Teorie fotoprocesu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304TFP | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět zahrnuje problematiku fotografického zobrazování jako fyzikálně-chemického procesu ve vztahu k psychofyziologii zrakového vnímání. Úvod je věnován světlu a záření, fotometrii, exponometrii, vlastnostem zraku, teoriím barevného vidění a psychofyziologickým jevům ovlivňujícím výsledný vjem. Fotochemii a výrobě fotografických materiálů předchází historie černobílé a barevné fotografie, následuje senzitometrie a metody hodnocení vlastností fotografických materiálů, denzitometrie, metody hodnocení mikrostruktury fotografických záznamů – zrnitosti, rozlišovací schopnosti, ostrosti a přenosu kontrastu. K předmětu patří technická cvičení.
Témata:
- Záření a světlo
Šíření energie zářením, elektromagnetické spektrum, fyzikální podstata záření, záření a světlo, psychofyzikální charakter světla a světelných pojmů. Záření černého tělesa, zákony teplotního záření : zákon Stefanův-Boltzmanův, Wienův, Planckův. Teplota chromatičnosti, měření teploty chromatičnosti, vyjadřování Tch v Kelvinecha miredech, filtry v černobílé a barevné fotografii. Zdroje záření -přirozené a umělé /slunce ,obloha ,měsíc; žárovky, zářivky, výbojky, LED/.
- Radiometrie a fotometrie
Světelná účinnost záření., radiometrické a fotometrické veličiny a jednotky, zářivý a světelný tok, osvětlení, svítivost, jas, osvit, expozice.
Fotometrické zákony - zákon o úbytku světla se čtvercem vzdálenosti, cosinový zákon.
Pasivní fotometrické pojmy - světelné vlastnosti hmot. Odraz, prostup, pohlcování světla. Odraz zrcadlový, rozptylný, smíšený, vratný.Činitelé prostupu, odrazu, pohlcení, optická hustota.
- Exponometrie
Zásady fotometrických měření -fotometrické přístroje a jejich kalibrace. Parametry ovlivňující hladinu osvětlení v obrazové rovině, stupnice clonových čísel, efektivní clonová čísla, expoziční osvětlení a jeho výpočet, stupnice EV čísel, psychometrická stupnice jasů a její umístění na jasoměru v relaci k hodnotám činitelů odrazu měřených předmětů.
Stanovení správné expozice - pomocí expozimetru, luxmetru a jasoměru, maximální expoziční rozsah, užitelný expoziční rozsah, užitý expoziční rozsah, korekce expozice při použití mezikroužků.
Tónová reprodukce – umístění stupnice činitelů odrazu v relaci k senzitometrické charakteristice, testování praktické citlivosti filmových materiálů, šedé tabulky, testování užitelného expozičního rozsahu, vliv závoje v kameře
- Proces zrakového vnímání
Fyziologie vidění - struktura oka, složení a význam sítnice, svazek zrakových nervů, zraková centra v mozku; vznik optického obrazu v oku, zrakové pole binokulární, těkání oka,mozaikový sklad zrakových počitků, výsledný zrakový vjem. Adaptace -základní, místní, stranová, současný a následný kontrast
Základní teorie barevného vidění - metamerní pár,experiment J.C. Maxwella, výjimečnost žluté, teorie Youngova-Helmholtzova, teorie Heringova, spektrální citlivost fotopigmentů v oku, vady barevného vidění.
Pojem barvy - barva v oblasti psychické, fyzikální a psychofyzikální.
Třídění barev - vjemová analýza barvy, přívlastky barvy, barevný tón, sytost, světlost, atlasy barev/ Munsell,Ostwald/, měření barev - kolorimetrie
Vnímání jasu -rozsah vnímání jasu, citlivost k jasovým diferencím, vliv adaptace na vnímaný jas, Weber-Fechnerův zákon, středně šedá, vizuální sensitometr, subjektivní černá, kontrast scény, způsoby vyjadřování kontrastu, kontrast prostý, kontrast z místa snímku /vzdušný závoj/, kontrast subjektivní.
Detail jasu -/detail barvy/, rozlišování detailů, mez rozlišení, rozlišovací schopnost, testové obrazce na rozlišování detailů - Foucaultovy testy, Jewel-Nutting -Siemensova hvězdice.
Poznávání hloubky prostoru -přímé : na základě pohybu hlavy, pohybu pozorovatele, binokulárního vidění /stereoparalaxy/. -nepřímé : na základě perspektivního sbíhání linií, překrývání předmětů,modelace prostoru světlem a stínem, vzdušná perspektiva, znalost velikosti postav a předmětů, ztráta detailů a pohyb ve scéně.
Zvláštnosti zrakového vnímání -rozdíl mezi viděním a vnímáním, nestejné hodnocení svislých a vodorovných rozměrů, hodnocení velikosti blízkých a vzdálených předmětů, jevy stálosti, vlivy paměti, zkušenosti a výkladu, mozková adaptace, Bezoldův - Brückeův jev.
- Historie fotografie - camera obscura, počátky fotochemie, Niepce, Daguerre, Talbot, Scott Archer - mokrý kolódiový proces, objev želatiny. Suché desky, optická sensibilace, počátky barevné fotografie - přímé a nepřímé metody.
- Fotochemické základy fotografie :
Účinek pohlceného záření -aktivace molekul, kvantový výtěžek, základní fotochemické zákony :zákon Grotthussův-Draperův, zákon Bunsenův-Roscoeův, Einsteinův zákon fotochemické ekvivalence.
Latentní obraz -krystalová stavba AgHal, krystalová mřížka, mřížkové poruchy zárodky citlivosti, teorie vzniku latentního obrazu.
Příprava světlocitlivých suspenzí, úloha želatiny jako ochranného koloidu při srážení AgHal, stadia „zrání „ fotografické emulze, velikost a rozložení zrn, různé tvary a složení krystalů. Stavba a vlastnosti fotografických materiálů.
Chemické zpracování fotografických vrstev -oxidačně redukční povaha procesu chemického vyvolávání, fyzikální a chemický způsob vyvolávání, složení vývojek pro chemické vyvolávání -vyvolávací látky, alkalie, konzervační a regenerační látky a látky protizávojové, superaditivita. Ustalování. Inverzní zpracování materiálů. Zvláštní postupy.
Fotografické jevy - vlivy jiných faktorů než světla, jevy dvojího osvitu, jevy vyvolávací, hypersenzibilace, latenzifikace.
- Senzitometrie
Vývoj senzitometrických postupů - práce Hurterovy a Driffieldovy.
Senzitometry - základní části, senzitometry s časovou a intenzivní modulací, světelné zdroje - jejich stabilizace, cejchování, udržování, modulátory osvitu-časové, intenzitní -/absorpční, otvorové/, modulační stupnice, modul a rozsah stupnice, popis význačných typů senzitometrů.
Chemicko-fotografické zpracování senzitogramů -pomůcky, přístroje, základní požadavky.
- Denzitometrie
Pojem optické hustoty, hustota prostupová a odrazná, primární měření hustot, typy hustot -podle geometrie světla měrného svazku -podle spektrální povahy měrného světla -podle povahy receptoru,hustoty barevných záznamů- celkové, dílčí, doplněné, substituční, hlavní, vedlejší -jejich vzájemné vztahy, popis význačných typů denzitometrů.
- Interpretace senzitometrických měření :
Gradační vlastnosti materiálů - senzitometrická charakteristika, hustota základu, závoj, minimální a maximální hustota, gradient, strmost, citlivost praktická a senzitometrická, kritéria citlivosti, citlivost obecná a spektrální, senzitometrické vlastnosti třívrstvých barevných materiálů, dílčí charakteristiky.
- Mikrosenzitometrie :
Struktura citlivé vrstvy, struktura vyvolaného záznamu, zrnitost strukturální, subjektivní a optická, měření zrnitosti, měření rozlišovací schopnosti světlocitlivé vrstvy, ostrost, vztah rozlišovací schopnosti a ostrosti, měření ostrosti -akutance, funkce přenosu modulace, popis mikrosenzitometrických aparatur.
Výsledky učení
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy fotografického procesu ve vztahu k psychofyziologii zrakového vnímání.
Předpoklady a další požadavky
x
Literatura
Literatura povinná:
ČSN 36 0000: Světelné technické názvosloví (6A 3999-4000)
ČSN 01 1718: Měření barev (6A 4001)
ČSN 66 6401: Fotografická senzitometrie (6A 3333)
Pecák J.: Subjektivní aspekty reprodukce barevným filmem (kabinet obrazové techniky)
Urban M.: Základy senzitometrie (1968 - 6C 1572-3)
Katalogy filmových materiálů: Eastman KODAK, FUJI (kabinet obrazové techniky)
Katalogy filtrů: KODAK Filters (kabinet obrazové techniky)
Kubát J.: Základy fotochemie, Akademia 1969
Student Filmmaker´s Handbook, Eastman Kodak Company, 1990
American Cinematographer Manual, Fifth Ed., Hollywood,
IES Lighting Handbook, Reference Volume, Illuminating Engineering Society of NA, 1984
Michale J.Langford: Advanced Photography, The Focal Press, 1972
W.F.Berg: Exposure - Theory and Practice, The Focal Press, 1968
D.J.Corbett: Motion Picture and Television Film, 1968
Ralph M.Evans: An Introduction to Color, John Wiley and Sons, 1948
R.W.G.Hunt: The Reproduction of Colour, Fountain Press, London, 1967
Literatura doporučená :
Evans, R.M.: Eye, Film and Camera in Color Photography (1959 - 6B 756)
sborník Principles of Color Sensitometry (1955 - 6B 865)
Horder, A.: The Ilford Manual of Photography (1971)
Jiráček M.: Fotografická optika (1960 - 6A 2119)
Palivec: Světlo, optika a osvětlovanie vo fotografii (1963 - 6A 2390)
Ulrich Teubner, Hans Josef Bruckner : Optical Imaging and Photography (2019 - F 413/19)
Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test : 75% správných odpovědí je předpokladem pro zahájení ústní zkoušky
Konečný výsledek zkoušky : test 10%, ústní zkouška 90%
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 12:20–13:55 | Josef PECÁK Miroslav GÁBOR |
Učebna B KK Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář_2021 (Povinné předměty)