Dějiny dokumentárního filmu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303DDF2 | zkouška | 3 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 33 až 48 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Popis předmětu:
Základní oborová přednáška a projekce filmů. Během přednášky si studenti osvojí nejpodstatnější historiografické linie vývoje světového dokumentárního filmu a shlédnou nejpodstatnější ukázky či celé filmy, které je reprezentují.
Tematické okruhy:
- Francouzská poetická avantgarda se vztahem k „autentické” realitě (Jean Epstein, René Clair, Man Ray a další). Fenomén třetí avantgardy (městské symfonie). // 21. 2.
- Rozvoj politického dokumentárního filmu od 30. do 60. let: Bída v Borinage (r. Henri Storck a Joris Ivens), Sociologicky inspirované filmové studie městského prostředí a jeho jednotlivých znaků, situací, projevů (Lionel Rogosin, Shirley Clark, Fr. Wiseman aj.) // 13. 3.
- Dějiny českého dokumentárního filmu 80.-90.léta 20. století. // 20.3. Petr Kubica
- Direct Cinema a cinéma vérité: kontextualizace pojmů a jejich vysvětlení, technologické a technické aspekty, tvůrčí aspekty, historie, tvůrci, filmy v USA, Francii a Kanadě. I. // 27.3.
- Direct Cinema a cinéma vérité: kontextualizace pojmů a jejich vysvětlení, technologické a technické aspekty, tvůrčí aspekty, historie, tvůrci, filmy v USA, Francii a Kanadě. II. // 3. 4.
- Etnologická a venkovská tematika v dokumentárním filmu, antropologie každodenního života zanikající a mizející tradiční vesnice ustupující vesnici globální po druhé světové válce (G. Rouquier). Rozvíjení tohoto konceptu až do současnosti. Film a antropologie – Jean Rouch, Vittorio de Seta, John Marshall. // 10. 4.
- Dokumentární film jako politické a sociální gesto, jako nástroj historické reflexe 1960-2000. (C. Lanzmann, R., Depardon, S. Clark, J. McBride, Fr. Wiseman). Dokumentární aktuálnost a metadokument (J.-L. Godard, Straub-Huillet, Ch. Marker, R. Ruiz, E. Coutinho, P. Guzmán), demystifikace dokumentu // 17.4.
Výsledky učení
Výsledky učení:
•Studenti získají základní vědomosti a znalosti z historie českého a dokumentárního filmu.
•Studenti shlédnou kánonická díla non-fiction kinematografie.
Předpoklady a další požadavky
okruhy ke zkoušce:
- Francouzská poetická avantgarda se vztahem k „autentické” realitě (Jean Epstein, René Clair, Man Ray a další). Fenomén třetí avantgardy (městské symfonie).
- Rozvoj politického dokumentárního filmu od 30. do 60. let: Bída v Borinage (r. Henri Storck a Joris Ivens), Sociologicky inspirované filmové studie městského prostředí a jeho jednotlivých znaků, situací, projevů (Lionel Rogosin, Shirley Clark, Fr. Wiseman aj.)
- Direct Cinema a cinéma vérité: kontextualizace pojmů a jejich vysvětlení, technologické a technické aspekty, tvůrčí aspekty, historie, tvůrci, filmy v USA, Francii a Kanadě.
- Etnologická a venkovská tematika v dokumentárním filmu, antropologie každodenního života zanikající a mizející tradiční vesnice ustupující vesnici globální po druhé světové válce (G. Rouquier). Rozvíjení tohoto konceptu až do současnosti. Film a antropologie – Jean Rouch, Vittorio de Seta, John Marshall.
- Dokumentární film jako politické a sociální gesto, jako nástroj historické reflexe 1960-2000. (C. Lanzmann, R., Depardon, S. Clark, J. McBride, Fr. Wiseman). Dokumentární aktuálnost a metadokument (J.-L. Godard, Straub-Huillet, Ch. Marker, R. Ruiz, E. Coutinho, P. Guzmán), demystifikace dokumentu
Literatura
Doporučená literatura:
BARSAM, Richard Meran. Non-fiction Film: A Critical History. Indiana University Press, 1992. 467 s.
NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži: 70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd., (1. v nakl. AMU). Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta v Nakladatelství AMU, 2002. 285 s. ISBN 80-7331-909-8. - ad historie českého dokumentu do konce 60. let
BARNOUW, Erik. Documentary: A History of the Non-fiction Film. New York: Oxford University Press, 1993. 400 s. - ad historie světového dokumentu do konce 80. let
NAVRÁTIL, Antonín. Dziga Vertov, revolucionář dokumentárního filmu. Praha: Čs. filmový ústav, 1974. 252 s., [63] s. obr. příl. - ad počátky jednoho z klíčových proudů reinterpretace reality
EPSTEIN, Jean a MAYDL, Přemysl, ed. Poetika obrazů. Překlad Ladislav Šerý. Praha: Herrmann & synové, 1997. 303 s. ISBN 80-238-1138-X. - ad počátky jednoho z klíčových proudů reinterpretace reality
GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6. - ad historie dokumentu západní provenience a dalších okruhů, teorie
ALLEN, Robert C., GOMER, Douglas. Film History: Theory and Practice. McGraw-Hill Companies, 1985. 276 s.
SZCZEPANIK, Petr, ed. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2004. 528 s., [12] s. obr. příl. ISBN 80-239-4107-0.
Monografie věnované dílu jednotlivých autorů (najdete v knihovně dle hesla „dokumentární film“ v předmětovém katalogu knihoven), využijte též časopisecké články.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotí se jak znalost historicko-kontextuálních reálií, tak divácká zkušenost a schopnost kontextuální interpretace shlédnutých filmů. Absence empirické / divácké zkušenosti klíčových filmů může vést k opakování zkoušky. Z tohoto důvodu hraje roli i důraz na účast v přímé výuce.
Zkouška bude založena na diskuzi nad seznamem filmům. Studenti si připraví seznam filmů (min. 3 tituly) ke každému tématu, který si přinesou ke zkoušce a zašlou předem na david.cenek@famu.cz – týden před konáním zkoušky.
Zadané téma pak bude analyzováno především na základě vlastní divácké zkušenosti. Film je třeba umět zařadit do kontextu – historického, estetického…
PODMÍNKOU K ZÁPISU NA ZKOUŠKU JE 70% DOCHÁZKA A ZASLÁNÍ SEZNAMU FILMŮ 5 PRACOVNÍCH DNÍ PŘED KONÁNÍM ZKOUŠKY VIZ VÝŠE!!!
•účast na přímé výuce (30 %)
•ústní zkouška (70 %)
Poznámka
Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypsán bude v ak. roce 2023/24.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:50–18:05 | David ČENĚK | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (Povinné předměty, Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (Povinně volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)