Postava
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306VP | zápočet | 2 | 26 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 31 až 41 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem je objasnit posluchačům střihové skladby seminární formou proces zrodu postavy ve spolupráci herce a režiséra, protože střihač je jejím následujícím a stejně významným spolutvůrcem.
Pedagog se snaží studentům ukázat celý proces tvorby dramatické postavy od prvního čtení scénáře až po výsledné vyznění postavy během projekce na plátno. Na tento proces se dá též pohlížet z pohledu herce od začátku jeho práce, přes hledání vnějších a vnitřních charakteristik postavy, až po finální podmínky a vlivy filmového natáčení jako základu pro práci střihače. Zásadní je porozumění tvůrčímu vkladu herce a režiséra, jakož i odpovědnost střihače za rozeznání a zachování tohoto příspěvku - jeho srozumitelnosti a přesvědčivosti v konečné podobě. Stejné téma bude vnímáno z pohledu režiséra, počínaje výběrem herců, jejich inspirací a režií s ohledem na různé typy osobnosti.
Témata jednotlivých přednášek vždy z perspektivy vědomého vytváření charakteru postavy a jejího vlivu na strukturu filmu:
- realita a film (reference, uvěřitelnost atd.) a principy vyjadřování ve filmu
- příběh a prvky, které nezbytně obsahuje; film - pyramida, rozdíly mezi příběhem a způsobem vyprávění příběhu; interpretace - význam, reference, smysl, motiv (a jeho vztah k tématu)
- vypravěč, autor a divák; jejich pozice ve vyprávění a vzájemné vztahy; typy vypravěče podle úhlu pohledu; spolehlivost vypravěče
- děj - vnímání děje synchronické a diachronické, fenomén dějovosti, děj a téma
- čas - čas vyprávění, kategorie uspořádání, trvání, a frekvence, vztah prostoru a času, kontinuita časoprostoru
- příběhové struktury a jejich porovnání; struktura tragédie dle Aristotela; žánr a jeho funkce
- dramatická situace dramatu a její tři roviny
- prolog, epilog, expozice, „hook“(háček), rozdíl mezi prologem a expozicí
- tříaktová struktura, rozdíl mezi „plot point one“, „plot point two“ a dramatickou situací dramatu
- vztah „plot“ (zápletka, děj) a postavy; prvky které jí tvoří; ostenze
Výsledky učení
Cílem je objasnit posluchačům střihové skladby seminární formou proces zrodu postavy ve spolupráci herce a režiséra, protože střihač je jejím následujícím a stejně významným spolutvůrcem.
Pedagog se snaží studentům ukázat celý proces tvorby dramatické postavy od prvního čtení scénáře až po výsledné vyznění postavy během projekce na plátno. Na tento proces se dá též pohlížet z pohledu herce od začátku jeho práce, přes hledání vnějších a vnitřních charakteristik postavy, až po finální podmínky a vlivy filmového natáčení jako základu pro práci střihače. Zásadní je porozumění tvůrčímu vkladu herce a režiséra, jakož i odpovědnost střihače za rozeznání a zachování tohoto příspěvku - jeho srozumitelnosti a přesvědčivosti v konečné podobě. Stejné téma bude vnímáno z pohledu režiséra, počínaje výběrem herců, jejich inspirací a režií s ohledem na různé typy osobnosti.
Témata jednotlivých přednášek vždy z perspektivy vědomého vytváření charakteru postavy a jejího vlivu na strukturu filmu:
- realita a film (reference, uvěřitelnost atd.) a principy vyjadřování ve filmu
- příběh a prvky, které nezbytně obsahuje; film - pyramida, rozdíly mezi příběhem a způsobem vyprávění příběhu; interpretace - význam, reference, smysl, motiv (a jeho vztah k tématu)
- vypravěč, autor a divák; jejich pozice ve vyprávění a vzájemné vztahy; typy vypravěče podle úhlu pohledu; spolehlivost vypravěče
- děj - vnímání děje synchronické a diachronické, fenomén dějovosti, děj a téma
- čas - čas vyprávění, kategorie uspořádání, trvání, a frekvence, vztah prostoru a času, kontinuita časoprostoru
- příběhové struktury a jejich porovnání; struktura tragédie dle Aristotela; žánr a jeho funkce
- dramatická situace dramatu a její tři roviny
- prolog, epilog, expozice, „hook“(háček), rozdíl mezi prologem a expozicí
- tříaktová struktura, rozdíl mezi „plot point one“, „plot point two“ a dramatickou situací dramatu
- vztah „plot“ (zápletka, děj) a postavy; prvky které jí tvoří; ostenze
Získané znalosti a dovednosti:
- schopnost vědomě exponovat postavu.
- znalost jednotlivých elementů, které postavu tvoří.
- porozumět různým kategoriím, jak autoři zobrazují hrdiny v různých audiovizuálních uměleckých dílech
- rozšířená terminologie v oblasti dramaturgie
- Ví, jak je ve vyprávění definovaná tříaktová struktura; jak definovat prolog, epilog, expozici, háček.
- Student je schopen popsat pojem zápletka a odlišit jej od dramatické situace dramatu.
- Pozná příběhové struktury a umí je uplatnit ve své praxi.
- Rozumí teorii filmového žánru v kontextu inovativních stylových postupů a hry s žánry ve filmech posledních třiceti let.
- Dokáže uvažovat o celku filmu a argumentovat v ustálených dramaturgických pojmech.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
J. Císař - Základy dramaturgie, 2.část - Dramatická postava
M. Mathausová - 12 pádů scénáristiky
U. Ecco - Meze interpretace
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškách
absolvování závěrečné zkoušky
75% účast na přednáškách
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 10:40–13:05 | Ivo TRAJKOV | Učebna 5 (FAMU) Lažanský palác |
1 x za 14 dní, výuka ve dnech: 8.11., 22.11., 6.12., 20.12. | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_2ročník (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - magisterské studium (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)