Ateliér dokumentární fotografie 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307ADF5 | zkouška | 4 | 24 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Veronika DAŇHELOVÁ, Markéta KINTEROVÁ
Obsah
Dokumentární fotografie zahrnuje širokou škálu výkladů a přístupů. Počínaje snahou o zachycení reality, důrazem na realismus nebo podřízení záměru určité koncepci nebo ideologii. Dokumentární fotografie prošla obrovským vývojem zejména v minulém století a v české tradici se zároveň může opírat o skutečně výrazné milníky. Je podstatné tuto tradici zahrnout mezi zdroje, vzácně mezi aktuální východiska. Allan Sekula již před 40 lety upozornil ve vztahu k fotografickému dokumentu neboli sociální fotografii na selhání estetiky realismu, která paradoxně staví zobrazované jedince do role pasivních obětí, vůči čemuž jsme vlivem médií již mnoho desetiletí jako diváci a přijímatelé těchto vizuálních zpráv poměrně úspěšně rezistentní. Toho hledisko je potřeba znovu otevřít, revidovat a nacházet nová východiska a způsoby
Hlavní témata
1-2/ definice hlavního semestrálního tématu na základě semináře (může být doplněno diskusí s pozvaným hostem
3/ definice individuálních úkolů či specifikace části úkolů a role v týmu, pokud se jedná o společný projekt
4-6/ pravidelné ateliérové setkání, referáty, společné konzultace o procesu výzkumu tématu, individuální konzultace
7-8/ společné návštěvy festivalů, přednášek, výstav, přednášky a semináře pozvaných hostů
9 – 10/ volba finálního média a zpracování projektu
11/ individuální a společné konzultace projektů před dokončením
12/ řešení adjustace, technických problémů, konzultace explikací, finální instalace
Výsledky učení
Posluchači prvního ročníku pracují pod vedením vedoucího ateliéru s častými konzultacemi s asistenty. Učí se definovat svůj záměr a najít nejvhodnější audiovizuální prostředky pro jeho prezentaci, v explikaci kladou důraz na reflexi svého tvůrčího procesu.
Posluchači druhého ročníku rozvíjejí svá témata a zvolená média, důraz je kladen na práci v kontextu současného vizuálního umění a společenských věd. V explikaci projektu je projekt zařazen jak z hlediska historického vývoje, tak z hlediska současných tendencí.
Posluchači 3. ročníku pracují v rámci ateliéru na společném i individuálním projektu, hledají způsoby možné prezentace či zapojení do širších platforem, seznamují se s galerijním provozem a současným prezentačními platformami. V zimním semestru mohou absolvovat stáž v rámci programu Erasmus. V letním semestru pracují na své kvalifikační práci, kterou u klauzurní zkoušky představují v procesu. Rozšiřují si adjustační techniky a další způsoby sdílení svých výsledků.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
povinná literatura
AZOULAY, Ariella: The Civil Contract of Photography, Zone Books, 2008
COTTON Charlotte: The Photography as Contemporary Art, London, Thames Hudson, 2004
CÍSAŘ, Karel (ed): Co je to fotografie? Herrmann a synové, Praha 2004
SEKULA, Allan: Photography Against the Grain: Essays and Photo Works, 1973–1983, London, Mack Books, 2016
Doporučená literatura:
AZOULAY, Ariella: Civil Imagination. A Political Ontology of Photography, New York, Verso Books, 2012
ALBERRO, Alexander, BUCHMANN, Sabeth: Art After ConceptualArt, MIT Press, Cambridge and London, 2006
FRIED Michael: Why Photography Matters as Art as Never Before, Yale University, Press, New Haven 2008
BOURRIAUD, Nicolas: Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004
FOSTER, Hal (ed): Postmodern Culture, London: Pluto Press, 1990
LÁBOVÁ, Alena a Filip LÁB. Soumrak fotožurnalismu?: manipulace fotografií v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009.
LATOUR, Bruno. Zpátky na zem: jak se vyznat v politice Nového klimatického režimu. Přeložil Čestmír PELIKÁN. V Praze: Neklid, 2020
LATOUR, Bruno, WEIBEL, Peter (ed): Critical Zones: The Science and Politics of Landing on Earth, Cambridge, MIT Press, 2020
PATEL, Raj a Jason W. MOORE. Dějiny světa na příkladu sedmi laciných věcí: průvodce kapitalismem, přírodou a budoucností naší planety. Přeložil Michal JURZA. V Praze: Neklid, 2020
PETŘÍČEK, Miroslav: Myšlení obrazem, Herrmann a synové, Praha 2009
WELLS , Liz. The Photography Reader, Routledge, London, 2003
STALLABRAS, Julian (ed.): Documentary (Whitechapel: Documents of Contemporary Art), Cambridge, MIT Press, 2013
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen klasifikovanou klauzurní zkouškou. Předpokladem absolvování je pravidelná účast v rámci konzultací a dalších aktivit ateliéru, samostatná tvůrčí činnost, příprava a prezentace požadovaných tematických prezentací a referátů.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 09:00–17:00 | Markéta KINTEROVÁ | Tržiště -at. dokument Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12) |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinně volitelné předměty)