).
- Macbeth (režie: Eimuntas Nekrošius, Meno Fortas Vilňus, 1999).
- Mrtvá třída (režie: Tadeusz Kantor, Cricot 2 Krakov, 1975).
- Emilia Galotti (režie: Andrea Breth, Burgtheater Vídeň, 2002).
- Kyslík (režie: Viktor Ryžakov, Teatr.doc Moskva, 2003).
- Inferno (režie: Romeo Castellucci, Festival Avignon, 2008).
pozn. Témata seminářů, tj vybrané inscenace, se mohou měnit na základě domluvy pedagogů.
Výsledky učení
- Student si osvojí audiovizuální záznam jako důležitým pramen.
- Student dokáže kriticky zhodnotit kvalitu pramenu, pojmenovat rozdíly mezi živým představením a sledováním záznamu.
- Student si rozšíří vědomosti ze studia dějin divadla, četby dramatických textů a teoretické literatury, které je následně schopen aplikovat při výkladu záznamu inscenace.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
PAVIS, Patrice. Dotazník na analýzu divadelných predstavení. Slovenské divadlo 35, 1987, č. 2, s. 137-143.
Hodnoticí metody a kritéria
- 80% docházka - 90 %,
- aktivita na hodinách - 10 %.
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 16:00–19:00 | Eva KYSELOVÁ | Učebna KTK 12 Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12) |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)