Osvětlování 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304OSV3 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět 2. ročníku katedry kamery OSVĚTLOVÁNÍ 3 navazuje a do hloubky rozvíjí předmět OSVĚTLOVÁNÍ I a 2 z prvního ročníku. Formou přednášek, konzultací a rozborem vybraných filmových a televizních děl se posluchač seznamuje s obecnou problematikou funkce a účinu světla jako základního výrazového prostředku kameramana. Důraz je kladen na technické zvládnutí práce se světlem, která v sobě zahrnuje vlastnosti filmové suroviny, exponometrii, vlastnosti a charakteristiky různých světelných zdrojů, fotografickou kvalitu dekorace, kostýmů a líčení, vlastní a jedinečný názor na světlotonální atmosféru a z toho vyplývající vytvoření světelné konstrukce. Paralelně je probírána stejná problematika při tvorbě elektronického obrazu s určitými modifikacemi vyplývajícími z odlišnosti záznamového media.
Nabyté teoretické znalosti si posluchač ověřuje praktickým oborovým cvičením ZÁBĚRY v ATELIERU I a II a hlavně atelierovou scénkou Nůž ANTICORRO.
Natáčení těchto dvou cvičení předchází společně natočený a vyhodnocený test použitého negativního materiálu, který spočívá v naexponování standartní tabulky a tabulky 18 % šedé.Dále společné natočení sedícího modelu před určitým pozadím, zasvětleného různými předem určenými světelnými úrovněmi a vyhodnocení v projekci při kopírování jedním optimálním kopírovacím číslem .
TÉMATA PŘEDNÁŠEK :
1.OBECNÝ ÚVOD PŘEDMĚTU OSVĚTLOVÁNÍ 3
Program a cíl přednášek, konzultací a praktických cvičení 2. ročníku .
2.OSVĚTLOVÁNÍ PROSTORU
Dekorace , rozmístění světelných zdrojů , světelná logika , světlo a herecká akce .
- ZÁKLADY SVĚTELNÉHO ŘEŠENÍ
Světelný plánek, zasvětlení dekorace , typy a charakteristiky světelných zdrojů ,
mosty , televizní teleskopy , různé žánry .
- OSVĚTLOVÁNÍ VE FILMU A TELEVIZI
Některé rozdíly ve způsobu práce se světlem v souvislosti s natáčením záběronou
nebo sekvenční technologií .
- SVĚTELNÁ KONSTRUKCE A BAREVNÉ TELEVIZNÍ SNÍMÁNÍ
Barevné hodnocení scény , kostýmů a líčení v závislosti na světelném řešení .
Barevné folie. Osvětlení při trikovém snímání .Klíčování .
Výsledky učení
Zvládnutí základních dovedností při vytváření světelných konstrukcí v atelieru a v reálu.
Předpoklady a další požadavky
Znalost všech typů světelných zdrojů a jejich vlastnosti. Ovládnutí vytvoření světlotonálního řešení obrazu s využitím sensitometrických vlastností negativní suroviny.
Literatura
Golovňa: Světlo v kameramanském umění
Goldovskij: Světlo a technika ve filmu
Lampy: Tovární prospekty
Folie: Tovární prospekty
Folie: Technický přehled svět. zdrojů
Folie: Molle Richardson
Jan Šmok: Úvod do snímkové techniky
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity budou uděleny za aktivní účast na semínářích min. 80 % .
Podmínka pro udělení zápočtu :
Odevzdání protokolu Záběry v ateliéru 1 v určeném termínu .
Poznámka
výuka prezenčně
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (Povinné předměty)