Ozvučení a přenosy
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
308OZP | zápočet | 1 | 24 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Hlavním cílem předmětu je nabídnout studentům KZT i jiný pohled na zvukovou tvorbu a technologii, kterou mají převážně svázanou s výrobou filmů. Přiblížení ozvučení živých produkcí (koncertů, kongresů, talkshow, divadelních představení) s důrazem na volbu technologie, spolupracovníků, vlastní práci - samozřejmě vše se zřetelem i na zvukovou dramaturgii.
Tématické okruhy:
-Mgr. Jiří Dvořák v seminářích seznamuje studenty s praktickými zkušenostmi s ozvučením živých produkcí s důrazem na výkonovou technologii (koncerty, kongresy). Společně se studenty probírají technologie pro určité příklady ozvučení živých produkcí se zřetelem na akustické, technologické a samozřejmě i finanční podmínky, které jsou pro daný typ produkce jedinečné. Výuka probíhá převážně v prostorách FAMU. Studenti absolvují exkurzi do Kongresového centra v Praze.
-1. - 2. Akustika prostor, možnosti její úpravy. Materiály pro úpravu akustiky
-3. - 4. Elektroakustický řetězec. Systémy přenosu signálu mezi scénou a FOH
-5. - 6. PA systémy a jejich použirí podle potřeby ozvučovaných prostor a s přihlédnutím k ozvučenému žánru
-7. - 8. Návštěva významných akustických prostor s výkladem - Kongresové centrum Praha
-9. - 10. Základy měřících metod v sálech a exteriéro pro práci mistra zvuku
-11. - 12. Shrnutí získaných poznatků. Specifika spoluptáce s TV a rozhlasem při ozvučování prostor
-MgA. Ladislav Greiner v seminářích seznamuje studenty se zvukovým zpracováním živých televizních přenosů (talkshow, předávání výročních cen, hudební a divadelní představení…). Výuka probíhá přímo na místě natáčení živých produkcí.
-13. - 14. Role mistra zvuku v televizní praxi, rozdělení práce podle žánrů, výběr spolupracovníků a předpoklady pro sestavení rozpočtu ozvučení televizních produkcí
-15. - 16. Mixážní pulty analogové a digitální - z pohedu praktického využití, efektové a dynamické procesory
-17. - 18. Referenční hodnoty televizních pořadů
-19. - 20. Zpožďovací procesory a jejich využítí v televizních živých přenosech
-21. - 22. Mikrofony, mikroporty, drátové a bezdrátové vedení signálu. Vedení analogového X digitálního signálu
-23. - 24. Shrnutí získaných poznatků na praktické ukázce zapojení tlumočení v přímém přenosu
Výsledky učení
Student si rozšíří povědomí o jiném zvukovém zpracování, než je převážně zastoupené ve výuce KZT FAMU. Nahlédnutím do problematiky živých přenosů dokáže student logicky přemýšlet nad výběrem technologie a postupy při návrhu řešení zajištění živých produkcí.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
MERHAUT, Josef. Teoretické základy elektroakustiky. Praha: Academia, 1971. ISBN 21-090-71
DAŠEK, Vladimír a KUBA, Petr. Televize pro každého. Praha: SNTL, 1984. ISBN 26-A-IV-87/52567
HOLMAN, Tomlinson. Sound for FILM and TELEVISION. Oxford: Focal Press,1997, 2002. ISBN-13: 978-0-240-80453-8
VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. Praha: Muzikus, 1995. ISBN-80-901537-6-3
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)