Současná fotografie a umění 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307SOFU1 | zkouška | 4 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tomáš DVOŘÁK, Josef LEDVINA, Michal ŠIMŮNEK
Obsah
11. 10.
Co je to umění a kdo všechno ho dělá?
Profesionálové, amatéři, outsideři, shitposteři, automaty…
Pamela Bannos: „Vivian Maier: A Photographer’s Life and Afterlife“, University of Chicago Press 2017.
18. 10.
Obraz jako nástroj a obraz jako umělecké dílo
Hito Steyerl: In Defense of the Poor Image
https://www.e-flux.com/journal/10/61362/in-defense-of-the-poor-image/
25. 10.
Politika a estetika zastaralosti: Analogová fotografie v digitální době
Margaret Iversen: “Analogue: On Zoe Leonard and Tacita Dean”. In: Photography, Trace, and Trauma, 2019, 33-47.
1. 11.
Seminář
8. 11.
Dědictví avantgard: politizace umění a estetizace politiky
Claire Bishop, “The Social Turn. Collaboration and Its Discontents,” Artforum, 2006.
15. 11.
Umění jako produkt / Produkt jako umění
Louise Benson, “Welcome to the LOL House: The Cynical Legacy of DIS“, Elephant:
https://elephant.art/welcome-to-the-lol-house-the-legacy-of-dis-10062021/
22. 11.
Seminář
29. 11.
Transparence ztracená, přetrvávající a znovunalezená
Erika Balsom, “The Reality-Based Community”, e-flux:
https://www.e-flux.com/journal/83/142332/the-reality-based-community/
6. 12.
Autentické a povrchní: strategie současné performance
Claire Bishop, „Outsourcing Authenticity? Delegated Performance in Contemporary Art“, in Double Agent, eds. Claire Bishop and Silvia Tramontana, London: ICA, 2008, pp 110-125, https://monoskop.org/images/1/19/Bishop_Claire_2008_Outsourcing_Authenticity_Delegated_Performance_in_Contemporary_Art.pdf
13. 12.
Umění a antropocén
Carolyn L. Kane, “Plastic Shine: From Prosaic Miracle to Retrograde Sublime”, e-flux, http://supercommunity.e-flux.com/texts/plastic-shine-from-prosaic-miracle-to-retrograde-sublime/
20. 12.
Seminář
Výsledky učení
Student se orientuje v současném umění, rozumí současným teoriím umění a fotografie, umí přemýšlet o fotografii v kontextu aktuálních diskusí o technických obrazech a dílčí diskutovaná témata umí reflektovat ve vlastní tvůrčí práci.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Alva Noë: Strange Tools: Art and Human Nature, Hill and Wang 2016.
Hodnoticí metody a kritéria
20minutová prezentace:
Zvolte si dílo konkrétního umělce nebo jev týkající současného umění, představte jej prostřednictvím obrazového materiálu, vysvětlete čím vás zaujal a představte argument, proč by měl zajímat také ostatní. Připravte 3 otázky pro diskusi.
Písemná práce:
Esej o minimální rozsah 4 normostran (7200 znaků včetně mezer) věnovaný rozboru vybraného díla/souboru děl/výstavního projektu. Text by měl využívat primární či sekundární zdroje, s nimiž budete polemizovat, či které použijete k podpoře svých tvrzení. Texty posílejte na pledvina@gmail.com. Termín odevzdání: 7. 1. 2024.
Zkouška bude mít podobu diskuse nad odevzdaným textem.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:50–11:25 | Josef LEDVINA | Učebna KF 112 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)