Divadlo a drama v kontextu kultury 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
288DKK1 | zkouška | 12 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Obsahem tematického bloku Divadlo a drama v kontextu kultury 1 a 2 je studium spojující historické hledisko s typologickým, tj. se snahou o uchopení příznačných tendencí, při jejichž zkoumání se spojuje diachronní zřetel se synchronním také v souvislosti se zájmem věnovaným teoretické a kritické reflexi příslušných etap/epoch a problémů. Zvláštní pozornost je přitom věnována divadlu v kontextu západní kultury (sledovanému ovšem ve srovnání s východním divadlem), a to nejenom v jeho „imanentním“ vývoji, jak se jeví také při proměnách jeho jednotlivých aspektů (uměleckých, mediálních, institucionálních), rovin (dějové, obrazové, zvukové) a složek, které je tvoří (drama, herectví, režie, scénografie, hudba) v jejich vzájemném vztahu, ale i ve vztahu k dalším uměním a médiím s jejich proměnlivou kulturní „skladbou“, vůči kterými se může divadlo díky svému základu v herectví jevit (i využívat) jako svérázné zrcadlo. K vlastnímu předmětu Divadlo a drama v kontextu kultury se přidružují předměty volené v souladu s projektem disertační práce: Herectví a hraní v kontextu kultury, Drama a dramaturgie v kontextu kultury, Režie v kontextu scénické kultury, Scénický prostor v kontextu kultury a Zábavněhudební divadlo v kontextu scénické kultury.
TÉMATA pro dvě stěžejní přednášky a z nich se odvíjející semináře a/či individuální konzultace vybírá a zpřesňuje garantka předmětu v souvislosti s tématy doktorských projektů i v návaznosti na grantové projekty probíhající v Ústavu teorie scénické tvorby.
Jednotlivá setkání probíhají podle počtu zapsaných studentů obvykle čtyřikrát během AR .
Garantka předmětu doc. Jitka Goriaux, Ph.D přednáší i doplňující předměty Režie a scénografie v kontextu scénické kultury; další přednášející doplňujících předmětů volených podle zaměření disertace: MgA. Milan Šotek, Ph.D. (Drama a dramaturgie v kontextu kultury), prof. Jakub Korčák a MgA. Štěpán Pácl, Ph.D. (Režie v kontextu scénické kultury), prof. Jiří Šípek, CSc. a Ph.D. (Herectví a hraní v kontextu kultury) a Mgr. Pavel Bár, Ph.D. (Zábavněhudební divadlo v kontextu scénické kultury). Do výuky jsou zváni i hosté nad rámec kmenových pedagogů: prof. Peter Čanecký (Scénický prostor v kontextu kultur) a další odborníci.
Výsledky učení
V souladu s cíli studia v případě 1. ročníku předmětu je kladen důraz na shromažďování a prohlubování znalostí a osvojování různých metodických přístupů při zkoumání zvolených fenoménů.
VÝSTUPY podle individuálního zaměření a charakteru doktorského projektu: samostatný umělecký a/či teoretický výzkum v podobě scénického produktu umělecké povahy (inscenace, původní dramatická tvorba) a jeho popisu či analýzy; výsledky teoretického výzkumu jsou předkládány formou komentovaných rešerší, analýz a dílčích studií k diskusi v doktorském semináři a následně mohou být zpracovány do konferenčních příspěvků a/či publikačních výstupů.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Povinná:
Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU:
GORIAUX, J. (ed.) Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře, Praha: NAMU 2021 (zde i další literatura)
Další povinná literatura: je pro oba roky tohoto předmětu stejná – studenti proto mají více času na prostudování:
BEJBLÍK, A. / HORNÁT, J. / LUKEŠ M. (eds.) Alžbětinské divadlo I–III, Praha: Odeon 1978–1985 – vybrané studie
CARLSON, M. Theories of the Theatre. A Historical and Critical Survey, from the Greeks to the Present, Ithaca: Cornell University Press 1993
DIDEROT, D. „Paradox o herci“, in Diderot o divadle, Praha: Umění lidu 1950, event. in (týž) Diderot o umění, Praha: Odeon 1983
GORIAUX PELECHOVÁ, J. Divadlo Thomase Ostermeiera. Na cestě za novým realismem, Praha: KANT 2014
GORIAUX, J. Antoine Vitez: režisér a pedagog… tedy dramaturg?, Praha: KANT 2022
HYVNAR, J. Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha: KANT 2011
KALVODOVÁ, D. Čínské divadlo, Praha: Panorama: 1992
KOTTE, A. Dějiny divadla. Úvod, Praha: NAMU 2022
MCDONALD, M. (Ed.) The Cambridge Companion to Greek and Roman Theatre, Cambridge University Press 2011
VOSTRÝ, J. „Od podívané k obrazu (Italský vynález scénografie a směry evropského divadla)
1 a 2, Disk 2 (prosinec 2002) a 3 (březen 2003)
VOSTRÝ, J. O hercích a herectví, Praha: KANT 2014 (2., rozš. vydání)
Doporučená:
ARISTOTELES, Poetika, Praha: Jan Laichter 1948 (překlad. A. Kříže, viz i /týž/ Rétorika. Poetika, Praha: Rezek 1999; srov. překlad J. Novákové: Praha: Orbis 1964)
ARNBOM, M-T. / CLARKE, K. / TRABITSCH, T. Welt der Operette (Glamour, Stars und Showbuisiness, Wien: Christian Branstätter Verlag 2011
BABLET, D. Les Revolutions scéniques du XXe Siècle, Paris 1975
BANU, G. Nepodrobený herec, Praha: NAMU 2016
BERNARD, J. [Kopecký, J.], Co je divadlo, Praha: SPN 1983
BRAUN, K. Divadelní prostor, Praha: AMU 2001
BROCKETT, O. G. Dějiny divadla, Praha: Nakl. Lidové noviny 1999
DUPONT, F. Aristote ou le vampire du théâtre occidental, Paris 2007
FIEBACH, J. Od Craiga po Brechta, Bratislava: Tatran 1983
FIEBACH, J. Welt Theater Geschichte, Berlin: Theater der Zeit 2015
GAJDOŠ, J. Od techniky dramatu ke scénologii, Praha: AMU 2005
GUERY, M. Geschichte der Künste, Berlin: Reimer 2014
HYVNAR, J. Francouzská divadelní reforma (Od Antoina k Artaudovi), Praha: Pražská scéna 1996
Myšlení o divadle I (ed. Major, L.) a II (ed. Petříček, M.), Praha: Herrman a synové 1993
Od prožívání k jednání – Předpoklady a cíle Stanislavského reformy, Praha: KANT 2022
OSOLSOBĚ, I. Divadlo, které mluví, zpívá a tančí. Teorie jedné komunikační formy, Praha: Supraphon 1974
PLEŠÁK, M. / VOSTRÝ, J. (eds.) Problém Brecht I (U nás), II (Jinde), Praha: KANT 2021
POKORNÝ, J. Složky divadelního výrazu, Praha: Ústav pro učebné pomůcky vysokých a odborných škol 1946
PÖRTNER, P. Experimentální divadlo (Přehled. Dokumenty. Kresby. Fotografie), Praha: Orbis 1965
VELTRUSKÝ, J. Drama jako básnické dílo, Brno: Host 1999
VOSTRÁ, D. Předpoklady japonské scéničnosti, Praha: KANT 2015
VOSTRÝ, J. Scénologie dramatu, Praha: KANT 2010
VOSTRÝ, J. Stanislavského objev herecké kreativity a jeho sociokulturní souvislosti, Praha: KANT 2018
VOSTRÝ, J. Scénování a umění, Praha: KANT 2020
Hodnoticí metody a kritéria
Ověřování výsledků zkouškou na konci AR - ústním pohovorem na základě prací odevzdávaných v průběhu studia (rešerše a komentář v rozsahu cca 10-15 ns.).
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: odborná úroveň zpracování a prezentace seminární práce.
Minimální požadovaná docházka není stanovena.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje