Prostorový zvuk 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
308PZ1 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem předmětu je rozvíjet estetické znalosti a praktické dovednosti související s technikami a technologiemi prostorového zvuku. Mezi probíraná témata patří psychoakustické teorie prostorového poslechu, techniky zpracování prostorového signálu v kontextu stereofonního a binaurálního zvuku, principy kanálového a objektového prostorového mixování, technické a estetické strategie tvorby a hodnocení prostorových charakteristik zvukového díla spojené s vytvářením prostorového zvukového vjemu.
- Teorie prostorového poslechu
- Směrový poslech a akustické podmínky
- Vnímání vzdálenosti a pohyblivé zdroje zvuku
- Prostorový sluch a více zdrojů zvuku
- Sluchová analýza scény a principy tvarové psychologie, meze sluchového vnímání
- Prostorový sluch a virtuální zdroj zvuku
- Principy a techniky stereofonního zvukového designu: Zvukové prostředí a zvuková krajina
- Virtuální akustické prostory a umělá ozvěna (1)
- Virtuální akustické prostory a umělý dozvuk (2)
- Pokročilé techniky stereofonního míchání: Zpracování M/S a transformace streofonického obrazu
- Teorie a techniky binaurálního zvuku
- Objektově orientované prostorové míchání
- Distribuce a streamování prostorového zvuku
- Estetika designu zvukové krajiny
- Design zvukové krajiny (praktický projekt)
Výsledky učení
Předpoklady a další požadavky
x
Literatura
HONG, Joo Young. Spatial Audio for Soundscape Design: Recording and Reproduction. Applied Sciences, 2017.
RUMSEY, Francis (2002) Spatial Quality Evaluation for Reproduced Sound: Terminology, Meaning, and a Scene-Based Paradigm.
RUMSEY, Francis. Spatial audio. Oxford; Boston: Focal Press, 2001. ISBN 0240516230
CHATTOPADHYAY, Budhaditya. Reconstructing atmospheres: Ambient sound in film and media production, 2017.
Wishart T. Sound Symbols and Landscapes, In: Emmerson S. (ed), The Language of Electroacoustic Music. London: Macmillan, 1986. ISBN 9780333397602
Smalley, D. (2007). Space-form and the acousmatic image. Organised Sound, 12(01), 35.
Augoyard, Jean-François; Torgue, Henry (2006). Sonic Experience: A Guide to Everyday Sounds. Montreal: McGill-Queen’s University Press. ISBN 9780993525481
Ihde, D. (2007). Listening and Voice: Phenomenologies of Sound (2nd Edition). New York.
Internetové zdroje:
https://www.sfu.ca/~truax/handbook2.html
https://designingsound.org/resources/vr-audio-resources/
Hodnoticí metody a kritéria
Účast na přednáškách, vypracování praktických cvičení.
Poznámka
x
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 09:00–10:35 | Martin OŽVOLD | Sborovna KZT Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Povinné předměty)