Studiová fotografie 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307STFO2 zkouška 2 26 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 31 až 41 hodin domácí příprava česky

Garant předmětu

Marcel STECKER

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Marcel STECKER

Obsah

Předmět navazuje na Studiovou fotografii 01 a rozvíjí již nabyté znalosti a zkušenosti především v oblasti znalosti světelných zdrojů a zacházení s nimi. Koncepce předmětu akcentuje nárok na vůli studentů k experimentu, vlastním pokusům a inovativním přístupům v rámci fotografického studia. Kurz zaměřuje na barevnou fotografii v experimentální rovině. Studenti zpracovávají svůj volný fotografický soubor v rozsahu 6 fotografií. Inspirací jim může být předvedení práce s UV světlem, kombinace různých alternativních světelných zdrojů, použití barevných filtrů, projekce a dalších nestandardních postupů. Fenomén barvy je také představen ve své exaktní podobě. Praktická výuka studentům představuje základní i pokročilé metody použití měřících a kalibračních tabulek a jejich význam v postprodukci.

Hlavní témata

1-2/ Představení obsahu předmětu, seznámení s technikou a prostředím, které budou studenti používat, představení inspiračních zdrojů

3/ Práce s UV světlem – demonstrace + cvičení

4/ Kombinace různých alternativních světelných zdrojů, použití barevných filtrů - – demonstrace + cvičení

5/ Projekce a dalších nestandardní postupy v práci se světlem – demonstrace + cvičení

6/ Fenomén barvy v exaktní podobě

7/ Základní i pokročilé metody použití měříicích a kalibračních tabulek a jejich význam v postprodukci

8–12/ Práce na prokonzultovaném zadání v oblasti barevné fotografie, kombinace individuálních a společných konzultací, sdílení zkušeností z individuální práce, hledání řešení problematických bodů, postprodukce, volba finálního formátu, výběr reprezentativního souboru

Výsledky učení

Student prohloubil své znalosti a dovednosti v práci se světlem s důrazem na barevnou fotografii. Umí volit vhodnou techniku vzhledem k záměru a umí pracovat i s omezenými zdroji světla. Je schopen hledat alternativní způsoby řešení vzhledem k daným podmínkám bez vlivu na kvalitu fotografie. Svoji experimentální praxí rozvinul rejstřík svých vyjadřovacích prostředků. Má široký přehled o netradičních způsobech práce se světlem.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Povinné:

AVEDON, Richard et al. Avedon Advertising. Illustrated edition. vyd. New York, NY: Harry N. Abrams, 2019. ISBN 978-1-4197-3338-3.

AVEDON, Richard a James BALDWIN. Nothing Personal. Köln Paris: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-6955-2.

JUDGE, Al. Mastering Aperture, Shutter Speed, ISO and Exposure: How They Interact and Affect Each Other. S.l.: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013. ISBN 978-1-4823-1445-8.

MARQUARDT, Chris a Monika ANDRAE. The Film Photography Handbook: Rediscovering Photography in 35mm, Medium, and Large Format. 2nd edition. vyd. San Rafael, CA: Rocky Nook, 2019. ISBN 978-1-68198-527-5.

Doporučené:

1)Monografie významných autorů

STEVENS, Norma a Steven M. L. ARONSON. Avedon: something personal. First published. vyd. London: William Heinemann, 2017. ISBN 978-1-78515-183-5.

BAILEY, David. David Bailey: 128 Polaroids. Göttingen: Steidl, 2022. ISBN 978-3-95829-702-9.

FORESTA, Merry. Irving Penn: Beyond Beauty. 1st edition. vyd. New Haven: Smithsonian American Art Museum, 2015. ISBN 978-0-300-21490-1.

PENN, Irving et al. Irving Penn: centennial. Second printing. vyd. New York: Metropolitan Museum of Art, 2018. ISBN 978-1-58839-618-1.

FÖRSTER, Carolin et al. Helmut Newton in dialogue: fashions and fictions. Praha: Museum Kampa - Nadace Jana a Medy Mládkových, 2019. ISBN 978-80-87344-53-8.

HARDER, Matthias, Philippe GARNER a Helmut NEWTON. Helmut Newton. Legacy. Multilingual edition. vyd. TASCHEN, 2021. ISBN 978-3-8365-8458-6.

HEITING, Manfred. Helmut Newton: work. Praha] ; Bratislava : Köln : [Raszyn: Slovart ; Taschen ; TMC, 2016. ISBN 978-80-7529-200-1.

NEWTON, Helmut. Helmut Newton. SUMO. 20th Anniversary Edition. June NEWTON, ed. Multilingual edition. vyd. Köln Paris: TASCHEN, 2019. ISBN 978-3-8365-7819-6.

NEWTON, Helmut. Portraits: photographs from Europe and America. Munich: Schirmer Art Books, 2016. ISBN 978-3-8296-0131-3.

NEWTON, Helmut. Vlastní životopis. V Praze: Slovart, 2003. ISBN 978-80-7209-510-0.

LACHAPELLE, David. David LaChapelle. Lost and Found. Part I. Multilingual edition. vyd. Köln: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-7045-9.

LACHAPELLE, David. David LaChapelle. Good News. Part II. Multilingual edition. vyd. Köln: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-7046-6.

LACHAPELLE, David a Otto M. URBAN. Thus Spoke LaChapelle =: Tak pravil LaChapelle. 1st ed. vyd. Řevnice : Prague: Arbor vitae ; Pavleye Art and Culture, 2011. ISBN 978-80-87164-86-0.

WOODWARD, Richard B. Andy Warhol. Polaroids 1958-1987. Reuel GOLDEN, ed. Multilingual edition. vyd. Köln: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-6938-5.

2)Techniky fotografie

SIMMONS, Steve. Using the View Camera: A Creative Guide to Large Format Photography. Revised ed. edition. vyd. Echo Point Books & Media, 2015. ISBN 978-1-62654-077-4.

3)Významné historické publikace

SOUČEK, Ludvík a Kamil LHOTÁK. Jak se světlo naučilo kreslit. Praha: SNDK, 1963. Modrá stuha.

SOUČEK, Ludvík. Speciální fotografické techniky. 1. vyd. vyd. Praha: Orbis, 1967. Knihovna fotografie.

ŠIMEK, Jaroslav. Zvláštní fotografické postupy. 2., přeprac. vyd. vyd. Praha: Práce, 1980. DeIfín. ISBN 24-046-80.

ŠMOK, Ján. Teorie skladby fotografického obrazu. Opava : Praha: Filozoficko-přírodovědecká fakulta SU ; FAMU, 1994. ISBN 978-80-85879-09-4.

ADAMS, Ansel a Robert BAKER. Ansel Adams: The Camera. Reprint edition. vyd. New York, NY: Little, Brown, 1995. ISBN 978-0-8212-2184-6.

ADAMS, Ansel a Robert BAKER. The Negative. 31528th edition. vyd. New York, NY: Ansel Adams, 1995. ISBN 978-0-8212-2186-0.

ADAMS, Ansel a Robert BAKER. The Print. New York, NY: Little, Brown, 1995. ISBN 978-0-8212-2187-7.

ANCHELL, Steve a Bill TROOP. The Film Developing Cookbook. 1st edition. vyd. Boston: Focal Press, 1999. ISBN 978-0-240-80277-0.

COMPANY, Eastman Kodak a Roger VAIL. Large-Format Photography. James A. MCDONALD, ed. 2nd edition. vyd. Rochester, NY: Saunders Photo, 1996. ISBN 978-0-87985-771-4.

4)Webové odkazy

https://thephotographersgallery.org.uk/

https://www.hamiltonsgallery.com/

https://www.pacemacgill.com/

https://www.mep-fr.org/

https://elysee.ch/

https://www.le-bal.fr/en

https://helmut-newton-foundation.org/

https://www.kw-berlin.de/

https://co-berlin.org/en

https://www.instagram.com/the.irving.penn.foundation/?hl=cs

https://www.instagram.com/avedonfoundation/?hl=cs

https://www.youtube.com/watch?v=ZWRcaz-fpjk

https://www.youtube.com/watch?v=qvldmimdEJE

https://www.youtube.com/watch?v=leZEOQOb-t0

Hodnoticí metody a kritéria

80% aktivní prezence v hodinách, průběžné a včasné plnění úkolů či jejich částí, práce dle instrukcí pedagoga, absolvování předmětu Studiová fotografie 1

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 113
Ateliér A KF

(Lažanský palác)
STECKER M.
15:40–18:55
(paralelka 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 15:40–18:55 Marcel STECKER Ateliér A KF
Lažanský palác
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů