Didaktická dílna 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300DD3 | zápočet | 2 | 30 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět se soustředí na skupinová cvičení, pedagogickou reflexi a didaktickou přípravu. Prostřednictvím aktivních pedagogických transformací filmových a audiovizuálních složek představuje zkušenostní uchopení pestrosti pedagogických přístupů (zážitková pedagogika, galerijní pedagogika, divadelní dílny aj.) a jejich aplikaci na výuku audiovize. Důraz je kladen na uvědomění si vlastních pedagogických předpokladů a limitů, mezioborovost i pestrost volených přístupů k výuce a následnou reflexi a autoevaluaci pedagogických projevů. Akcentována jsou také specifika práce ve skupině a se skupinou.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy.
Výsledky učení
Výuka bude směřovat především k přípravě realizace vlastního didaktického projektu zaměřeného na specifický jev z oblasti filmu nebo audiovize. Očekává se osvojení si média didaktického portfolia a aktivní práce s dokumentací úkolů. Absolventi jsou obeznámeni se způsoby motivací pro maximalizaci výsledků učení žáků od formativního hodnocení po různé formy strukturované reflexe tvorby žáků včetně možnosti uvádění žákovských prací na filmových přehlídkách tvorby dětí a mládeže.
studující:
• orientují se v současných pedagogických trendech a získají zkušenost sebereflexe díky hodnocení vlastní pedagogické praxe
• disponují širokým povědomím o rozmanitých možnostech uchopení audiovizuální tvorby v pedagogickém procesu
• aktivně pracují se školní skupinou, přizpůsobují výuku kolektivním i individuálním požadavkům
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.
kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha – Sedmá generace, 2021.
Jitka Géringová – Iva Mladičová. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016.
Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.
Buber, Martin. Řeči o výchově. Praha: Vyšehrad, 2017.
Konrad Paul Liessmann. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha: Academia, 2015.
Konrad Paul Liessmann. Vzdělání jako provokace. Praha: Academia, 2018.
Macková, Silva. Divadlo a výchova. Brno: JAMU, 2016.
Kartous, Bohumil. No future. Praha: 65. pole, 2019.
Šeborová, Silvie. Nedělní párty s Piccasem. Brno: Jan Melvil Publishing, 2021.
McLeodovi, Myles, Greg. Objev svůj talent. Praha: Albatros – Edika, 2018.
Thau, Martin: Škola scenáristiky. Praha: NAMU, 2021.
Dvořáková, Tereza Czesany. Jak vznikl film. Praha: Argo, 2017.
Dvořáková, Tereza Czesany – Beránek, Ondřej. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.
Dvořáková, Tereza Czesany – Záhorová, Lucie – Melkus, René. Co byla a co je televize. Praha: Argo, 2020.
Bishop-Stewens, Will. Jak se naučit animovat v 10 snadných lekcích. Praha: Svojtka, 2017.
Čapek, Robert. Uč jako umělec. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020.
Svobodová, Marta. Sociální digitalizace. [online]. cit. 25. 1. 2023] Disertační práce. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Katedra výtvarné výchovy, 2012. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/hv1ws/Disertace_Marta_Svobodova_2012.pdf.
Hodnoticí metody a kritéria
Závěrečná prezentace, odevzdání rozpracovaného portfolia, aktivní účast ve výuce.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje