Ateliér klasické fotografie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307AKLF2 | zkouška | 4 | 24 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíle předmětu, tedy dvě tři věty o tom, čeho se má v předmětu dosáhnout, co je jeho obsahem
Ateliér klasické fotografie se zaměřuje na technologické postupy a procesy vzniku fotografie. Jeho náplň vychází z předpokladu, že student musí zvládnout určité konkrétní úkoly technického charakteru, které mu teprve otevřou cestu k realizaci svých tvůrčích záměrů. Se studenty jsou v rámci ateliéru analyzovány postupy vedoucí k předem stanoveným cílům. Součástí výuky je i konfrontace různých technologií a vymezení jejich specifik, které se často mohou stát jediným nositelem realizace zvoleného záměru.
Ateliér se věnuje práci s klasickou analogovou fotografií od kinofilmu po velkoformátovou fotografií. Studenti mají možnost pracovat s negativem až do velikosti 30x40 cm a následně pořídit kontakt či zvětšeninu na barytový papír metrových rozměrů. Kromě černobíle fotografie se studenti seznamují také s klasickou barevnou fotografií a zpracováním barevných inverzních materiálů.
Hledání možností realizace tvůrčích záměrů v závislosti na zvolené technologii je mimo jiné procesem diskuzí v rámci ateliéru.
Předmět Ateliér 2 prohlubuje a rozšiřuje znalosti nabyté v dalších odborných praktických předmětech.
Hlavní témata
1 – 2/ Úvod – přehled používaných fotografických postupů – srovnání výhod, nevýhod a vhodných postupů k
2 – 3/ Záměr pro ateliérové cvičení a výstavní projekt – konzultace – určení vhodného postupu, procesu a zpracování
3 – 4/ příprava na barevný negativ a realizace
5/ technické cvičení ve studiu - velkoformátový negativ
6/ Technické cvičení ve fotokomoře – zvětšování na barytový papír
7/ Cvičení – nestandardní techniky
8 - 9/ Práce v plenéru – ateliérový studijní zájezd.
10/ konzultace výsledků přípravy na závěrečný klauzurní projekt + ateliérový výjezd
11/ vyhodnocení práce na ateliérovém cvičení – korektura
12/ společná prezentace dosažených výsledků, korektura, způsoby adjustace
Výsledky učení
Posluchač prohlubuje své znalosti a dovednosti formou společných cvičení s teoretickým základem a praktickou demonstrací. Pracuje bezpečně a samostatně ve studiu a ve fotokomoře, používá digitální technologie. Koncepční záměry je schopen realizovat dle svých záměrů, učí se využívat chyby a omyly v rozvoji své práce. Je schopen práce v týmu a aktivně se podílí na společných cvičeních, je schopen vést konstruktivní kritický dialog se svými spolustudenty.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinná:
Waldack, Charles. Pojednání o fotografii. NAMU, Praha, 2021
Volitelná:
Scheufler, Mikš, Růžek, Spevák, Stýblo, Jiráček, Opočenský. Technické základy fotografie 2002
Jan Pohrybný: Kreativní světlo ve fotografii 2011
Kelby Scot: Digitální fotografie 1-4
Scheufler, Mikš, Růžek, Spevák, Stýblo, Jiráček, Opočenský. Technické základy fotografie 2002
Jan Pohrybný: Kreativní světlo ve fotografii 2011
Kelby Scot: Digitální fotografie 1-4
Alberro, Alexander - Norvell, Patricia (ed.): Recording Conceptual Art, Berkeley,
Los Angeles a London: University of California Press, 2001
Alberro, Alexander, Sabeth Buchmann: Art After ConceptualArt, MIT Press,
Cambridge and London, 2006
Fried Michael: Why Photography Matters as Art as Never Before, Yale University
Press, New Haven 2008
Bourriaud, Nicolas: Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004
Bourriaud, Nicolas: Relational Aesthetics, Dijon: Les presses du réel, 2002
Cotton Charlotte: The Photography as Contemporary Art, London, Thames
Hudson, 2004
Císař, Karel (ed): Co je to fotografie? Herrmann a synové, Praha 2004
Foster, Hal (ed): Postmodern Culture, London: Pluto Press, 1990
Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yves-Alain; Buchloh, Benjamin H.D.: Art
since 1900, London: Thames & Hudson, 2004
Michel Frizot: Nouvelle Histoire de la Photographie, Larousse-Bordas, Paris,
1996
Grygar Štěpán, Konceptuální umění a fotografie, Praha, AMU, 2004
Petříček Miroslav: Myšlení obrazem, Herrmann a synové, Praha 2009
Silverio, Robert: Postmoderní fotografie, Praha: AMU, 2007
Liz Wells. The Photography Reader, Routledge, London, 2003
Wall, Jeff: Selected Essays and Interviews, New York: The Museum of Modern
Art, 2007
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast, plnění průběžných úkolů, realizace individuálního výstavního projektu, realizace ateliérové úkolu na zadané téma společné pro všechny posluchače
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 09:00–17:00 | Martin STECKER | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinně volitelné předměty)